نقش ماسک‌های نانو در پیشگیری از بیماری کرونا چیست؟

استفاده از ماسک‌های نانو و چگونگی عملکرد آن‌ها در بحران آلودگی هوا اهمیت زیادی دارد زیرا از ورود ذرات آلاینده موجود در هوا، ریزگردها و مواد معلق ناشی از پراکنده شدن خاک‌های بیابانی به سیستم تنفسی انسان جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آلاینده‌های موجود در هوا و ریزگردها باعث انتقال و گسترش عوامل بیماری‌زا از جمله ۱۰۷ نوع باکتری، ۱۰۶ نوع قارچ و سایر آلاینده‌ها می‌شود. در بعضی موارد حتی در حمله ریزگردها افزایش غلظت عناصر مضر مانند سرب تا سه برابر حالت عادی گزارش شده است. از بین سایر مواد موجود در هوای آلوده، ذراتی با اندازه ۱٫۵ تا ۳ میکرون بیشترین اثر منفی را بر سلامتی افراد خواهند داشت؛ این ذرات قدرت نفوذ به اعماق ریه و نفوذ به خون را دارند، در حالی که ذرات بزرگ‌تر از ۱٫۵ میکرون توسط مژه‌های تنفسی انسان دفع شده و ذرات کوچک‌تر از ۳ میکرون همراه با هوای بازدم از مجرای تنفسی خارج می‌شوند.

با توجه به تشدید آلودگی هوا، حمله روز افزون ریزگردها، از بین رفتن پوشش‌های گیاهی و شیوع بیماری همه گیر کرونا استفاده از ماسک به عنوان یکی از مهمترین راه‌های حفاظت افراد در مقابل بیماری‌ها محسوب می‌شود. اکنون نیز تاکید سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا استفاده از ماسک به عنوان یک لایه حفاظتی برای پیشگیری از انتشار این بیماری است.

در مورد اهمیت استفاده از ماسک با ساره عرب، کارشناس ارشد بیوتکنولوژی و مدیر عامل شرکت فناور تولید ماسک نانو الیاف گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

عملکرد لایه‌های فیلتر ماسک‌های نانو الیاف در برابر آلودگی هوا چگونه است؟

این ماسک‌ها با برخورداری از لایه‌های پیش فیلتر "ملت بلون" و لایه فیلتر کربن اکتیو نانو الیاف، هوای ورودی به مجرای تنفس فرد را فیلتر کرده و از ورود سایر عوامل بیماری زا و ذرات آلاینده ریز تا سه میکرون با کارایی ۹۹ درصد جلوگیری می‌کند. عملکرد این نوع ماسک به این صورت است که ابتدا لایه پیش فیلتر ذرات آلاینده بزرگ‌تر را فیلتر کرده و پس از آن لایه نانو الیاف با ساختار الیاف ظریف نانومتری خود مانند تار عنکبوت ذرات نانومتری آلاینده و عوامل بیماری زای ویروسی و باکتریایی را به دام انداخته و هوای تصفیه شده را از خود عبود می‌دهد.

ماسک نیم صورت نانو چیست و چه کاربردی دارد؟

ماسک‌های نانو الیاف استاندارد اروپایی ماسک‌های نیم صورت تنفسی مخصوص گرد و غبار را دارد. استاندارد اروپایی EN149، استاندارد بیان کننده حداقل الزامات مورد نیاز فیلترینگ ماسک‌های نیم صورت به عنوان وسیله حفاظت فردی در مقابل ذرات است. در تست‌های آزمایشگاهی و عملیاتی برای تأیید انطباق مشخصات ماسک با این الزامات باید این ماسک‌ها دارای سوپاپ دم و یا بازدم و یا بدون سوپاپ باشد.

طبق استاندارد EN149 این ماسک‌ها به طور کامل هوای ورودی را از فیلتر خود گذرانده و وارد دهان و بینی می‌کنند. همچنین بازدم فرد از طریق فیلتر ماسک و یا سوپاپ بازدم وارد هوای اتمسفر خواهد شد؛ این نوع ماسک‌ها برای ذرات آلاینده جامد و مایع مناسب است.

الزامات استاندارد EN149 برای ماسک‌های نانو چیست؟

در استاندارد EN149 الزاماتی چون مقادیر اسمی و انحرافات، مشخصات ثبت شده روی ماسک توسط تولید کننده، نوع بسته بندی، جنس مواد ماسک، نحوه تمیز شدن و گندزدایی، کارایی عملی، پرداخت بخش‌های مختلف، نشتی، سازگاری با پوست، اشتعال پذیری، میزان جذب CO2، بند کشی، میدان دید، سوپاپ‌ها، مقاومت تنفسی، گرفتگی، نفوذ فیلتر و قابلیت نصب آسان بررسی می شود.

آلودگی هوا چه تأثیری بر کودکان می‌گذارد؟

کودکان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه محسوب می‌شوند که تأثیر آلودگی هوا روی آن‌ها چندین برابر است، چرا که سیستم ایمنی بدن آنها نسبت به بزرگسالان حساس‌تر بوده و به دلیل طی کردن مرحله رشد، ذرات ریز آلاینده موجود در هوا هر یک با توجه به ترکیب شیمیایی و نوع آلرژی که ایجاد می‌کند تأثیرات سوء کوتاه مدت یا بلند مدتی را در کودکان ایجاد می‌کند. همچنین به دلیل تعداد تنفس بیشتر، کوتاه‌تر بودن قد کودکان و در نتیجه قرار گرفتن بیشتر در معرض ذرات سنگین معلق در قسمت‌های پایین‌تر هوا، آن‌ها سهم بیشتری از آلاینده‌های هوا را وارد ریه‌های خود می‌کنند.

عوارض کوتاه مدت و بلند مدت آلودگی هوا بر کودکان چیست؟

از کمترین تأثیرات آلودگی هوا روی کودکان می‌توان به ایجاد آلرژی، تنگی نفس، آسم و از عوارض بلند مدت آن به ایجاد اختلالات عصبی، کم هوشی و ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان خون اشاره کرد. همچنین با توجه به انتقال بیش از ۱۰۰ نوع ویروس عامل بیماری آنفلوانزا و انواع مختلف باکتری و اسپور قارچ از طریق ذرات آلاینده موجود در هوا به سیستم تنفسی، می‌توان پیش‌بینی کرد در مواقعی که سطح آلاینده‌ها بیش از حد مجاز است و یا در حمله ریز گردها و بروز وارونگی هوا، انتقال عوامل بیماری‌زا چندین برابر حد معمول خواهد بود؛ بنابراین در این مواقع کودکان بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری‌ها خواهند بود و خطر جدی سلامت آن‌ها را تهدید خواهد کرد. توصیه می‌شود در مواقع بحران آلودگی هوا تا حد ممکن از گردش و فعالیت کودکان در فضای باز جلوگیری شود و در صورت اجبار برای به همراه بردن کودکان بهتر است برای آن‌ها از ماسک‌های مناسب استفاده شود.

ماسک کودکان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

این ماسک‌ها باید بخوبی دهان و بینی کودک را پوشش دهد و اندازه آن متناسب با صورت کودکان باشد. استفاده از ماسک‌های معمول بزرگسالان که در بازار موجود است، به دلیل بزرگ بودن سایز ماسک، هیچ تأثیری در تصفیه هوای تنفسی کودک نخواهد داشت. همچنین کیفیت لایه‌های به کاربرده شده در ماسک کودک باید به نحوی باشد که بتواند ریزترین ذرات آلاینده هوا را فیلتر کرده و مانع ورود آن‌ها به تنفس کودک شود.

ماسک تنفسی نانو الیاف کودکان چیست؟

ماسک‌های نانو کودکان با در نظر گرفتن ارگونومی صورت کودکان ۶ تا ۱۲ سال، برخورداری از لایه فیلتر کننده نانو الیاف، محافظی مطمئن برای آنها در مواقع بروز آلودگی هوا و حمله ریزگردهاست. لایه نانوالیاف موجود در ماسک کودک نانوکسین، ریزترین ذرات آلاینده (تا ۳/. میکرون) را در لایه‌های الیاف نانو خود به دام انداخته و مانع ورود آن‌ها به دستگاه تنفسی کودک و عوارض بعدی ناشی از آن می‌شود.

ماسک‌های طبی و روزانه نانو چه مصارفی دارد؟

ماسک‌های طبی و روزانه نانو با قابلیت جذب ذرات بسیار ریز موجود در هوا تا بالاتر از ۹۹ درصد کارایی توانسته است بهترین عملکرد را نسبت به ماسک‌های معمول به نمایش گذاشته و همچنین برای همه مصارف از جمله استفاده درمنزل، آرایشگاه، مغازه، صنایع نیمه آلوده و آلودگی زیر خط بسیار شدید، مفید است.

کاربرد ماسک نانو در حوزه‌های پزشکی چیست؟

ماسک پزشکی N99 دارای پنج لایه است و مطابق استاندارد ملی ماسک پزشکی بریتانیا تهیه شده است که دارای تاییدیه آزمون فیلتراسیون عوامل بیماری‌زا و آلاینده‌ها با کارایی بالای ۹۹ درصد از آزمایشگاه نلسون آمریکا است. موارد استفاده عموم از ماسک‌های نانو در مواجه با ریزگردها، هوای آلوده شهری و صنعتی و محافظت در برابر سرایت بیماری‌هاست. ماسک پزشکی نانو الیاف در نخستین سمینار حفاظت در برابر پرتو با توجه به شرایط ویژه کارکنان بخش‌های مختلف بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ماسک‌ها می‌توان برای حفاظت در برابر منابع پرتوزا، حفاظت در بخش‌های رادیولوژی، سیتی اسکن، فلوروسکوپی، حفاظت در رادیو تراپی، حفاظت در پزشکی هسته‌ای، سوانح و کاهش اثرات برنامه‌های اورژانسی، پرتوگیری پزشکی و اثرات بیولوژیکی پرتو استفاده کرد.

آیا ماسک‌های خانگی ایمنی لازم را در برابر ویروس کرونا دارد؟

این ماسک‌ها ایمنی لازم را در برابر این ویروس خطرناک ندارد. ماسک‌های خانگی دارای منافذ بالاتر از سه میکرون است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این نوع ماسک‌ها مخصوص کرونا نبوده و امکان پیشگیری از بیماری کرونا با استفاده از این ماسک‌ها با درصد بالایی وجود ندارد، اما با توجه به اینکه ماسک‌های خانگی از ورود یا خروج قسمت عمده‌ای از ترشحات دهانی جلوگیری می‌کند، وجود آن‌ها تأثیر بسزایی در جلوگیری از انتقال این ویروس به افراد دیگر دارد. موضوع قابل توجه اینکه هیچ ماسکی توانایی جلوگیری ۱۰۰ درصدی از انتقال ویروس کرونا را ندارد و فقط استفاده از ماسک با کیفیت استاندارد بالا می‌تواند درصد ابتلا به این ویروس را تعدیل کند.

کد خبر 445016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.