استمداد از اصلاح‌طلبان

رفتارهای اخیر میرسلیم در مجلس و طرح ۴۰ نماینده مجلس یازدهم با محوریت ساماندهی فضای مجازی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۲۷شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نعل وارونه اصولگرایان؛ یاد حمایت از زنان افتادید؟» به بررسی جایگاه زنان در دولت پرداخت و نوشت: «اصلاح‌طلبان و روحانی برخلاف ادعاهایشان مخالف پیشرفت زنان هستند»، «هیچ زنی در دولت روحانی وزیر نشد»، «اصلاح‌طلبان فقط شعار حمایت از زنان می‌دهند و در عمل کاری برای آنها نمی‌کنند» و هزاران ادعایی که از سوی اصولگرایان مطرح می‌شود. بدون شک زنان نیمی از جمعیت رای‌دهنده در انتخابات‌ها هستند؛ بنابراین آرای آنها در تعیین رئیس‌جمهور از اهمیت زیادی برخوردار است. اکنون که فعالیت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ و تعیین رئیس‌جمهور سیزدهم آغاز شده، یکی از برنامه‌های اصولگرایان جذب آرای زنان است. آنها با نادیده گرفتن رویکرد خودشان به زنان در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی درصدد هستند تا با ادعاهای نادرستی که دارند به ناامید کردن زنان برای رأی دادن به کاندیداهایی بپردازند که از سوی اعتدالیون و اصلاح‌طلبان معرفی می‌شوند.

نکته قابل تأمل آنجاست که اصولگرایان به‌ویژه طیف سنتی آنها به‌خوبی دلیل عدم معرفی وزیر زن از سوی دولت‌ها را می‌دانند و به‌طور حتم اگر روزی یک رئیس‌جمهور اقدام به معرفی یک خانم برای برعهده گرفتن وزارتخانه‌ای کند، آنها در صف نخست مخالفت حضور پیدا می‌کنند اما اکنون نیاز به جلب آرا در انتخابات ۱۴۰۰ دارند و تصور می‌کنند با القای نادرست «بی‌اهمیت بودن زنان برای اصلاح‌طلبان و اعتدالیون» می‌توانند کلید پاستور را دریافت کنند اما اصولگرایان پیش از این تخریب‌ها، باید به مواردی اشاره کنند که اثبات شود خودشان زمانی که در قدرت قرار داشتند چه اندازه به توانایی‌های زنان اعتقاد داشتند و آن را با حضور زنان در مجلس ششم و دولت‌های ششم و هفتم مقایسه کنند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تیغ انتقاد میرسلیم علیه رقبای انتخاباتی سابق» به بررسی دلایل رفتارهای اخیر میرسلیم در مجلس پرداخت و نوشت: سیدمصطفی میرسلیم که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، سران امروز هر سه قوای مجریه، قضائیه و مقننه را به عنوان رقیب انتخاباتی خود می‌دید، در حالی که پیش‌تر وارد چالش‌های با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شده بود، دیروز علاوه بر قالیباف، حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی را هم در قالب انتقاد از عملکرد شورای عالی اقتصادی سران قوا مورد حمله قرار داد. وی در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس تاکید کرد: از نمایندگان درخواست می‌کنم آمادگی خود را برای تحقیق و تفحص از اقدامات چند سال اخیر شورای به اصطلاح اقتصادی سران قوا اعلام کنند.

وی عملکرد مجلس دهم و هفت سال گذشته دولت را بر اعتماد مردم مؤثر دانست و افزود: اگر اعتماد مردم به نمایندگان حفظ شود و از یاری آنها بهره‌مند باشیم از پس مشکلات کشور برمی‌آییم، ولی یکی از نشانه‌های مهم اعتماد مردم مشارکت آن‌ها در انتخابات است. این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان این‌که «امروز به لطف خداوند و با توجه به نزولات آسمانی فصل بهار با رعایت مصرف صحیح می‌توانیم به خودکفایی در کالاهای ضروری نزدیک شویم» ابراز عقیده کرد: باید دولت را که تقریباً همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی کار خود را آغاز کرد ولی در عمل به نتیجه مطلوب که افزایش تاب‌آوری دست پیدا نکرد و اکنون سال آخر فعالیت خود را طی می‌کند وادار کنیم تا جلوی خسارت به هموطنان را بگیرد.

وی ادامه داد: از مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست می‌کنم نتیجه نظارت خود درباره اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را به اطلاع مجلس برساند، به نظر اینجانب ورود در فرایندهایی چون استیضاح و اثبات بی‌کفایتی بیش از سه ماه وقت ارزشمند مجلس را درگیر حواشی می‌کند و از کارهای اصلی باز می‌دارد؛ ضمن این‌که آب به آسیاب دشمنان می‌ریزد، در عین حال این امر نمی‌تواند عملکرد رئیس مجلس را در معطل گذاردن سوال نمایندگان از رئیس‌جمهوری را توجیه کند؛ همچنین بیش از یک ماه پاسخ کمیسیون اصل ۹۰ را در این خصوص ندادن جرم است.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بخوانید انسداد فضای مجازی» به بررسی طرح ۴۰ نماینده مجلس یازدهم با محوریت ساماندهی فضای مجازی پرداخت و نوشت: نمایندگان مجلس یازدهم، نیامده دست گذاشتند روی فضای مجازی و ایجاد محدودیت برای این فضا. ۴۰ نفر از نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم، تنها ۲ ماه و ۱۹ روز بعد از حضورشان در «بهارستان» طرحی با عنوان «ساماندهی فضای مجازی» را اعلام وصول کردند تا در صحن علنی مجلس بررسی شود؛ طرحی که حتی هنوز به کمیسیون نرسیده، برخی ناظران و حتی بعضی از نمایندگان به آن عنوان «انسداد پیام‌رسان‌های خارجی» داده‌اند و ظاهراً قرار است قوانین سفت و سختی را پیش‌روی کاربران فضای مجازی بگذارد؛ قوانینی که می‌تواند عملاً دست کاربران فضای مجازی را از این جهان امروز و عصر ارتباطات کوتاه کرده یا در صورت استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی، مشکلاتی حقوقی برای آنها به وجود بیاورد. نمایندگان مجلس با این طرح به دنبال آن هستند تا فعالیت شبکه‌های اجتماعی را منوط به تأیید هیأتی ساماندهی و نظارت کرده و به دنبال احراز هویت کاربران اینترنت هستند.

بر اساس طرح ارائه شده، در این «ساماندهی»، استفاده از فیلترشکن جرم است و برای آن مجازات حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شده است. همچنین مدیریت درگاه‌های ورود و خروج پهنای باند ارتباطی با خارج از کشور به ستاد کل نیروهای مسلح سپرده شده و بر همین اساس «حدود و ثغور وظایف با پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و با تصویب مقام معظم رهبری مشخص خواهد شد.» بنا بر آنچه در این طرح ۲۰ ماده‌ای آمده، دسترسی به داده‌های کاربران فضای مجازی، اگر پای جرایم «جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، محاربه و افساد فی‌الارض و شروع به انجام این جرایم یا معاونت در آنها» آزاد است. همچنین در راستای آنچه این نمایندگان ساماندهی فضای مجازی خوانده‌اند، درج و انتشار اسناد و داده‌های دارای سطوح محرمانگی در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی ممنوع است و تشخیص محرمانه بودن این داده‌ها با وزارت اطلاعات و ستاد کل نیروهای مسلح است.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «استمداد از اصلاح‌طلبان» به بررسی انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: اصولگرایان برای ۱۴۰۰ دست به دامان اصلاح‌طلبان شده‌اند. وزیر اصولگرای دولت روحانی پیش‌تر گفته بود نگرانی ما در ۱۴۰۰ با توجه به شرایطی که در انتخابات مجلس یازدهم داشتیم، دغدغه مشارکت است. رحمانی‌فضلی گفته بود امیدواریم با زمینه‌سازی‌ها و مشارکت همه گروه‌های سیاسی بتوانیم مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را بالا ببریم. ضرغامی هم گفته بود «آنچه امروز مایه نگرانی من است، میزان مشارکت است؛ اگر اوضاع با همین وضعیت جلو برود و مردم احساس گشایش در کارهایشان نکنند و امید مردم کم شود، آن کاهش رأیی که در انتخابات مجلس داشتیم در ریاست‌جمهوری هم خودش را نشان می‌دهد. البته بخشی از کاهش رأی برای کرونا بود اما اگر کرونا هم نبود شق‌القمری نمی‌شد و ما در این دوره از میزان مشارکت راضی نمی‌بودیم. دلیلش این است که مردم حس می‌کنند به آنها توجه نمی‌شود و برایشان کاری نمی‌شود، برایشان امیدی ایجاد نمی‌شود».

حالا راهکارش را سخنگوی جامعه روحانیت پیدا کرده است؛ حضور فعال اصلاح‌طلبان با همان ایجاد الگوی معروف دوقطبی. مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل داخلی ما برای انتخابات آینده، مسئله بی‌اعتمادی گسترده در سطح جامعه نسبت به دولتمردان است، گفته این بی‌اعتمادی اثر خودش را در انتخابات خواهد گذاشت و اگر تا زمان انتخابات تحول مثبتی در ابعاد اقتصادی کشور رخ ندهد، احتمال دارد شاهد مشارکت باشکوه و بالای مردم در انتخابات نباشیم. راه‌حل او هم این است: «اگر جریان اصلاحات به صورت فعال وارد میدان انتخابات ۱۴۰۰ شوند، طبعاً یک نوع دوقطبی پدید می‌آید؛ منتها دوقطبی باید یک دوقطبی سالم باشد نه اینکه حواشی را بر متن غلبه دهد، مسائل اصلی را فرعی کند و مسائل اصلی را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ اگر چنین دوقطبی‌ای شکل بگیرد، هم سطح مشارکت بالا می‌رود، هم موجب تقویت پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی می‌شود و هم رئیس‌جمهوری که روی کار می‌آید، در مقابل بیگانگان از قدرت بالاتری برخوردار خواهد بود». این در حالی است که اصولگرایان پیشاپیش مدعی‌اند این انتخابات یک انتخابات درون‌گروهی برای آنها خواهد بود. محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، گفته بود آنها برای ۱۴۰۰ نگرانی‌ای ندارند. اصلاح‌طلبان هم سازوکاری ندارند و اختلافات بینشان زیاد است. مجموعه این عوامل، اصولگرایان را به اطمینان می‌رساند که در ۱۴۰۰ پاستور مال آنهاست؛ به همین دلیل نیازی نمی‌بینند خودشان را به زحمت بیندازند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سیرک سازش ترامپ رژیم جعلی اسرائیل را نجات نمی‌دهد» به بررسی عادی سازی روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: سه شنبه شب وزرای خارجه امارات و بحرین و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با حضور در کاخ سفید-و در حالی که به گفته بسیاری از مقامات و رسانه‌های همین رژیم صهیونیستی، طرفین مدتهاست با هم مخفیانه در ارتباطند-توافق عادی سازی روابط امضا کردند. در این مراسم، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزرای خارجه بحرین و امارات، اسنادی را امضا کردند، که بعدها معلوم شد، لااقل طرف بحرینی محتوای سند را اصلاً ندیده بود!

بر اساس این توافق، امارات و بحرین، رژیم جعلی صهیونیستی را به رسمیت می‌شناسند و با آن «روابط کامل دیپلماتیک» بر قرار کرده و تبادل سفیر انجام می‌دهند. از میان کشورهای اروپایی تنها وزیر خارجه مجارستان در این برنامه حضور داشت! همچنین عمان نیز برای این مراسم، هیئتی را اعزام کرده بود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان جهان، مراسم امضای این توافق بیشتر به یک سیرک شبیه بود چون حتی متحدان اروپایی ترامپ نیز حاضر به مشارکت در آن نشدند.

دونالد ترامپ که خود در عرصه سیاست خارجی فاقد دستاورد است و در ارتباط با ایران، ونزوئلا، چین، کره شمالی، عراق، سوریه و… شکست خورده اکنون سعی می‌کند با استفاده ابزاری از مهره‌های دست نشانده خود در خلیج‌فارس به دنبال برگ برنده‌ای در مناظره‌های انتخاباتی آمریکا باشد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی نیز که رهبر معظم انقلاب در سال ۹۴ از پایان عمر این رژیم در ۲۵ سال آینده خبر داده بود، سعی دارد تا برای فرار از نابودی به اقدامات مختلفی دست بزند. اما غافل از اینکه عادی سازی روابط با چند ریز کشور بی‌اهمیت و بی‌اراده، نخواهد توانست عمر این رژیم را طولانی‌تر کند. چرا که امارات و بحرین اساساً در دو دهه گذشته روابط محرمانه با صهیونیست‌ها داشته‌اند و در شرایط کنونی این روابط فقط علنی شده است. این توافق آنچنان مسخره و مضحک است که حتی روزنامه‌های مطرح آمریکایی نیز از آن استقبال نکرده و آن را تنها یک برگ برنده برای ترامپ در انتخابات دانسته‌اند.

کد خبر 444731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.