کشت بهاره امسال بیش از منابع آبی بود

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه کشاورزان باید طبق الگوی کشت و منابع آبی محصولات خود را کاشت کنند، گفت: به رغم توصیه ها درباره محدودیت منابع آب، امسال سطح زیر کشت ذرت علوفه ای در استان اصفهان افزایش یافت.

پیمان فیروزنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه برنامه کشت برای محصولات مختلف وجود دارد، اظهار کرد: ذرت علوفه‌ای سالانه در سطح ۱۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی بسیاری از شهرستان‌های استان به‌ویژه در مناطق مرکزی مانند شهرستان اصفهان، برخوار، میمه، شاهین شهر، مبارکه، شهرضا و حتی در سال‌های اخیر در شهرستان‌های سردسیر غرب و جنوب استان کاشته می‌شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی و ذخیره سد زاینده رود، امسال پیش از رهاسازی آب برای کشت بهاره (تابستانه) به ادارات شهرستانی ابلاغ کردیم با نظام صنفی کشاورزان شهرستان‌ها هماهنگ شوند تا کشاورزانی که می‌خواهند کشت بهاره داشته باشند با تامین آب مطمئنه اقدام به کشت کنند زیرا بدون هیچ تردیدی می‌دانستیم کشاورزان در پایان کشت دچار مشکل شوند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: کشاورزان با توجه به فضا و منابع آبی که در اختیار داشتند؛ بسیاری خودشان چاه آب دارند و آب رودخانه نیز بود از این رو سطح زیر کشت را افزایش دادند و تیرماه هنگامی که آب برای کشت بهاره (تابستانه) افزایش یافت، به مرور کشت کردند. البته کشت نامتناسب با منابع آبی سبب شد تا برای تأمین آب آبیاری‌های نوبت آخر دچار مشکل شوند.

کشاورزان امسال سطح زیرکشت ذرت علوفه‌ای را افزایش دادند

فیروزنیا افزود: البته بسیاری از کشاورزان که بهنگام و به اندازه کشت کردند هم اکنون مشکلی ندارند و می‌توانند محصول برداشت کنند اما آنهایی که بیش از منابع آبی و دیرتر از موعد کشت کردند دچار مشکل شدند.

فیروزنیا با اشاره به اینکه اصفهان استانی دامپرور و دارای دامداری‌های صنعتی و سنتی بسیار است، گفت: دامداری‌های استان، سالانه به یک میلیون و ۸۰۰ تا دو میلیون تن علوفه نیاز دارند که با سطح زیرکشت امسال که حدود ۲۱ هزار ۵۰۰ هکتار کشت شده است نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ تن ذرت علوفه‌ای برداشت خواهد شد و البته برای تأمین ذرت مورد نیاز از استان‌های همجوار که تولید کننده هستند ولی مصرف کننده نیستند واردات خواهیم داشت.

نوع ذرتی که امسال کاشته شد از ارقام دیررس بود

وی خاطرنشان کرد: محصولی مانند ذرت را در هر مرحله‌ای می‌توان به عنوان علوفه برداشت کرد اما ارزش غذایی آن کم می‌شود زیرا باید به دانه برسد تا ارزش پروتئینی بالایی داشته باشد اگر آب زودتر قطع شود ارزش غذایی و به تبع آن قیمت خرید آن کم می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: نوع ذرتی که امسال کاشته شده ۷۰۴ و جزء ارقام دیررس است که حدود ۱۰۰ روز نیاز دوره آبی دارد ما توصیه کرده بودیم که از ارقام میان رس مانند ذرت ۵۰۰ و ۶۰۰ استفاده شود که یک هفته تا ۱۰ روز زودتر می‌رسد و نیاز آبیاری آن یک نوبت کمتر است.

فیروزنیا با بیان اینکه تغییرپذیری دشوار و زمان‌بر است، اظهار کرد: آموزش کشاورزان برای تغییر نوع کشت با توجه به شرایط آبی استان به زمان نیاز دارد اما این امر ضروری است.

وی گفت: ارزش محصول ذرتی که هنگام دانه‌دهی ۶۰۰ تومان است اگر به دانه‌دهی نرسد، نصف می‌شود و بی شک کشاورز دچار خسارت خواهد شد و دلیل آن هم کشت دیرهنگام و با منابع آب نامطمئن بوده است.

کشاورزان بر اساس الگوی کشت و منابع آبی محصول بکارند

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: کشاورزان الگوی کشت را بر اساس توصیه وزارت جهاد کشاورزی باید رعایت کنند زیرا کشت بیش از حد محصولاتی مانند پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی و تره باری که قابلیت نگهداری ندارند علاوه بر اینکه منابع آبی را هدر می‌دهد باعث کاهش قیمت محصول و متضرر شدن خودشان می‌شود.

وی درباره کاشت برنج در برخی نقاط استان اصفهان نیز خاطرنشان کرد: کاشت برنج بسیار سودآور و برای کشاورزانی که این محصول را کشت می‌کنند درآمدزاست. با وجود این مسئله طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی، کاهش تدریجی و به تبع آن حذف کاشت برنج را در دستور کار داریم.

کشت برنج به روش تیپ

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه امسال کاهش سطح زیرکشت برنج را شاهد بودیم، اضافه کرد: در گذشته حدود ۲۰ هزار هکتار در اصفهان کشت برنج داشتیم که هم اکنون به پنج هزار هکتار کاهش یافته است.

فیروزنیا با بیان اینکه آموزش‌ها، نصب بنر و طرح‌های تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است، گفت: با وجود این اقتصاد موضوعی است که همه بخش‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و هنگامی که کشاورز درآمد حاصل از کشت برنج را با سایر محصولات مقایسه می‌کند کاشت این محصول را ادامه می‌دهد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: توصیه ما کاشت محصولات با نیاز آبی کم‌تر است. در این زمینه نیز تحقیقاتی از جمله کشت برنج به روش تیپ انجام می‌شود که اگر نتیجه خوبی داشته باشد، در آینده می‌توان استفاده از این روش را جایگزین کرد.

کد خبر 445203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.