جمشید مظاهری؛ ادیبی مصداق علم و ادب

سروشیار نامی آشنا برای دوست‌داران ادبیات است، با وجود این که تقریبا سه سال از درگذشت این استاد دانشگاه می‌گذرد، اما یادش هنوز در دل‌ها زنده و نامش مایه فخر ادب معاصر ایران و اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمشید مظاهری استاد برجسته دانشگاه اصفهان در رشته زبان و ادبیات فارسی بود که در ۱۶ خرداد ۱۳۲۱ در محله پاچنار سیچان اصفهان متولد شد. اشتیاق او به کسب علم یکی از علل محبوبیت او در میان دانشجویان و محققان علم بود. مظاهری علاقه وافری به آموزش داشت و همین امر او را به تدریس در مدارس و پس از آن دانشگاه واداشت.

سروشیار تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در اصفهان به پایان رساند، ادبیات و زبان فارسی را به عنوان رشته دانشگاهی برگزید و برای گذراندن مقاطع آکادمیک وارد دانشگاه اصفهان شد. پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد به استخدام این دانشگاه درآمد و در آن مشغول تدریس، تحقیق و پژوهش شد.

او از اساتیدی بود که در پرورش دانشجویان و آموزش علم به آنها بسیار مهارت داشت و در انتقال علم خود به آنها گشاده دستی به خرج می‌داد. در خصوص ویژگی‌های اخلاقی وی گفته‌اند مشتاق و جستجوگر سرسخت دانش و عاشق کتاب و نسخه‌های خطی بوده است. رندی، فروتنی، دوری از کینه، دشمنی، ریاکاری و منفعت طلبی و داشتن صداقت دیگر ویژگی‌های بارز این استاد ادبیات بود.

سروشیار شاعر، ادیب، محقق، مورخ و نسخه شناس کم نظیری در دوره معاصر دانسته می‌شود. او هم بر متون کهن ادبیات فارسی و هم متون معاصر تسلط داشت. به علاوه در عرصه خاقانی‌شناسی، ناصرخسروشناسی و شاهنامه‌پژوهی استادی کم‌نظیر بود و کاملاً به دقایق و نکات پیچیده متون ازجمله لغات، دستور زبان و تصحیح متون آگاهی داشت. نثر او استوار، پخته و در عین حال روان و دل‌انگیز بود. مظاهری شاعری بود که هیچ گاه اشعار خود را منتشر نکرد.

حاصل عمر پر برکت این استاد فقید دانشگاه نگارش بیش از ۵۰ مقاله کوتاه و بلند ارزشمند در نقد کتاب، تصحیح متون و جستارهای ادبی بود که در نشریاتی چون یغما، راهنمای کتاب، آینده، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، نشر دانش، پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی جهان کتاب، دریچه و سایر نشریات به چاپ رسیده‌اند.

مظاهری به تاریخ نیز علاقه داشت، در خصوص آن تحقیق و مطالعه می‌کرد و در این حوزه آثاری از خود برجای گذاشت. علاوه بر این علاقه بسیار زیادی به تاریخ اصفهان و پیشینه آن از خود نشان داد، تعلیقات او بر کتاب تاریخ اصفهان نوشته میرزا حسن خان جابری انصاری خود نشان دهنده وسعت و عمق اطلاعات او در تاریخ و آثار تاریخی و رجال و منابع اصفهان است.

حالا نزدیک به سه سال از آن روزی که جمشید مظاهری به علت عارضه قلبی و کلیوی ناشی از دیابت در ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ دارفانی را وداع گفت می‌گذرد و قرار است نام او بر سر در یکی از فرهنگسراهای مهم شهر حک شود. امروز یکشنبه (۲۹ شهریورماه) فرهنگسرای استاد جمشید مظاهری در منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان به دست شهردار افتتاح خواهد شد تا نام او بر سر در این فرهنگسرا حک شده و در دل تاریخ اصفهان ماندگار شود.

کد خبر 444923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.