چالش‌های قیمتی محصولات دامی و پروتئینی!

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می توان به افزایش قیمت تخم مرغ، صدورمجوز زیست محیطی ساخت تونل کوهرنگ ۳، تمدید مهلت پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم و اعلام خبر کاهش ۹۶ درصدی جابجایی مسافران در پروازهای بین‌المللی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهای پایانی هفته‌ای که گذشت دبیر ستاد تنظیم بازار از افزایش نرخ مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری از ۹,۵۰۰ تومان به ۱۱ هزار تومان خبر داد و اظهار کرد: قیمت مصرف کننده نیز متأثر از این نرخ، روز شنبه از سوی سازمان حمایت اعلام می‌شود. اما با گذشت کمتر از چند ساعت از اعلام این خبر، وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد تخم مرغ ارزان می‌شود.

به گفته خاوازی در هفته‌های اخیر، تقاضای صادرات زیاد بوده و صادرات بی‌رویه بازار تخم مرغ را به هم ریخته و موجب افزایش قیمت شده است. در همین راستا مقرر شد صدور مجوز صادرات تخم مرغ در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد تا بین تولید و صادرات توازن ایجاد شود، بنابراین صادرات تخم مرغ به میزانی انجام می‌شود که قیمت تخم مرغ در بازار داخلی متعادل شود.

این دومین افزایش قیمت تخم مرغ در سال جاری است، به‌طوری‌که اوایل تیرماه سقف قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری حداکثر ۹,۵۰۰ تومان و قیمت مصرف کننده هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته به وزن آن در حدود ۲۰ هزار تومان تومان تعیین شده بود. اما قیمت هر شانه تخم مرغ در روزهای اخیر در خرده‌فروشی‌ها به ۳۸ هزار تومان هم رسیده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی نیز صادرات را علت اصلی این افزایش قیمت دانسته و گفته که علاوه بر آن برخی نیز با سو استفاده از اهرم صادرات قیمت‌ها را به شکل کاذب بالا می‌برند و حباب ایجاد می‌کنند.

همچنین بررسی‌های ایمنا در استان اصفهان در موضوع قیمت مرغ نیز حاکی از آن است که به محض خنک‌تر شدن هوا و عبور از بازه زمانی فصل تابستان، تولید بهینه مرغداری‌های اصفهان بهبود می‌یابد و تلفات مرغ در آن‌ها به شدت کاهش خواهد یافت. مشکل خاصی هم برای خرید مرغ از مرغداران اصفهانی وجود ندارد و وضعیت نظام عرضه و تقاضا در این بخش مناسب است.

حسین ایراندوست، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، تحریم و محدودیت‌های ارزی را دلیل اصلی کمبود نهاده‌های دام و طیور در کشور از ابتدای امسال دانسته و گفته است: نهاده عامل تعیین کننده گرانی محصولات پروتئینی نیست.

تحویل ۵ هزار واحد مسکن ملی پس از محرم و صفر

وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از پنج هزار واحد مسکن ملی در حال آماده‌سازی است که به مردم تحویل داده می‌شود، البته مراسم افتتاح بعد از تحویل به متقاضیان و با پایان ماه محرم و صفر برگزار خواهد شد.

اسلامی همچنین با اشاره به اینکه تسهیلات به سه هزار نفر متقاضی پرداخت شده است، گفت: وام ودیعه مسکن زیر ۳۰ میلیون تومان بدون ضامن و بالای ۳۰ میلیون تومان با یک ضامن، پرداخت می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از مستأجران قادر به پرداخت اقساط وام ودیعه مسکن و این تسهیلات نیستند، مصوبه به گونه‌ای تنظیم شد تا متقاضیان کارمزد اقساط را پرداخت کنند و این موضوع در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح و با دو مصوبه تصویب شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز از تخصیص ۱۲۷۰ هکتار زمین از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی شهری برای رفع حاشیه نشینی در چابهار خبر داد و گفت: یکی از وظایف سازمان ملی زمین و مسکن تأمین زمین و در اختیار قرار دادن اراضی دولتی به مجموعه‌هایی از جمله شرکت بازآفرینی شهری ایران است.

مصوبات ستاد تنظیم بازار

در جلسه ستاد تنظیم بازار با توجه به دریافت اخباری مبنی بر ورود تجار کشورهای همسایه به کف بازار استان‌ها برای خرید محصولات کشاورزی سیب و پرتقال به قیمت سر درخت و صادرات این محصولات به نام خود، اتاق‌های بازرگانی و تعاون مکلف شدند تا با برگزاری جلسات تخصصی راهکار قانونی برای تأمین حداکثر سود صادرات برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را به کارگروه تنظیم بازار ارائه دهند.

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی تأمین توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تمامی ظرفیت‌های تولید داخل کره فعال شده و با توجه به اینکه در حال حاضر تولید داخلی این محصول در شرایط مناسبی قرار دارد، مشکلی برای تأمین این کالا در سطح بازار وجود ندارد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از تعیین نرخ کره داخلی در ستاد تنظیم بازار خبر داد.

کلامی افزود: ستاد تنظیم بازار نرخ عرضه هر کیلوگرم کره داخلی را ۸۰ هزار تومان مصوب کرد که در بسته بندی ۱۰۰ گرمی حدود ۸,۰۰۰ تومان خواهد بود و در سایر بسته بندی ها توسط سازمان حمایت محاسبه خواهد شد.

وی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار نرخ عرضه ذخایر روغن استراتژیک کشور را اصلاح کرده تا بخش خصوصی در این حوزه انگیزه‌های لازم را برای تأمین مستقیم نهاده‌های مورد نیاز خود داشته باشد، اظهار کرد: نرخ عرضه روغن آفتاب ۵,۵۰۰ تومان و روغن سویا و روغن پالم نیز ۵,۱۰۰ تومان تعیین شده است.

۲۰ تا ۲۵ درصد از ساندویچ‌فروشی‌های اصفهان، پروانه کسب ندارند

رئیس اتحادیه صنف اغذیه و ساندویچ فروشان اصفهان گفت: ۲۵ درصد از واحدهای صنفی فعال اتحادیه اغذیه و ساندویچ فروشان اصفهان فعالیت خود در بستر بازار را به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره‌بهای مغازه و کاهش تقاضا برای خرید غذا که ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده، متوقف کرده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت سفید اصفهان گفت: تقاضا برای خرید گوشت مرغ در بازه زمانی ماه محرم سال جاری نسبت به ماه محرم سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش داشته است.

نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز اصفهان نیز گفت: خرید گوشت قرمز از واحدهای صنفی این اتحادیه در دهه اول محرم امسال، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۸۰ درصد کاهش داشته است.

مصوبات شورای عالی بورس

مدیرعامل فرا بورس، مصوبه شورای عالی بورس در خصوص ثبات بخشی به بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهامداران را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این مصوبه که اختیارات گسترده‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار می‌دهد، اثر مثبت خود را به زودی بر بازار خواهد گذاشت. مصوبه شورایعالی بورس، پول‌هایی که در کنار بازار پارک شده بود مجدداً به بورس بر خواهد گشت.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران نیز گفت: مصوبات شورای عالی بورس خودش نقد شوندگی سهام را تضمین کرد. یعنی شرکت‌ها می‌توانند اسناد سهام خزانه صادر کنند و اوراق اختیار فروش تبعی داشته باشند و یا اوراق بیمه‌ای برای شرکت‌ها منتشر کنند.

‌سازمان خصوصی سازی نیز از تمید مهلت پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم خبر داد. بر این اساس متقاضیان می‌توانند تا یکشنبه _۳۰ شهریور ماه_ این صندوق را با نماد "پالایش" و از طریق بورس یا بانک‌های مجاز خریداری کنند.

کد خبر 444855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.