صنایع ایرانی از ظرفیت تأمین مالی بورس غافل نشوند!

یک کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: صنایع نباید از ظرفیت تأمین مالی بازار سرمایه غافل شوند و استفاده از ظرفیت اقتصادی– اعتباری این بازار باید در دستور کار صاحبان بنگاه‌های تولیدی ایرانی قرار بگیرد.

فاطمه روح‌الله امینی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به استقبال اخیر عموم مردم از سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام، اظهار کرد: حجم نقدینگی که در ماه‌های اخیر به بازار سرمایه ایران وارد شده در نوع خود بی‌سابقه است و اغلب کشورهای دنیا هیچ‌گاه شانس استقبال این چنینی از بازار سرمایه‌شان را پیدا نمی‌کنند.

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش‌های ارائه شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، توقف روند رشد شاخص سهام نیز موجب توقف کامل ورود نقدینگی به بورس نشده و هر روزه چندین هزار کد بورسی در سراسر کشور صادر می‌شود؛ این فرصت یکی از مهم‌ترین فرصت‌های اعتباری و مالی در طول فعالیت نظام اقتصادی ایران است و جذب نقدینگی که اخیراً توسط بازار سرمایه انجام شده، اقتصاد ایران را نسبت به سه سال گذشته پویا تر کرده است.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه تأمین نقدینگی پروژه‌های توسعه‌ای که با کارآفرینی و اشتغالزایی فراوانی روبرو است تا پیش از رونق بازار سرمایه یکی از دغدغه‌های مهم شرکت‌های خصوصی بود، تصریح کرد: فرصت استفاده از نقدینگی فعال در بازار سرمایه برای تأمین مالی پروژه‌های توسعه محور در شرکت‌های بخش خصوصی اقتصاد ایران موجب شده، روند اشتغالزایی در بستر بنگاه‌های تولیدی همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور متوقف نشود.

روح‌الله امینی با تاکید بر لزوم تسریع روند پذیرش و عرضه اولیه سهام شرکت‌های بخش خصوصی در بورس، اضافه کرد: تکنولوژی مورد استفاده در بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی فعال ایرانی به شدت قدیمی و فرسوده است و همین امر باعث شده اغلب صنایع و کارخانجات نتوانند با ظرفیت کامل فعالیت داشته باشند؛ بهترین زمان برای بروز رسانی فناوری‌های مورد استفاده در کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی اکنون است.

وی ادامه داد: تأمین مالی پروژه‌های خرید دستگاه‌های تکنولوژیکی که از آنها در روند فعالیت بنگاه‌های تولیدی ایرانی استفاده می‌شود، یکی از سخت‌ترین پروژه‌های تأمین مالی است و با توجه به بلندمدت بودن زمان بهره‌وری سرمایه‌گذاری در آن، اغلب فعالان اقتصادی حاضر به بروز رسانی فناوری‌های کارخانجات نیستند؛ بورس فرصتی را فراهم کرده که فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع ایرانی می‌توانند با استفاده از تأمین مالی اعتباری در آن، بخش قابل توجهی از نقدینگی مورد نیازشان برای بروز رسانی تکنولوژی بنگاه‌های تولیدی را به دست بیاورند.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با تاکید بر لزوم بروز رسانی تکنولوژی بنگاه‌های تولیدی در بازه زمانی پیش از فعال شدن تحریم‌های جدید علیه ایران، خاطرنشان کرد: صنایع نباید از ظرفیت تأمین مالی بازار سرمایه غافل شوند و استفاده از ظرفیت اقتصادی – اعتباری این بازار باید در دستور کار صاحبان بنگاه‌های تولیدی ایرانی قرار بگیرد.

روح‌الله امینی افزود: توقف رشد شاخص سهام در روزهای اخیر نباید به یک ضربه ناامیدکننده برای فعالان بازار و صاحبان کارخانجات ایرانی که نقش مهمی در جهش تولید دارند، تبدیل شود. باید بدانیم که بورس و ظرفیت اعتباری موجود در آن همواره می‌تواند بازوی تأمین مالی فعالان اقتصادی در روند توسعه بنگاه‌های تولیدی باشد.

کد خبر 444959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.