هندوستان؛ مرکز گسترش کرونا در جهان

مقامات رسمی کشور هندوستان با وجود اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه اولیه برای مهار بیماری کووید-۱۹ نتوانستند به خوبی این پاندمی را تحت کنترل خود درآورند به طوری که این روزها، هند مرکز گسترش ویروس کرونا در جهان بشمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آمار حاکی است که در حال حاضر بیش از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مردم هند به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و همین امر اخیراً هندوستان را به مرکز شیوع بیماری کووید -۱۹ تبدیل کرده است. تعداد افراد مبتلا به این بیماری کشنده در هند از برزیل فراتر رفته و محققان پیش‌بینی کرده‌اند که به زودی این کشور حتی آمار ایالات متحده آمریکا را نیز پشت سر بگذارد. از آنجا که سه کشور هند، برزیل و آمریکا از نظر آمار کرونایی در فاصله بسیار نزدیک به هم قرار دارند، ممکن است چنین تصور شود که عملکرد مقامات این سه کشور بسیار مشابه با هم باشد. این در حالی است که نارندرا مودی، نخست وزیر هند بسیار متفاوت با دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و ژائیر بولسونارو رئیس جمهور برزیل در پاسخ به پاندمی عمل کرده است.

بولسونارو و ترامپ از همان ابتدای شیوع بیماری کووید -۱۹ در جهان، نسبت به استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و اعلام قرنطینه‌های زودهنگام بی‌توجه بودند اما مودی از همان زمان آغاز گسترش ویروس کرونا به سرعت وارد عمل شد، قرنطینه عمومی اعلام کرد، استفاده از ماسک را برای عموم ضروری دانست و از مردم خواست فاصله خود با دیگران را رعایت کنند. با وجود این علیرغم اقدامات سختگیرانه وی، کشور هند در مقابل پاندمی کرونا مغلوب شد و به مرکز شیوع آن در جهان تبدیل شد.

قرنطینه‌ها در هند مانند یک عصای سحرآمیز عمل نکرد

بسیاری از محققان در سراسر جهان بر این باورند که قرنطینه منجر به از بین رفتن ویروس کرونا در یک کشور یا شهر نمی‌شود بلکه به هموار شدن نمودار ابتلا به بیماری کمک می‌کند. دولت هند در همان ابتدای انتشار ویروس کرونا برای کاهش سرعت انتقال بیماری در میان مردم وضعیت قرنطینه اعلام کرد که باعث شد تعداد افراد مبتلا به کووید -۱۹ قبل از شانزدهم ماه می به صفر برسد. پس از آن مقامات رسمی هند ادعا کردند که اعمال قرنطینه به تنهایی منجر به کاهش تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در سراسر کشور شده است.

بدیهی است که اعمال قرنطینه در هند باعث توقف فعالیت‌های تجاری و در نتیجه بروز رکود اقتصادی در کشور شد. زمانی که دولت مرکزی در بیست و چهارم مارس یک بار دیگر از اعمال قرنطینه تنها در مناطق فقیرنشین خبر داد این اقدام از دست رفتن ۱۱۹ میلیون شغل را در پی داشت. مردم دیگر از توان مالی کافی برای تهیه مایحتاج خود و پرداخت اجاره‌بهای خانه برخوردار نبودند و حتی بسیاری از آن‌ها هنگام درگیر شدن با بیماری کووید -۱۹ به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کردند.

خانه‌های پرجمعیت

برخی محققان به منظور انجام آزمایش‌های وجود آنتی‌بادی‌های کرونایی ساکنان بعضی از شهرهای هند را به دقت مورد بررسی قرار دادند تا از این طریق میزان خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ را مشخص کنند. آمار در کلانشهرهای بمبئی و پونه از وجود حاملان بیشمار آنتی‌بادی‌ها در مناطق فقیرنشین خبر داد و این در حالی بود که سایر مناطق کمترین تعداد حامل آنتی‌بادی‌ها را داشتند.

محققان هندی به این نتیجه رسیدند که تماس بین افراد خانواده بیشترین نقش را در انتقال ویروس کرونا ایفا می‌کند و بدیهی است که مناطق فقیرنشینی که میزبان خانه‌هایی با بیشترین جمعیت است، تعداد افراد کرونایی بیشتری را در خود جای می‌دهد. نبود سرویس‌های بهداشتی شخصی، وجود امکانات عمومی مشترک برای ساکنان یک ساختمان و ناکارآمدی سیستم‌های دفع آب و فاضلاب از مهم‌ترین علل سهیم در انتشار ویروس کرونا در میان مناطق زاغه‌نشین هندی است.

بی‌کفایتی در مدیریت

شواهد حاکی است که بسیاری از ایالات هندی از نظر سیستم‌های مراقبت، آمادگی مقابله با شیوع ویروس کرونا را نداشتند و همین امر مراقبت از بیماران کرونایی را با مشکلات زیادی مواجه کرد. مقامات رسمی در بعضی از ایالات نظیر کارناتاکا و تامیل به سرعت امکانات و تجهیزات درمانی زیادی را در اختیار مراکز درمانی خود قرار دادند که همین امر منجر به کاهش نرخ ابتلا به بیماری کووید -۱۹ در این ایالات شد. این در حالی است که بعضی از شهرها در ایالت مهاراشترا از همان ابتدای ظهور ویروس کرونا تا به امروز با کمبود تجهیزات پزشکی نظیر اکسیژن، دارو و دستگاه‌های تنفس مواجه هستند.

دولت هند برای مهار ویروس کرونا اقدامات خود را به صورت غیرپزشکی آغاز کرد و ردیابی افراد مبتلا به ویروس کرونا را خیلی مورد توجه قرار نداد. همین امر باعث شد حتی در شهرهایی که از آمادگی و امکانات کافی برای مقابله با پاندمی کووید -۱۹ برخوردار بودند، با موفقیت نتوانند شیوع این ویروس کشنده را مهار کنند.

کد خبر 445327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.