زور شهردار به استیضاح سوم نرسید/ حواشی نامگذاری‌ها به احمدی‌نژاد رسید

استیضاح شهردار رشت، اختلاف شورا و فزمانداری تهران و موج دستگیری‌ها در شوراهای شهر کشور، مهم‌ترین حواشی پارلمان شهری در هفته‌ای است که گذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر حاج محمدی که از ابتدای حصورش در شهرداری رشت حاشیه‌ساز بود و اختلاف بسیاری با اعضای شورای شهر داشت، بالاخره توسط این شورا کنار گذاشته شد.

او سه بار برای پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر در صحن علنی حضور یافت که تنها یک بار اعضای شورا از جواب‌هایش قانع شدند.

البته آخرین باری که شورا از جواب‌های شهردار قانع نشد و قرار بود شهردار استیضاح شود، این طرح با امضای شش نفر از اعضای شورا از دستور جلسه خارج شد.

در نهایت شورا برای استیضاح سوم در هفته جاری تشکیل جلسه داد که این جلسه بدون حضور شهردار برگزار شد؛ حاج محمدی، شهردار رشت در نامه‌ای به رئیس شورای شهر نوشت بود: با توجه به اینکه در جلسه ۱۲ شهریور ماه شورای اسلامی در صحن علنی شورا پاسخگوی سوالات بودم ضمن احترام به نظرات و آرای اعضا هر تصمیمی که مجموعه شورا در مورد استیضاح بگیرد را می‌پذیرم.

پس از قرائت این نامه اعضای شورای شهر رشت با هشت رأی موافق شهردار را استیضاح و ناصر عطایی را به عنوان سرپرست شهرداری رشت انتخاب کردند.

قرار بود در جلسه دوم شورا در هفته جاری فرایند انتخاب شهردار آغاز شود که رمضانپور نرگسی، رئیس شورای شهر گفت: تا روز دوشنبه رزومه چند نفر از افراد واجد شرایط را بررسی می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم شخصی مناسب را با رأی اکثریت اعضای شورا انتخاب کنیم.

در این میان یکی از اعضای شورای شهر نیز از دخالت افراد، سازمان‌ها و نهادهای بیرونی در انتخاب شهردار رشت انتقاد کرد و گفت: از استاندار گیلان می‌خواهم که نسبت به این موضوع تذکر دهد زیرا شنیده شده عده‌ای تلاش دارند که بر رأی اعضای شورا اثر بگذارند که این کار خلاف قانون است و کسی حق ندارد با فشار، نظر اعضای شورا را به‌سمت شخص خاصی ببرد.

بهراد ذاکری تصریح کرد: اینکه عده‌ای برای برخی از اطرافیان یا رفقای خود پُستی پیدا نمی‌کنند دلیل نمی‌شود که او را در شهرداری به‌کار گیرند؛ پای خود را از گردن این شهر که نای نفس کشیدن ندارد بردارید.

تهران؛ شاید در آینده نام نارمک به احمدی نژاد تغییر کند

هفته جاری، شهر تهران شاهد اختلاف میان فرمانداری و شورای شهر درخصوص مصوبه نامگذاری بود و فرمانداری تهران به نامگذاری خیابان‌ها توسط شورا به نام مهدی بازرگان و اعظم طالقانی اعتراض کرد.

اعضای شورای شهر در این خصوص یکسان و البته تندی در مقابل فرمانداری داشتند که یکی از جالب‌ترین آن‌ها صحبت محمدجواد حق‌شناس بود که در حاشیه برگزاری جلسه شورای شهر درباره مخالفت فرمانداری تهران با نامگذاری معبری به نام بازرگان گفت: در اینکه شورای شهر تهران در ارتباط با نامگذاری اماکن و معابر بر اساس حقوق خود اقدام می‌کند، شکی نیست و ۲۰ سال است که بر اساس این فرآیند وظایف خود را انجام می‌دهد.

او ادامه داد: این اقدام از وظایف قانونی و حقوقی شورای شهر تهران است و اینکه نمایندگان تشخیص دهند معبری به نام احمدی‌نژاد، موسوی، بازرگان و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است از وظایف آنهاست؛ شاید در آینده شورا تشخیص دهد که خیابان نارمک به نام احمدی‌نژاد نامگذاری شود و این از اختیارات شورای شهر محسوب می‌شود.

با این حال شورا و فرمانداری هردو بر موضع خود تاکید دارند و فرماندار تهران نیز در این رابطه گفته قانون کاملاً شفاف و روشن بوده و پس از اعلام نظر هیأت تطبیق، متعاقباً تصمیم نهایی شورای اسلامی شهر تهران به هیئت حل اختلاف مرکزی ارجاع می‌شود.

ساری؛ شورا از حدنصاب افتاد

حدود دو ماه از دستگیری نخستین عضو شورای شهر ساری می‌گذرد و روند این دستگیری‌ها همچنان ادامه دارد که به جز اعضای شورا، بیش از ۱۰ تن از مدیران سابق و کارمندان شهرداری ساری نیز درباره تخلفات مالی دستگیر شده‌اند.

محمد کریمی دادستان ساری در هفته جاری از دستگیری پنجمین عضو شورای شهر به دلیل جرایم مالی خبر داد و اظهار کرد: با دستگیری پنج نفر از ۹ عضو شورا، شورای شهر ساری از حدنصاب افتاده و نمی‌تواند تشکیل جلسه دهد و تصمیم گیری درباره فعالیت این شورا بر عهده قانون است.

شورای شهر ساری حدود چهار هفته می‌شود که تشکیل جلسه نداده و به نظر می‌رسد با توجه به تعیین تکلیف نشدن وضعیت اعضای دستگیر شده، باید شاهد حضور اعضای علی البدل بود.

بوشهر؛ دستگیری رئیس و عضو شورا

درحالی که با انتخاب شهردار جدید به نظر می‌رسید تا حدودی وضعیت مدیریت شهری بوشهر سامان پیدا کند اما این شورا هفته جاری را با اختلاف چند تن از اعضا شروع کرد و با دستگیری دو عضو خود به پایان رساند.

دادستان عمومی و انقلاب بوشهر از بازداشت چند نفر دیگر درخصوص پرونده تخلفات مالی شهرداری خبر داد و گفت: در پی رسیدگی به پرونده تخلفات مالی در شهرداری بوشهر، بررسی‌ها دلالت بر این داشت که اتهاماتی از این حیث متوجه برخی از افراد در شورای شهر است.

او افزود: بر همین اساس حسب ارجاع موضوع به بازپرس شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر، روز یکشنبه رئیس شورا شهر بوشهر توسط اداره اطلاعات استان دستگیر و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

به فاصله یک روز پس از دستگیری دهدار، رئیس شورا، یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز دستگیر شده است.

رسیدگی به اتهام این دو و سایر دستگیرشدگان پرونده فساد مالی در شهرداری که بازداشت آن‌ها از مردادماه شروع شده بود، در شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر در حال رسیدگی است.

صدرا؛ شایعه استعفای دسته جمعی اعضای شورا

پس از اینکه دو عضو شورای شهر صدرا در استان فارس تحت پیگرد قضائی قرار گرفتند و نمی‌توانند در جلسات شورا شرکت کنند، برخی رسانه‌ها از استعفا و کناره‌گیری سایر اعضای شورا خبر دادند.

حمیدرضا صادقی، رئیس شورای شهر صدرا درباره این شایعه گفت: موضوع استعفای اعضای شورا مطرح است اما هنوز قطعی نیست.

از جمله دلایل اعضای شورای شهر صدرا برای استعفا را محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای و حجم وسیع مشکلات در شرایط حاضر اعلام شده است.

رودهن؛ بی‌اطلاعی شورا از وضعیت شهردار

در حالی که برخی رسانه‌ها و کانال‌های خبری دو روز پیش اخباری مبنی بر بازداشت شهردار رودهن را منتشر کردند، مهرداد حنیفی، رئیس شورای شهر رودهن گفت: طبق اعلام منابع، حکمت امیری جهت توضیح مسائل مختلف از جمله تخلفاتی که در چند وقت اخیر در شهرداری رودهن رخ داده روانه دادگاه شده و خبری مبنی بر دستگیری شهردار نه تأیید و نه تکذیب شده است.

گفته می‌شود در میان کارمندان دستگیر شده شهرداری رودهن آشنایان شهردار نیز وجود دارد؛ سال گذشته مهدی کچویی شهردار سابق رودهن و ١۶ نفر از مدیران و دو عضو شورای این شهر به جهت تخلفات مشابه دستگیر و تحویل مقامات قضائی شدند.

کد خبر 444906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.