دریچه‌های سد زاینده‌رود از ۲۸ شهریور بسته شد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: با توجه به رسیدن ذخیره سد زاینده رود به خط قرمز شرب، دریچه‌های سد زاینده رود از بامداد جمعه ۲۸ شهریورماه بسته شد.

حسن ساسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پیرو درخواست سازمان جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان استان اصفهان مبنی بر تأمین آب برای کشت بهاره، جلسه‌ای در وزارت نیرو تشکیل شد و مقرر شد با رعایت خط قرمز آب شرب که ۲۰۰ میلیون مترمکعب است، این موضوع در کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان مطرح شود.

وی افزود: از این رو پس از برگزاری جلسات، رهاسازی آب برای کشت بهاره مصوب شد و توزیع آب برای کشاورزان شرق و غرب استان آغاز شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به رسیدن ذخیره سد زاینده رود به حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب با هماهنگی‌های شده خروجی سد زاینده رود از بامداد روز جمعه ۲۸ شهریور کاهش یافت.

‌به گزارش ایمنا، با وجود اینکه طبق برنامه منابع و مصارف قرار بر رهاسازی آب برای کشت بهاره (تابستانه) در سال آبی ۹۸-۹۹ نبود اما با تلاش کشاورزان و مسئولان استانی این امر محقق شد و با وجود ذخیره حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب سد زاینده‌رود، از ۱۲ تیرماه آب برای کشت بهاره (تابستانه) رهاسازی شد و بر اساس توافقات مقرر شد تا پایان شهریور توزیع آب ادامه یابد. کشاورزان نیز برای دریافت سهمیه آب کشت تابستانه متعهد شده بودند در صورتی که میزان ذخیره سد به خط قرمز تأمین آب آشامیدنی رسید، آب کشاورزی قطع شود.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد؛ این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

کد خبر 445220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    1 0
    دیگه مگه آبیم گذاشتین بمونه که بسته شد کم بخور همیشه بخور به جا اینکه اون همه اب هدر دادین اگر یکم کمتر دریچه‌ها باز می‌شد روزهای بیشتر به اصفهان آب می‌رسید ذخیره آب هم کم نمیشد که الان مجبور بشین تا آخرش ببندین