باورهای اشتباه در مورد استفاده از ماسک/ کووید -۱۹ زیاد جدی گرفته شده است؟

به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، لازم است افراد علاوه بر استفاده از ماسک، فاصله‌ فیزیکی خود را از دیگران حفظ کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به شیوع گسترده ویروس کووید -۱۹ در سراسر دنیا، استفاده از ماسک در مکان‌هایی مانند جایگاه سوخت، فروشگاه‌ها و مدارس که در آن‌ها رعایت فاصله اجتماعی غیرممکن است ضرورت دارد. برخی افراد معتقد هستند اگر به بیماری کرونا مبتلا نیستند، نباید از ماسک استفاده کنند، برخی دیگر از ماسک‌های مشبکی استفاده می‌کنند که نمی‌تواند مانع نفوذ ویروس کرونا به بینی و دهان آن‌ها شود، اما متخصصان، کارشناسان سلامت و محققان با فرضیاتی از این قبیل مخالف هستند. در ادامه به بررسی بعضی از باورهای غلط در مورد استفاده از ماسک در دوران همه گیری بیماری کرونا می‌پردازیم:

استفاده از ماسک ضروری نیست

با وجود اینکه میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند، باز هم بسیاری از افراد با توجه به مطالبی که در رسانه‌های اجتماعی مطالعه می‌کنند معتقد هستند که ویروس کووید -۱۹ بیش از حد جدی گرفته شده است. این نظریات از نظر جوامع پزشکی و علمی باطل اعلام شده است؛ بنابراین لازم است در صورتی که در مکان‌های عمومی حضور پیدا می‌کنید، از ماسک استفاده کنید تا از سلامت خود و دیگران محافظت کنید. ممکن است شما به بیماری کرونا مبتلا بوده، اما هیچ علائمی نداشته باشید؛ در این صورت اگر از ماسک استفاده نکنید، باعث شیوع ویروس کرونا می‌شوید.

هر نوع ماسکی برای پیشگیری از کرونا مناسب است

برخی افراد از ماسک‌هایی استفاده می‌کنند که باعث سهولت تنفس آن‌ها می‌شود، اما این نوع ماسک‌ها ممکن است احتمال نفوذ ویروس کووید -۱۹ به دهان و بینی فرد را افزایش دهند. ماسک خوب باید مانع نفوذ ذرات تنفسی معلق در هوا شود. به عنوان مثال ماسک N95 قادر است میزان نفوذ این ذرات را که ممکن است حاوی ویروس کرونا باشد، تا ۹۵ درصد کاهش دهد؛ البته تهیه این نوع ماسک در دوران همه گیری ویروس کرونا دشوار است و سازمان‌های مربوطه اعلام کرده‌اند که کادر درمان برای استفاده از این نوع ماسک در اولویت قرار دارند. نتایج مطالعه‌ای که در مجله Hospital Infection منتشر شده است، نشان می‌دهد که استفاده از ماسک معمولی کتانی خطر نفوذ ویروس را تا ۲۴ درصد کاهش می‌دهد، در حالی که این درصد برای ماسک‌های فیلتردار حدود ۹۹ درصد است.

فقط بیماران باید از ماسک استفاده کنند

در صورتی که فردی هیچک دام از علائم بیماری کرونا را تجربه نکند، به این معنا نیست که به این بیماری مبتلا نشده است. نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که حتی افراد بدون علامت که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و خودشان نیز اطلاع ندارند، ممکن است باعث شیوع بیماری کرونا شوند. بنابراین به منظور پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر بیماری کرونا لازم است هنگام بیرون رفتن از منزل حتماً از ماسک استفاده کنید. علاوه بر این نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که انتشار ویروس کووید -۱۹ به شکل هوابرد است؛ بنابراین احتمال بیمار شدن فرد سالمی که هوای آلوده به ویروس کرونا را استنشاق می‌کند، افزایش می‌یابد. به همین دلیل استفاده از ماسک هم برای بیماران و هم افراد سالم ضروری است.

استفاده از ماسک پزشکی باعث اسنتشاق دی اکسید کربن می‌شود

برخی افراد باور دارند ماسک‌های پزشکی که به ماسک‌های جراحی نیز معروف است، دی اکسید کربن که به بیرون فرستاده شده را در خود نگه می‌دارد. در این صورت فرد CO2 بیشتری استنشاق می‌کند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است استفاده طولانی مدت از ماسک‌های جراحی باعث تنفس بیش از حد CO2 یا کمبود اکسیژن نمی‌شود. افراد باید ماسک را به گونه‌ای روی صورت قرار دهند که بینی و دهان آن‌ها را به طور کامل بپوشاند و اطراف آن هیچ شکافی برای نفوذ ویروس وجود نداشته باشد.

اگر از ماسک استفاده می‌کنید، لازم نیست فاصله اجتماعی را رعایت کنید

بعضی افراد به اشتباه فکر می‌کنند اگر از ماسک استفاده کنند، می‌توانند در مکان‌های پرجمعیت بدون رعایت فاصله فیزیکی از دیگران حضور پیدا کنند، اما سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که استفاده از ماسک به تنهایی مانع شیوع بیماری کرونا نمی‌شود و لازم است فاصله اجتماعی نیز رعایت شود و دست‌ها مرتباً شسته و ضدعفونی شوند. علاوه بر این باید در نظر داشت که یک ماسک پارچه‌ای یک لایه نمی‌تواند به اندازه یک ماسک سه لایه فیلتر دار مانع نفوذ ویروس کرونا به دهان و بینی فرد شود.

ماسک زدن سیستم ایمنی افراد را ضعیف می‌کند

این باور غلط از این نظریه نشأت گرفته است که سیستم ایمنی بدن با قرار گرفتن در معرض باکتری‌ها و پاتوژن‌های دیگر قوی می‌شود، اما متخصصان آمریکایی اعلام کرده‌اند هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از ماسک باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن افراد می‌شود. شستن دست‌ها و استفاده از ماسک هیچ تأثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن افراد نمی‌گذارد. حتی افراد جوانی که هیچ بیماری زمینه‌ای ندارند نیز می‌توانند نوع شدید بیماری کرونا را تجربه کرده و آن را به دیگران منتقل کنند.

ماسک‌های پارچه‌ای هیچ نقش محافظتی ندارند

هر نوع ماسکی که روی بینی و دهان فرد را بپوشاند، می‌تواند تا حدودی مانع نفوذ ویروس کرونا به این قسمت‌ها شود؛ البته عملکرد ماسک پارچه‌ای همانند ماسک‌های جراحی یا ماسک‌های N95 نیست و به اندازه این نوع ماسک‌ها نمی‌تواند مانع نفوذ ویروس شود. سرعت شیوع بیماری کرونا در کشورهایی که استفاده از ماسک را اجباری کرده‌اند، کاهش یافته است، اما علاوه بر استفاده از ماسک، لازم است افراد فاصله اجتماعی خود را از دیگران رعایت کنند.

کد خبر 444698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.