‌شهروندان از اداره ارزان شهر استقبال می‌کنند

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: نتایج یک نظرسنجی معتبر دانشگاهی نشان می‌دهد شهروندان از اداره ارزان شهر استقبال می‌کنند.

رامین پراندوخ در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مشکلات ساختاری نظام اقتصادی سیستم‌های مدیریت شهری در ایران، اظهار کرد: سیستم‌های مدیریت شهری کلان و خرد ایرانی در بازه زمانی دهه‌های اخیر همواره مشکلات قابل توجهی را که همگی ناشی از منعطف نبودن ساختار اقتصادی سیستم بوده است تجربه کرده‌اند و از این رو تمرکز اغلب پژوهشکده‌های شهری بر اتخاذ راه‌حل‌های ایجاد درآمد پایدار قرار گرفته است.

وی افزود: بزرگ‌ترین مشکل ساختار نظام اقتصادی سیستم‌های مدیریت شهری خرد و کلان در ایران، منعطف نبودن این شاخه و زیرشاخه‌های فعال در آنهاست و همین امر باعث شده تا نهادهای وابسته به سیستم مدیریت شهری همچون شهرداری‌ها، سازوکار مالی پویا و چابکی برای تغییرات سریع در شهر و واکنش به موقع به بحران‌های اقتصادی نداشته باشند.

این کارشناس اقتصاد شهری و استاد دانشگاه با بیان اینکه راهبردهای اقتصادی سیستم‌های مدیریت شهری نمی‌تواند بلند مدت باشد، تصریح کرد: علت اصلی منعطف نبودن ساختار نظام اقتصادی در سیستم‌های مدیریت شهری این است که اغلب مدیران شهری اطلاعی از بازه زمانی عملکرد راهبردهای اقتصادی در بستر این سیستم ندارند و می‌کوشند تا با استفاده از تجربیات مدیران قبلی، راهبردهای اقتصادی بلندمدتی را برای اداره شهر در نظر بگیرند.

پراندوخ اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که به ما ثابت می‌کند دوران استفاده از راهبردهای اقتصادی بلندمدت برای اداره شهر به پایان رسیده است رشد و توسعه سریع و شتابزده و غالباً بی رویه شهرها به واسطه رشد سریع جمعیت شهری است. در حقیقت این رشد شتابزده از پایدار ماندن استراتژی و سیاست‌های اقتصادی مدیران در بازه زمانی بلندمدت جلوگیری می‌کند و پافشاری بر اجرای آنها موجب نارضایتی در میان شهروندان می‌شود.

وی ادامه داد: اداره ارزان شهر به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری‌های ایرانی در نظر گرفته شده است و نتایج یک نظرسنجی معتبر دانشگاهی نشان می‌دهد شهروندان نیز از اداره ارزان شهر استقبال می‌کنند. به همین دلیل می‌توان گفت که شهر آماده پذیرش راهبردهای اقتصادی سریع و کوتاه‌مدت در بستر نظام مالی خود است و نباید پویایی زیرشاخه‌های نظام اقتصادی آن را با راهبردهای بلندمدت اقتصادی از کار بیندازیم.

این کارشناس اقتصاد شهری و استاد دانشگاه با بیان اینکه مسیر اداره ارزان شهر با بهره‌برداری از راهبردهای سریع و کوتاه‌مدت اقتصادی هموار می‌شود، خاطرنشان کرد: ویژگی‌های راهبردهای اقتصادی کوتاه مدت و واکنشی باعث می‌شود چابکی و پویایی نظام اقتصادی حاکم بر یک سیستم مدیریت شهری حفظ شود و از این رو شهر می‌تواند در برابر حوادث و بحران‌های مختلف اقتصادی دوام بیاورد.

پراندوخ یادآور شد: وجود بیش از ۶۰ درصد از جمعیت کشور در شهرها، بالاتر بودن نرخ رشد جمعیت شهری نسبت به نرخ رشد جمعیت ملی و اختصاص درآمد بسیار بالایی از ارزش افزوده و اشتغال کشور به شهرها، نشان می‌دهد اهمیت اقتصاد شهری کمتر از اهمیت اقتصاد ملی نیست و چه بسا تأثیر راهبردهای اقتصادی در سیستم مدیریت شهری بر زندگی مردم بیشتر از تأثیر تأمین بودجه از سوی دولت برای پویایی اقتصاد ملی باشد.

کد خبر 444964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.