نظر کارشناسان داوری درباره صحنه‌های مشکوک دیدار پرسپولیس و التعاون

سه کارشناس مطرح داوری کشور به بررسی دقیق صحنه‌های مشکوک دیدار شب گذشته پرسپولیس و التعاون عربستان پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرسپولیس شب گذشته جمعه - ۲۸ شهریور ماه - در دوحه قطر برای دومین بار متوالی در هفته قبلی در قالب مرحله گروهی لیگ قهرمانان رو در روی التعاون عربستان قرار گرفت که در نهایت با تک گل بشار رسن از روی نقطه پنالتی موفق شد سه امتیاز با ارزش دیگر را به اندوخته‌هایش اضافه کند. قضاوت نبرد حساس این دو تیم ایرانی و عربستانی را مهند قاسم عراقی بر عهده داشت و با وجود اینکه ضربه‌ پنالتی را به سود سرخ‌ها اعلام کرد، اما نوع قضاوتش صدای شاگردان گل محمدی را در آورد. صحنه‌های بحث برانگیز و مشکوک داوری این مسابقه توسط حیدر سلیمانی و نوذر رودنیل در گفت و گو با خبرنگار ایمنا و همچنین سعید مظفری زاده بررسی شده که در ادامه می‌خوانید:

ضربه سر سید جلال و سرنگون شدن بازیکن التعاون در محوطه جریمه

ابتدای بازی و در دقیقه ۱۷ سید جلال حسینی درون محوطه جریمه پرسپولیس برای ضربه زدن با بازیکن حریف بلند و روی سر او توپ را زد که منجر به سرنگونی یار زرد پوش شد. التعاونی‌ها معتقد بودند کاپیتان پرسپولیس در این صحنه مرتکب خطای پنالتی شده و داور باید نقطه پنالتی را نشان می‌داده است. با این حال مهند قاسم عراقی خطایی تشخیص نداده و ادامه بازی را اعلام کرد.

رودنیل: در این صحنه بازیکن التعاون بود که زیر سید جلال را خالی کرد و ادامه بازی درست بود. در واقع خطا روی حسینی اتفاق افتاد که داور آن را نگرفت و مستحق اخطار بود.

سلیمانی: در نیمه اول رخ داد جایی که سید جلال حسینی روی سر مهاجم التعاون در محوطه جریمه توپ را زد که بازیکنان التعاون اعتقاد داشتند که پنالتی است در حالی که قبل از اینکه سید جلال ضربه سر را بزند بازیکن التعاون در حالت نشسته بود و به دلیل اینکه سید جلال حسینی ضربه سر را زد و در ادامه برخوردی را داشت داور به درستی تصمیم به ادامه بازی گرفت.

برخورد توپ با دست مدافع پرسپولیس

در دقیقه ۳۰ توپ ارسالی بازیکنان التعاون در محوطه جریمه نماینده ایران ابتدا به بدن بازیکن سرخ‌پوش برخورد و در ادامه به دست مدافع پرسپولیس خورد که عربستانی‌ها دوباره اعتقاد به پنالتی داشتند که داور عراقی برای چنین تصمیمی مجاب نشد.

رودنیل: توپ ابتدا به سینه بازیکن پرسپولیس و بعد به دستش خورد که طبق قوانین جدید، اگر دست در چنین مواردی در حالت طبیعی باشد، هند محسوب نمی‌شود و تصمیم داور برای ادامه بازی کاملاً درست بود.

مظفری زاده: توپ ارسالی بازیکنان التعاون بعد از برخورد به زانوی مدافع پرسپولیس به دست او خورد که تصمیم داور برای ادامه بازی درست و اعتراض تیم عربستانی بی مورد بود.

پنالتی پرسپولیس

اوایل نیمه دوم پاس رو به جلوی وحید امیری به عیسی آل کثیر رسید و او به سرعت با عبور دادن توپ از میان پاهای مدافع التعاون قصد داشت توپ را به دیگر مهاجم پوش برساند که بازیکن التعاون با تکلی او را نقش بر زمین و داور را مجاب کرد تا در دقیقه ۴۹ نقطه پنالتی را به سود نماینده ایران نشان دهد.

رودنیل: پنالتی را به درستی گرفت اما خطا در صحنه منجر به گل اتفاق افتاد حتماً باید مدافع التعاون اخراج می‌شد.

سلیمانی: در حالی که مهاجم پرسپولیس اصلاً صاحب توپ هم نبود به دلیل اینکه مدافع عربستانی نتوانست توپ را بزند و در ادامه پای مهاجم پرسپولیس را مورد اصابت قرار داد این پنالتی اعلام شد که تصمیم درست بود ولی اگر مدافع توپ را می‌زد و بعد پای آل کثیر را مورد اصابت قرار می‌داد داور هرگز اعلام پنالتی نمی‌کرد.

مظفری زاده: مدافع التعاون با بی احتیاطی علی رغم عبور توپ پای عیسی آل کثیر را زد و تصمیم داور عراقی برای اعلام پنالتی کاملاً صحیح بود.

خطا شدید آمیسی روی بشار رسن

دقیقه ۶۴ آمیسی، بازیکن التعاون با استوک‌هایش به پشت پا بشار رسن ضربه زد و خطا بدی را انجام داد که اگر چه سرخ‌ها اعتقاد داشتند داور باید آمیسی را از زمین اخراج می‌کرده ولی داور عراقی تنها به کارت زرد بسنده کرد.

رودنیل: خطایی که شماره ۱۷ التعاون روی رسن انجام داد، حتماً باید با کارت قرمز جریمه می‌شد.

سلیمانی: در نیمه دوم خطایی را هافبک التعاون روی بشار رسن مرتکب شد که روی آن صحنه پرسپولیسی‌ها اعتقاد داشتند باید هافبک این تیم اخراج می‌شد ولی لحظه‌ای که هافبک التعاون پای خود را بلند می‌کند و حالت برخورد ایجاد می‌شود در لحظه آخر پای خود را می‌کشد و تلاش می‌کند برخورد را ایجاد نکند و به دلیل اینکه برخورد شدتی نداشت دارو به درستی کارت زرد داد ولی اگر شدت داشت این خطا کارت قرمز داشت.

مظفری زاده: آمیسی بازیکن تیم التعاون تنها برای زدن بشار رسن اقدام کرد که جریمه این بازیکن قطعاً می‌بایست کارت قرمز می‌بود که داور به کارت زرد بسنده کرد.

اخطارهای بحث برانگیز

داور این بازی بارها با جریمه نکردن و یا انتخاب نوع کارت‌هایش اعتراض بازیکنان دو تیم به ویژه پرسپولیس را در آورد.

رودنیل: دقیقه ۱۸ بازیکن شماره ۳۳ التعاون روی آل کثیر خطا کرد و حداقل باید با کارت زرد جریمه می‌شد. دقیقه ۴۴ شماره ۵ التعاون خطایی را روی سرلک انجام داد که حتماً باید اخطار می‌گرفت. دقیقه ۸۴ بازیکن ۲۷ التعاون باید اخطار می‌گرفت که نگرفت. دقیقه ۹۲ بی‌پروایی شدیدی روی سید جلال انجام و حتماً باید بازیکن التعاون کارت می‌گرفت.

مظفری زاده: در دقیقه ۸۴ سلطان منداش با یک خطای بی ملاحظه مستحق دریافت کارت زرد بود که داور اعتقادی به این اخطار نداشت. همچنین در دقیقه ۸۷ آرمان رمضانی با یک خطای بی مورد داور را مجاب کرد که با کارت زرد جریمه کند.

عملکرد کلی تیم داوری

رودنیل: چندین سال گفته‌ام وقتی تیم‌های ایرانی با تیم‌های عربی بازی دارند، داور عرب نگذارند چرا که هر چقدر هم خوب قضاوت کنند، ذهنیت بدی درباره آن‌ها وجود دارد. تمام بازیکنان آن‌ها زبان داور را می‌فهمند اما بازیکنان ایرانی زبان داور را متوجه نمی‌شوند. کلیه خطاهایی که این داور گرفت و اخطارهایی که داد، صحیح بودند. با توجه به حساسیت بازی می‌توان به داور نمره قبولی داد.

سلیمانی: قضاوت داور عراقی در بازی پرسپولیس و التعاون قضاوت خوبی بود. در کل داور عراقی دوندگی خوبی داشته و به نسبت به صحنه‌ها نزدیک بود. او با صحبت کردن با بازیکنان توانست صحنه‌ها را به خوبی مدیریت کند و اخطارهایی هم که داده شد، کاملاً بجا و صحیح بود.

مظفری زاده: عملکرد مهند قاسم داور وسط این بازی و کمک‌هایش در این دیدار خوب بود. او می‌گوید که این داور عراقی به صحنه‌ها نزدیک و دونده بود و بدون اینکه تحت تأثیر قرار بگیرد، قضاوت عادلانه ای را از خود بر جای گذاشت.

کد خبر 444946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    1 0
    کارشناسان محترم شما در لیگ خودمون کاملا طرفدار پرسپولیس هستین چه برسه در آسیا نظر بدین هیچ وقت توپ بین پاهای دو بازیکن نبود که خطا انجام شد کاملا چند متر ازشون دور بود اما خب آل کثیر خوب بزرگنمایی کرد و پنالتی گرفت درسته تیم عربستانی و حریف ماست اما باید قبول کرد اینگونه صحنه ها در اروپا اصلا پنالتی نیست مطمئنم پرسپولیس اگه صعود کنه دور بعد حتما حذف میشه وگرنه تیم تعاون که در عربستان بین ۹ تیم ۸ شد رو اینگونه ببرن چه برسه تیمهای قویتر عربی یا بعدش ژاپنی کره ای ازبک و چینی و....