باید نگاه منظری به حرم رضوی مورد توجه باشد

رئیس شورای شهر مشهد گفت: براساس دغدغه‌مندی هویت مذهبی و تاریخی در بافت پیرامونی حرم مطهر ، احیای ۱۵ مورد از مسیرهای قدیمی تشرف به بارگاه منور رضوی با تأکیدات شورای شهر در دستورکار شهرداری قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدرضا حیدری در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه ره‌باغ حضرت زهرا (س)، اظهار کرد: عزم مدیریت شهری برخاسته از شورای پنجم، ارتقا و توسعه زیرساخت‌های طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بوده و براساس همین دغدغه‌مندی، اقدامات و دستاوردهای مختلفی را داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه از ابتدای فعالیت شورای پنجم تاکنون ۶۴ هزار مترمربع فضای سبز و ره‌باغ در بافت پیرامونی حرم مطهر ایجاد شده که معادل ۱.۲ کل دوره اجرای طرح نوسازی است، گفت: علاوه بر این، ۶۷ هزار مترمربع پیاده‌روسازی، ۷۱ هزار مترمربع شوارع اصلی مثل شارستان، بلوار رضوان، خیابان مرحوم واعظ طبسی (ه) و ۴۶۰۰ مترمربع فضای مذهبی نیز ایجاد شده که چندین برابر دوره‌های قبل مدیریت شهری است.

حیدری در ادامه تاکید کرد: همه این اتفاقات و دستاوردهای میمون و مبارک نشان‌دهنده عزم جدی شورای شهر و شهرداری مشهد و تعامل و همکاری سازنده با نماینده‌عالی دولت، دستگاه قضائی و نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی است.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر امروز فکر و تدبیری برای طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر اندیشیده نشود، در آینده همه ما در قبال مردم و این بارگاه قدسی پاسخی نخواهیم داشت، گفت: این طرح تاکنون سالانه ۲.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ مهمترین بحثی که در فضای عمومی و کارشناسی به آن تاکید شده و مدیریت شهری و دیگر مسئولان هم به آن تاکید دارند و باید قاطع به آن پرداخته شود، بحث زیرساخت‌های این محدوده است.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: نگاه منظری به حرم مطهر رضوی را برای سواره و پیاده باید بتوانیم ایجاد کنیم و اکنون، ره‌باغی که ۶۰ الی ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته را نمی‌تواند متوقف و شکل سابق آن را حفظ کرد چراکه مغایر با نگاه توسعه زیرساختی است و نگاه منظری به حرم مطهر را دچار مشکل می‌کند و مشکلات پدافند غیرعامل هم دارد.

حیدری با بیان اینکه اگر خیابان‌های شعاعی به منظور تسهیل دسترسی زائران به حرم مطهر رضوی و ایجاد دید مناسب به بارگاه منور امام‌رضا (ع) بوده را نمی‌توان حذف کرد، افزود: ثبات در طرح‌های مرتبط به فضای عمومی باید تبدیل به خط قرمز شود چراکه اجرای هرکدام از آنها، با درصد پیشرفت‌های مختلف هزینه‌های بسیاری داشته است.

حیدری خاطرنشان کرد: در شرایط بحران، این ره‌باغ‌ها می‌توانند نقش پدافند غیرعامل داشته باشند.

وی با بیان اینکه این فضای همدلی در استان و مشهد شکل گرفته و دولت و شورای عالی معماری و شهرسازی نیز امیدواریم برای اجرایی شدن زیرساخت‌های مصوب همراهی لازم را داشته باشند.

رئیس شورای شهر مشهد افزود: براساس دغدغه‌مندی هویت مذهبی و تاریخی در بافت پیرامونی حرم مطهر، احیا ۱۵ مورد از مسیرهای قدیمی تشرف به بارگاه منور رضوی با تأکیدات شورای شهر در دستورکار شهرداری قرار گرفته ولی آنچه مشخص و امری بدیهی بوده این است که حتی‌الامکان تصمیمات گذشته را نقض نکنیم و بر سر راه پیشرفت طرح مانع نتراشیم.

حیدری در پایان گفت: ظرفیت‌های خوبی در بافت پیرامونی حرم مطهر شکل گرفته که می‌تواند در بازه زمانی کوتاهی به نتیجه برسد و همه زائران و مجاوران از این شرایط بهره‌مند شوند.

کد خبر 445136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.