زنان را نامزد ریاست جمهوری کنید، انتخاب را به مردم بسپارید

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: بدون نگاهی وسیع یا بررسی کامل و دقت درمورد شرایط انتخابات، دخالت‌ها، مشارکت مردم، فراهم‌کردن فضا، استفاده مساوی‌الطرفین از امکانات ملی و رسانه‌ها میسر نیست.

جلال جلالی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون پیروزی احتمالی اصولگریان در انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: در حال حاضر از سوی جناح‌های مختلف بحث‌هایی پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مطرح می‌شود که بسیاری از اصولگرایان دولت را در اختیار خود می‌دانند و اقبالی برای اصلاح‌طلبان متصور نیستند؛ این گمانه‌زنی مطرح است که نامزدهای اصلاح‌طلب رد صلاحیت شوند و کسانی تأیید شوند که جایگاه و پایگاه توانمندی در بین مردم ندارند و در این صورت طبعاً اصولگرایان برنده رقابت هستند.

وی افزود: اگر انتخابات ۱۴۰۰ رقابتی و پرشور باشد، آن زمان این مردم هستند که برنده انتخابات و پیروز میدان را تعیین می‌کنند اینکه اصولگرایان پیروز میدان هستند یا اصلاح‌طلبان، بدون نگاهی وسیع یا بررسی کامل و دقت در مورد شرایط انتخابات، دخالت‌ها، مشارکت مردم، فراهم‌کردن فضا، استفاده مساوی‌الطرفین از امکانات ملی و رسانه‌ها میسر نیست.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ادامه داد: در حقیقت باید وضعیت کاندیداها بررسی شود و فضای انتخابات و علاقه‌مندی مردم سنجیده شود و کاندیداهای متشخص از هر دو جناح وارد میدان شوند. در این صورت می‌توان اظهارنظر کرد که واقعاً کدام جناح اقبال بیشتری دارند. بحث دیگری که در مورد انتخابات ۱۴۰۰ مطرح است، دوقطبی یا چندقطبی بودن آن است که به شرایط و تصمیم گروه‌ها و احزاب بستگی دارد. توافق کاندیداهای اصولگرا یا اصلاح‌طلب در اینکه یک یا چند نفر وارد میدان شوند، مهم است و در صورتی که چند نفر وارد میدان شوند، میزان مشارکت کمتر خواهد شد.

جلالی زاده تاکید کرد: بحث دیگری که معمولاً در ایام انتخابات مطرح می‌شود، حضور کاندیداهای زن است که اخیراً کدخدایی در بخشی از مصاحبه با روزنامه اطلاعات به اینکه شاید روزی رئیس‌جمهور زن داشته باشیم، ضمن اینکه زنان بعضاً به خودشان هم رأی نمی‌دهند، اشاره کرده است که ریشه فرهنگی دارد. واقعیت این است که بانوان در انتخابات مختلف آنطور که شاهد بودم، رغبت زیادی به حمایت از هم جنسان خود ندارند و اگر غیر از این باشد، قطعاً تعداد بیشتری از بانوان می‌توانند مجلس را در دست بگیرند ولی در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون مشکل متوجه تصمیم‌گیرندگانی است که از بالا در این مورد مؤثر بوده و اجازه ندادند بانوان وارد صحنه شوند یا کلمه رجل سیاسی را به‌خوبی تفسیر نکردند که منظور از رجل، شخصیتی است که می‌تواند مرد یا زن باشد.

وی ادامه داد: باید سخنگوی شورای نگهبان با تأیید نامزدی زنان بر نظر خود پایدار بوده و قضاوت را برعهده مردم بگذارد که به بانوان رأی دهند یا ندهند؛ واقعیت این است که دولت آینده از هر جناحی که باشد، تازه‌نفس بوده و با توجه به شرایط موجود اولویت‌هایی خواهد داشت، هرچند در تصمیم‌گیری‌های خارجی چندان نقش‌آفرین نیست و این نظام است که در مورد سیاست خارجی و مقابله یا تعامل با دولت جدید آمریکا وارد بحث و مذاکره می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: شخصی که به‌عنوان رئیس‌جمهور مطرح می‌شود، با توجه به ویژگی‌های شخصیتی، سیاسی، سوابق و دیدگاه‌هایش می‌تواند در تصویر کردن مسیر دیپلماسی و حل مشکلات تاریخی مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: اگر کسی انتخاب شود که تندرو باشد، قطعاً طرف‌های خارجی موضع تندتری نسبت به ما خواهند داشت و در مقابل اگر وجه مسالمت‌آمیز و مواضع اصلاح‌طلبانه داشته باشد، دیدگاه‌ها تغییر خواهند کرد. تا آن زمان باید منتظر بمانیم که چه کسی می‌تواند این وظیفه را برعهده گرفته و بر اساس منافع ملی حرکت کند.

کد خبر 444772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.