توسعه همکاری ایران و روسیه در حوزه فن‌آوری

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: زمینه توسعه همکاری‌های مشترک علمی و فناورانه به ویژه در حوزه فناوری‌های پیشرفته دارویی با روسیه فراهم و هموار است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در گفت‌وگوی برخط با الکساندر سرگی‌یف، رئیس آکادمی علوم روسیه اظهار کرد: دو کشور در حوزه دیپلماتیک روابط گسترده و عمیقی دارند و لازم است در حوزه علم و فناوری نیز این عمق و توسعه یافتگی روابط محقق شود.

وی از آغاز روند گسترش و شتاب‌دهی روابط علمی و فناورانه ایران و روسیه در سال‌های اخیر گفت و ادامه داد: شروع این همکاری‌ها با سفر آقای فورسنکو دستیار علم و فناوری رئیس‌جمهور روسیه به ایران شکل تازه ای به خود گرفت و پیرو آن، تعاملات میان دو کشور ادامه یافت. خوشبختانه توسعه این روابط بسیار خوب بوده است و دانشگاه‌های دو کشور همکاری‌های نزدیکی دارند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهور با تأکید بر ضرورت ادامه این روند گفت: ساختار دانشگاه‌های کشور به صورت سنتی غرب محور بنا شده و بر همین اساس، عمده روابط علمی دانشگاه‌های ایران در سال‌های قبل، با اروپا و آمریکای شمالی بود، در حالی که روسیه به عنوان همسایه دیرین ایران دارای ظرفیت‌های بی شماری برای همکاری‌های علمی و فناورانه است.

ستاری سال ۲۰۱۷ را سرآغاز پروژه‌های دانشگاهی مشترک دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: در سال اول این تعامل، تنها ۱۸ پروژه مشترک تعریف شد؛ اما از آن سال به بعد، تعداد پروژه‌های مشترک که به صورت مشارکت ۵۰ درصدی دو کشور تعریف می‌شود افزایشی چشمگیر داشته است؛ به طوری‌که در فراخوان اخیر بیش از ۳۷۰ طرح واصل شده است که از میان این طرح‌ها، اولویت‌های اصلی برای حمایت انتخاب می‌شود.

وی حمایت از همکاری‌های دانشگاهی دو کشور را جزو مهم‌ترین اولویت‌های جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برشمرد و عنوان کرد: این معاونت همچون گذشته از پروژه‌های مشترک تعریف شده حمایت می‌کند. همچنین تعداد زیادی از دانشجویان در قالب دوره‌های کوتاه مدت به روسیه اعزام شدند و در بورسیه پسادکتری به ادامه تحصیل پرداختند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این‌که آماده ایم تا از هر پیشنهادی برای توسعه سطح و عمق روابط علمی و فناورانه دو کشور حمایت کنیم، ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مسیر توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه همچون گذشته آماده است تا زمینه ساز گسترش تعاملات باشد.

کد خبر 444839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.