علت مراجعه دوباره بیماران کرونایی به بیمارستان چیست؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که تقریبا پنج درصد افراد مبتلا به بیماری کرونا که از بیمارستان‌ها مرخص می‌شوند، طی مدت ۷۲ ساعت دوباره به این مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به شیوع گسترده ویروس کووید -۱۹ در سراسر دنیا، بسیاری از کشورها با مشکلاتی مانند کمبود تخت بیمارستان، دستگاه تنفس مصنوعی و تجهیزات محافظت شخصی روبرو شده‌اند؛ بنابراین بیشتر افرادی که به بیماری کرونای ضعیف مبتلا می‌شوند یا مشکوک به این بیماری هستند، از بیمارستان مرخص می‌شوند تا کسانی که به مراقبت بیشتری نیاز دارند و علائم شدید بیماری کرونا را تجربه می‌کنند، در بیمارستان بستری شوند؛ البته گاهی اوقات تشخیص اینکه چه افرادی نیاز به مراقبت در بیمارستان دارند کار دشواری است.

گروهی از محققان به منظور بررسی این موضوع که چه تعداد از افراد کرونایی پس از مرخص شدن، دوباره به بیمارستان مراجعه می‌کنند مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی هزار و ۴۱۹ فرد را ارزیابی کردند و عوامل تأثیرگذار مانند سن، جنسیت، نژاد و سابقه داشتن بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی مفرط را نیز در نظر گرفتند. علاوه بر این علائم بیماری آن‌ها مانند تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد و کاهش میزان اکسیژن خون نیز بررسی شد.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد علائم بیماری ۶۶ نفر (۴.۷ درصد) از افراد شرکت کننده در مطالعه طی مدت ۷۲ ساعت پس از مرخص شدن از بیمارستان وخیم‌تر شد و این افراد دوباره به بیمارستان مراجعه کردند. همچنین ۵۶ نفر دیگر از افراد (۳.۹ درصد) که برای بار دوم به اورژانس مراجعه کردند، دوباره مرخص شدند. طی انجام این مطالعه افراد بالای ۶۰ سال پنج برابر بیشتر از کسانی که در گروه سنی ۱۸ تا ۳۹ سال قرار داشتند، پس از مرخص شدن دوباره به بیمارستان مراجعه کرده بودند.

عامل دیگری که باعث شد افراد دوباره به بیمارستان مراجعه کنند، کمبود میزان اکسیژن خون بود. ۱۹ نفر از ۱۰۹ فردی که در مراجعه اول دارای کمبود میزان اکسیژن خون بودند، طی ۷۲ ساعت دوباره به بیمارستان مراجعه کردند. محققان دریافتند افرادی که از کمبود اکسیژن خون رنج می‌برند و تب داشتند به ترتیب سه و ۲.۴ برابر بیشتر از دیگران نیاز به مراجعه دوباره به بیمارستان داشتند. علاوه بر این چاقی مفرط و فشار خون بالا نیز احتمال بستری شدن مجدد افراد در بیمارستان را ۱.۵ برابر افزایش داد.

نتایج این مطالعه در مجله Academic Emergency Medicine منتشر شده است.

کد خبر 444928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.