‌لزوم افزایش عرضه اولیه سهام در بازار سرمایه

یک کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: با توجه به محبوبیت عرضه‌های اولیه در میان فعالان بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار باید عرضه سهم‌های جدید در بازار سرمایه را افزایش دهد.

محمدعلی سعیدیان در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به رشد چشمگیر شاخص سهام در ماه‌های ابتدایی سال جاری، اظهار کرد: همزمانی رشد شاخص بورس و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارهای صنفی و خرد شهری موجب شد حجم نقدینگی موجود در بورس به بیش از سه برابر افزایش پیدا کند و روند صدور کدهای بورسی جدید برای فعالیت عموم مردم در این بازار نشان می‌دهد جامعه اعتماد منحصر به فردی به بازار سرمایه دارد.

وی افزود: روند رشد شاخص سهام در بازار سرمایه نشان می‌دهد بازدهی بورس برای فعالان این بازار در ۱۵ ماه گذشته بیش از ۲۰۰ درصد بوده و همین امر باعث شده تا بسیاری از مردم بدون استفاده از خدمات مشاوره‌ای و آموزشی اقدام به فعال سازی کد بورسی خود برای شرکت در معاملات بازار سرمایه کنند؛ در حقیقت توجه اغلب سهامداران جدید به سوی کسب منفعت از بازار سرمایه است در حالی که فعالیت در بورس احتمال ضرر هم دارد.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه بخش زیادی از افزایش قیمت در بازار بورس، به دلیل شرایط تورمی است، تصریح کرد: به رغم تأثیرپذیری اغلب بازارهای فعال نظام اقتصادی ایران از بحران اقتصادی شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، بورس به عنوان پرمخاطب‌ترین بازار ایرانی تعدیل یا تأثیرپذیری چشمگیر و قابل توجهی را تجربه نکرد و همین امر باعث شده روند کاهش ارزش پول ملی با رشد شاخص بورس همخوانی نداشته باشد.

سعیدیان اضافه کرد: ورود اخیر حجم زیادی از عموم مردم به بازار سرمایه بدون هرگونه مطالعه، شناخت و توان تحلیل بازار و عمدتاً به صورت هیجانی از لحاظ تبعات اجتماعی و امنیتی آن تا حدودی برای اقتصاد ایران با تهدید همراه است اما بی‌شک ورود این حجم از نقدینگی به بورس از لحاظ اقتصادی نه تنها تهدید نیست بلکه فرصتی طلایی است که باید از آن به خوبی و در مسیر رشد و توسعه پایدار کشور استفاده شود.

وی ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های دقیق از آخرین گزارشات سازمان بورس و اوراق بهادار، بیش از ۸۰ درصد از فعالان بازار سرمایه ایران، تازه‌کارانی هستند که در بازه زمانی شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور اقدام به افتتاح حساب و دریافت کد بورسی برای فعالیت در بازار سرمایه کرده‌اند و جلب رضایت این ۸۰ درصد که از ظرفیت اجتماعی و امنیتی فوق‌العاده‌ای برخوردارند، باید در اولویت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گیرد.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با اشاره به استقبال تازه‌کاران بورس از عرضه‌های اولیه و نقش سهم‌های جدید در جذب نقدینگی عمومی، خاطرنشان کرد: بروکراسی‌های اداری باید به صورت کامل از روند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه حذف شود و با توجه به محبوبیت عرضه‌های اولیه در میان فعالان بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار باید عرضه سهم‌های جدید در بازار سرمایه را افزایش دهد.

سعیدیان افزود: نسبت فعالان بازار سرمایه در مقایسه با کل جمعیت در کشورهای پیشرفته بیش از ۷۵ درصد است و اکنون که این بستر رشد برای اقتصاد ایران فراهم شده، نباید ظرفیت‌های اجتماعی و اعتباری آن که از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است، برای ایجاد تحولات عمیق و ساختاری در نظام اجتماعی و اقتصادی کشور را نادیده بگیریم.

کد خبر 444957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیروز IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    1 0
    سلام به دوستان عزیز من تا به حال ورود نکردم به متن نویسی ولی دوستان تازه وارد یک نصیحت از من: هرگز هیجانی عمل نکنید و در فروش سهم عجله نکنید صبر کنید.در خرید حتما با اشخاص کار بلد هم فکری ومشورت داشته باشید دوست دار همه ملت ایران پیروز بلوکی