الزام یا التزام مساله همچنان «حجاب» است‌

زورآزمایی واشنگتن با جامعه بین المللی و گفت وگوی عجیب و فرافکنانه رییس دولت نهم و دهم با رادیو اروپای آزاد از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۳۰ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اروپا در برابر آمریکا» به بررسی زورآزمایی واشنگتن با جامعه بین المللی پرداخت و نوشت: ایالات‌ متحده تلاش دارد با استفاده از مکانیسمی که در توافق هسته‌ای با ایران تعبیه شده، تیر خلاص را بر برنامه جامع اقدام مشترک شلیک کند و شانس بازگشت دولت احتمالی دموکرات‌ها به این توافق را به صفر برساند؛ اتفاقی که با مخالفت قاطع جامعه بین‌المللی روبرو شده است و حتی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا نیز حاضر نیستند در این مسیر با آن همراهی کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه ۱۸ سپتامبر گفت که آمریکا از همه کشورها انتظار دارد از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگشت همه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی حمایت کنند. پمپئو که به آمریکای جنوبی سفر کرده بود، در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهوری سورینام تاکید کرد: «قصد ایالات‌ متحده، اعمال تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است».

او مدعی شد از روز دوشنبه مجموعه جدیدی از قطعنامه‌های شورای امنیت به اجرا درخواهد آمد، و قصد ایالات‌ متحده این است که از همه کشورها بخواهیم از آن قطعنامه‌ها حمایت کنند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بندبازی احمدی‌نژاد روی خطو ط قرمز» به بررسی گفت وگوی عجیب و فرافکنانه رییس دولت نهم و دهم با رادیو اروپای آزاد پرداخت و نوشت: نامش در لیست بلند کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ است، گویی قرار است به همه تحلیل‌ها و پالس‌هایی که می‌گویند باز هم رد صلاحیت خواهد شد بی توجه باشد و رویای بازگشت به پاستور را برای خود زنده نگه دارد. صحبت از مرد رفته از پاستور «محمود احمدی‌نژاد» است. او که در همه چند ماه اخیر با رفتارهای جنجالیش در تلاش برای زنده نگه داشتن خود در رسانه‌ها و افکار عمومی بوده است و حالا در جدیدترین سکانس از این تلاش‌ها رودروی یک رسانه فارسی زبان خارجی از کشور نشسته است.

حرف تازهای برای گفتن ندارد. او همان آدم قبلی است. خودش این را تلویحا درمیان صحبتهایش تایید می‌کند. تقریبا هر سوالی که خبرنگار از او می‌پرسد انکار می‌کند. البته با تکرار این جمله که باید به فکر مسائل امروز باشیم خود را آدم به روزی نشان می‌دهد. با این حال وقتی از او پرسیده می‌شود: «در دو دوره ریاست جمهوریتان کاری کردید یا حرفی زدید که از آن پشیمان باشید؟» می‌گوید: «چرا باید پشیمان باشم؟» و همه کارهایش را اصولی می‌داند! این آخرین پرده از صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد است که اخیراً با «رادیو فردا» به گفت وگو نشسته است.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «الزام یا التزام، مساله همچنان حجاب است‌» به بررسی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی درباره حجاب پرداخت و نوشت: برنامه «زاویه» از پرمخاطب‌های رادیو و تلویزیون نیست و از آنجا که ازجمله برنامه‌های شبکه ۴ سیماست، اساساً آنقدر دنبال جذب مخاطب عمومی نیست اما حالا شاید کمتر ایرانی باشد که از پخش آخرین قسمت این برنامه تلویزیونی بی‌خبر باشد و دست‌کم ویدیویی کوتاه از یکی از لحظات این مناظره کم‌نظیر را درباره یک بحث حساس سیاسی_مدنی ندیده باشد.

مناظره‌ای میان دو کنشگر سیاسی_فرهنگی اصولگرا درباره «حجاب» و الزام و اجبار در اجرای این فریضه اسلامی که برخلاف آنچه معمولاً از «مناظره‌های صدا و سیمایی» به یاد داریم، نه‌تنها به هیچ عنوان گفت‌وگوی دو تحلیلگر همفکر با زاویه حداقلی نبود، بلکه مناظره‌ای بود صریح و جذاب میان دو دیدگاه یکسر متفاوت؛ آن هم چنانکه اشاره شد، درباره بحثی حساس و البته جذاب.

این سو حجت‌الاسلام حسین سوزنچی، دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و نویسنده کتاب «حجاب در آیات و روایات؛ نقدی بر کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» که به روشنی موافق شیوه اجرای حجاب در ۴ دهه گذشته بود و طرف مقابل مهدی نصیری، پژوهشگر حوزه دین و سیاست و نویسنده کتاب «جایگاه اجتماعی زن از منظر اسلام» و البته مدیرمسوول اسبق «کیهان» که درحالی صراحتاً از مخالفت خود با «حجاب اجباری» روی آنتن زنده تلویزیون پرده برداشت که طرح چنین دیدگاهی، صرفاً به این خاطر دور از انتظار نبود که در قاب شبکه ۴ سیما مطرح می‌شد؛ بلکه بیان این مواضع از سوی تحلیلگر و نویسنده‌ای چون مهدی نصیری هم خود از نکات عجیب این برنامه کم‌نظیر تلویزیون ایران بود.

برنامه‌ای که ازقضا به همین دلایل و البته دلایلی از این دست، متفاوت از اغلب برنامه‌های تلویزیونی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و این واکنش‌ها هنوز با وجود آنکه بیش از ۷۲ ساعت از پخش این برنامه تلویزیونی گذشته، همچنان از این سو و آن سو شنیده می‌شود.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «لاریجانی ناطق ۷۶ می‌شود؟» به بررسی حضور لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: سیاست ائتلاف یا اصرار بر هویت اصلاح‌طلبی، دوگانه‌ای است که از سال ۹۲ تاکنون به‌طور جدی در عالم سیاست مطرح شده است. سال ۹۲ اصلاح‌طلبان برای برون‌رفت از فضای بسته سیاسی بعد از انتخابات سال ۸۸، کوشیدند با حمایت از یک شخصیت اصولگرا و البته میانه‌رو به صحنه رسمی سیاست ایران بازگردند؛ هرچند نه به‌طور کامل و صرفاً با قناعت به تأثیرگذاری در نتیجه انتخابات. این سیاست در دو مقطع مهم دیگر، یعنی در انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ و در انتخاب مجدد حسن روحانی در سال ۹۶ نیز تکرار شد که در هرکدام از این مقاطع، اصلاح‌طلبان با حمایت صریح سیدمحمد خاتمی توانستند خواسته خود را به کرسی بنشانند و اصولگرایان رادیکال را مغلوب خود کنند.

اما هرچه پیش رفت، فعل‌ و انفعالات سیاسی و اجرائی، مردم و سپس اصلاح‌طلبان منتقد دولت را به این نتیجه رساند که دیگر نباید با گزینه‌های بینابینی وارد عرصه شد؛ زیرا ممکن است شخصیت اصولگرای میانه‌رو مطالبات اصلاح‌طلبانه را پیگیری نکند امری که به‌ویژه در دور دوم ریاست‌جمهوری روحانی رخ داد یا حتی ممکن است افرادی که به واسطه حمایت اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شده‌اند، بعد از کسب منفعت سیاسی، خود را از اصلاح‌طلبان جدا کنند و به پایگاه اصلی خود یعنی اصولگرا ملحق شوند (امری که پس از انتخابات مجلس دهم در فراکسیون امید به وقوع پیوست).

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «این هشدار جدی است/ تمام عوامل ترور سردار سلیمانی را می‌زنیم» به بررسی اظهارات روزگذشته فرمانده کل سپاه پاسداران پرداخت و نوشت: سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران به جوسازی‌های اخیر آمریکایی‌ها مبنی بر قصد ایران برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی! و اظهارات تهدیدآمیز دونالد ترامپ واکنش نشان داد و خطاب به وی گفت: آقای ترامپ انتقام ما از شهادت سردار بزرگمان قطعی، جدی و واقعی است. شما فکر می‌کنید ما در برابر خون برادر شهیدمان یک سفیر زن در آفریقای جنوبی را می‌زنیم؛ ما کسانی را می‌زنیم که در شهادت این مرد بزرگ مستقیم و غیرمستقیم نقش داشتند و شما بدانید هر که در این ماجرا نقش داشته است زده خواهد شد و این پیام جدی است.

گفتنی است چند روز پیش نشریه آمریکایی پالتیکو بدون هیچ‌گونه مدرکی و صرفاً جهت دادن فرصتی به ترامپ برای خودنمایی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر، مدعی شده بود که ایران قصد دارد برای گرفتن انتقام ترور سردار سلیمانی به دست تروریست‌های سنتکام، علیه یک دیپلمات آمریکایی اقدام کند! ادعایی که حتی با تکذیب رسمی و اظهار تعجب وزیر خارجه آفریقای جنوبی و آژانس امنیت دولتی این کشور مواجه شد.

بعد از آن بود که ترامپ در پیام توییتری، ایران را تهدید کرد و نوشت: «ایران ممکن است در حال طرح‌ریزی برای اجرای یک قتل هدفمند و یا حمله به آمریکا باشد تا انتقام [شهادت حاج قاسم] سلیمانی را بگیرد. هر گونه حمله، به هر نوعی علیه ایالات متحده با حمله‌ای هزار برابر قوی‌تر علیه ایران مواجه خواهد شد.»

کد خبر 445179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.