احمدی‌نژاد بعد از رد صلاحیت، فتنه به راه می‌اندازد

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

حسن روحانی در تدارک ورود به بازنشستگی است

مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، پیرامون آینده سیاسی رئیس جمهور در این باره اظهار داشت: آقای حسن روحانی مثل دیگر دولتمردان بعد از خروج از قدرت به قطع و یقین در مجمع تشخیص مصلحت نظام عضویت خواهد داشت. اما ایشان به دلیل عملکردی که در این سال‌ها داشته، بین جریان اصلاحات و جریان اصولگرایی جایگاه و پایگاهی ندارد؛ به عبارت دیگر روحانی را نه اصلاح‌طلبان قبول دارند و نه اصولگرایان! البته ایشان از قدیم هم ادعای فراجناحی بودن داشت، در صورتی که بحث درباره فراجناحی بودن ادعای غلطی است که برخی از سیاسیون با هدف فرار رو به جلو از آن استفاده می‌کنند. چون اساساً سیاسیون نمی‌توانند فعالیت سیاسی کنند و به جناحی وابسته نباشند.

نماینده ادوار مجلس در ادامه گفت: اساساً آقای روحانی هیچ‌گاه موضع‌گیری مشخصی نداشته که این وضعیت در دوره بازنشستگی‌اش خیلی بدتر است چرا که بعد از خروج از دولت، تریبون معینی نخواهد داشت و در آینده سیاسی کشور نمی‌تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. البته روحانی زرنگ و باهوش است و به همین دلیل توانسته تا الان دوام بیاورد. ایشان همیشه نفر دوم بود؛ هم در دوران جنگ و هم در دوران نمایندگی مجلس همواره پشت سر مرحوم هاشمی قرار می‌گرفت. به همین دلیل در جامعه پایگاه قابل توجهی ندارد.

او در ادامه درباره اینکه بعضی‌ها از پرونده‌سازی علیه حسن روحانی بعد از پایان دولت حرف می‌زنند، گفت: چنین احتمالی بعید است. اساساً مقام معظم رهبری از رؤسای جمهوری که دولت‌شان تمام شده است، مراقبت می‌کنند تا آسیب نبینند. به همین خاطر احمدی‌نژاد با آن همه خرابکاری‌هایی که داشت دادگاهی و حتی برای سید محمد خاتمی هم هیچ پرونده‌ای مفتوح نشد. در نتیجه روحانی هم استثنا نیست و احتمالاً بعد از خروج از پاستور جایگاهی حاشیه‌ای خواهد داشت.

اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز خواهند شد

محمدحسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصول‌گرا، در پاسخ به اینکه در حال حاضر در جبهه اصول‌گرا وحدت لازم برای انتخابات ریاست جمهوری مشهود است یا خیر؟ گفت: هنوز برای رسیدن به وحدت زود است اما امیدوارم همانطور که اصول‌گرایان برای انتخابات مجلس به وحدت رسیدند، در مورد ریاست جمهوری هم به وحدت برسند. معمولاً گروه‌ها و جناح‌های داخل جریان اصول‌گرا نامزد مورد نظر خود را معرفی می‌کنند و بعد از معرفی نامزدها، وارد گفتگو و بحث می‌شوند که چه کسی مورد حمایت قرار بگیرد.

این چهره اصول‌گرا افزود: در معرفی افراد به عنوان گزینه نهایی جریان اصول‌گرا عوامل متعددی از قبیل اصلح بودن و مقبولیت مطرح است. البته در شرایط فعلی جناح‌های مختلف علاوه بر در نظر گرفتن موارد فوق جهت معرفی کاندیداها باید به سمت ارائه برنامه نیز بروند و حتی اعضای دولت را هم حتی‌المقدور، معرفی کنند.

قدیری ابیانه ادامه داد: زمینه برای رسیدن به وحدت فراهم است همچنان که در انتخابات مجلس هم اصول‌گرایان به وحدت رسیدند. یکی از راه‌های رسیدن به وحدت این است که فردی که قرار است به عنوان نامزد نهایی اصول‌گرایان برای ۱۴۰۰ معرفی شود، در آستانه تبلیغات انتخاباتی مشخص کند که از چه نیروها و افرادی در کابینه، استفاده خواهد کرد.

قدیری‌ابیانه در پاسخ به اینکه شرایط برای روی کار آمدن احمدی‌نژاد مهیاست؟ اظهار کرد: قطعاً احمدی‌نژاد اعلام کاندیداتوری می‌کند و مسلماً رد صلاحیت می‌شود و در نهایت تلاش می‌کند فتنه‌ای به راه بیندازد که موفق نخواهد شد، البته فردی که به معنای دقیق کلمه اصول‌گرا باشد برنامه‌هایی را باید ارائه بدهد که به نفع مردم و قابل دست‌یابی باشد.

قدیری‌ابیانه ضمن ارزیابی نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود که در انتخابات ریاست جمهوری آینده پیروزی با اصول‌گرایان است.

فقط یک کاریکاتور از ریاست جمهوری باقی مانده است

پروانه سلحشوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: در این طرح متأسفانه دایره اختیارات شورای نگهبان افزایش داده می‌‎شود و اختیارات مردم کاهش می‌یابد که این موضوع با اصول ۲ و ۶ قانون اساسی منافات دارد؛ هرچه زمان می‌گذرد، حقوق مردم بیشتر نادیده گرفته می‌‎شود و با تصویب این طرح تنها کاریکاتوری از ریاست‌جمهوری باقی می‌ماند.

وی افزود: در مملکتی که وزرا و رئیس‌جمهور برنامه مدونی ندارند، اگر نمایندگان دغدغه برنامه‌محوری دارند و قصد دارند رئیس‌جمهور براساس برنامه فعالیت کند، به نظر من باید احزاب را قوی کنند و به فکر وضع قوانینی باشند که به کارآمدی احزاب بیانجامد و آنها را تقویت کند.

نماینده تهران در مجلس دهم اضافه کرد: از دل احزاب قوی است که برنامه‌ریزی می‌شود و افراد کارآمد برای ریاست‌جمهوری معرفی می‌‎شوند و دیگر نیازی به دخالت دیگر نهادها نخواهد بود.

وی گفت: در اصول ۹۹ و ۱۱۸ قانون اساسی، اختیارات شورای نگهبان در حد نظارت بر انتخابات است نه نظارت بر افراد؛ اگر مجلس به دنبال طرحی این‌چنینی است، این طرح حتماً باید به رفراندوم گذاشته شود و با رفراندوم مشخص شود که آیا اختیار انتخاب ریاست‌جمهوری می‌تواند از دست مردم خارج شود یا خیر، چون عملاً چنین کاری با این طرح صورت خواهد گرفت.

سلحشوری با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم گفت: مشارکت در انتخابات گذشته مجلس بسیار پایین بود، که گزینش سلیقه‌ای افراد موجب چنین مشارکتی شد.

آمریکا چند نهاد ایرانی را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه، گروه سایبری «APT۳۹» را به همراه ۴۵ فرد مرتبط با آن و یک شرکت صوری در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شده حکومت ایران از یک شرکت صوری برای هدف قرار دادن مخالفان، روزنامه‌نگاران و شرکت‌های بین‌المللی در بخش خدمات مسافرتی استفاده کرده است.

کد خبر 444848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.