۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
پولی‌سازی بورس امری ناصواب است

یک کارشناس اقتصادی گفت: فرقی نمی‌کند چاپ پول ‏برای کسری بودجه باشد، مسکن مهر، طرح سلامت، موسسات مالی غیرمجاز و یا بورس همه ناصواب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا داوود سوری با‬ انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: ‏‏‎‏‏پولی سازی بورس معادل پولی سازی کسر بودجه واژه جدیدی است که وارد ادبیات اقتصادی ما شده است.

وی افزود: بنیان هر دو بر این است که دولت با چاپ پول یا هزینه‌های خود را پوشش دهد و یا هزینه‌های بورس که البته هر دو به دلیل چاپ پول مذموم و اثر یکسانی بر اقتصاد کشور دارند.

این کارشناس اقتصادی گفت: فرقی نمی‌کند چاپ پول برای کسری بودجه باشد، مسکن مهر، طرح سلامت، مؤسسات مالی غیرمجاز و یا بورس همه ناصواب است.

سوری افزود: اما فکر می‌کنم حال که صحبت از پولی سازی بورس است این مفهوم را باید بیشتر مورد مداقه قرار داد. خوب است توضیح داده شود که آیا تاکنون چنین شده و اگر پاسخ مثبت است حجم آن چقدر بوده است.

وی اضافه کرد: ‏استفاده از منابع صندوق برای بازار گردانی و نه سرمایه‌گذاری الزاماً پولی سازی بورس نیست و یا مجاز دانستن بانک‌ها به فعالیت در بازار سرمایه مگر اینکه اعتقاد داشته باشید که قیمت تمامی سهام موجود در بازار حتی بعد از ریزش کنونی (قریب به ۴۰٪) بسیار از ارزش آنها فراتر است که باور آن ‏ساده نیست.

این کارشناس اقتصادی گفت: ملاحظه دارم از اینکه واژه و مفهومی را بدون مستندات کافی لغِلغه دهان عده‌ای و سیاست‌گذاران کنیم و ابزاری جدید برای مقاصد سیاسی فراهم بیاوریم که مجدداً اقتصاد قربانی آن شود.

کد خبر 445047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.