بررسی عوامل موثر بر تعیین وضعیت عملکرد پل‌ها

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: بررسی عوامل موثر بر تعیین وضعیت عملکرد پل‌ها به عنوان پروژه پژوهشی مسئله محور حوزه بهره‌بردار معاونت عمران توسط «اکبر حسن زاده» دانشجوی دانشگاه آزاد نجف آباد مورد پژوهش قرار گرفت.

مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پل‌ها عناصر کلیدی بزرگراه‌ها تلقی می‌شوند و احداث آنها نسبت به بقیه اجزای راه بسیار پر هزینه و به علت وضعیت خاص سازه‌ای جزو آسیب‌پذیرترین عناصر راه است.

وی افزود: به طور طبیعی پل‌ها با گذشت زمان دچار فرسودگی و آسیب‌دیدگی می‌شود که تعمیر و بازسازی آنها نیاز به بودجه‌های سنگینی دارد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: معمولاً مسئولان تعمیر و نگهداری پل‌ها با مشکل کمبود بودجه مواجه است و از سوی دیگر هر چه تعمیر و بازسازی پل‌ها به تعویق افتد، وضعیت پل‌ها به سرعت بحرانی‌تر و هزینه تعمیر بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته برای رفع این مشکل از یک سیستم مدیریت پل، (BMS Bridge Management System) استفاده می‌شود.

نصوحی گفت: در این سیستم مدیریت با استفاده از مدل‌های ریاضی وضعیت پل‌های موجود از لحاظ کیفی و سازه‌ای مشخص شده و سپس با تعیین ضریب اولویت تعمیر پل، بودجه موجود به نسبت به پل‌ها تخصیص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه با استفاده از مدل‌های معرفی شده می‌توان روند کاهش ظرفیت بهره برداری هر پل را در طول زمان مطالعه و تأثیر انجام اقدامات تعمیری را در مقاطع مختلف زمانی بررسی کرد، افزود: در این رساله با استفاده از برنامه نرم‌افزاری بسط داده شده، وضعیت بهره‌وری تعدادی پل بتنی با استفاده از چند مدل ریاضی مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج حاصل مقایسه شده است.

کد خبر 445105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.