اختلالات گسترده روانی در بهبود یافتگان از کرونا

محققان اعلام کردند افراد بهبود یافته از کووید ۱۹ مستعد ابتلا به اختلالات روانی گسترده هستند.

به گزارش ایمنا، ۹ ماه از همه‌گیری ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. به دلیل آنکه این ویروس به تازگی کشف شده است، دانشمندان هر روز به ابعاد جدیدی از رفتار آن پی می‌برند. به تازگی دانشمندان در یک مطالعه به تأثیرات مخرب این ویروس در سلامت روانی افراد پی بردند.

بر این اساس، مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد کسانی که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، یک ماه پس از ابتلاء، مستعد مبتلا شدن به بیماری‌های روانی هستند. محققان اعلام کردند این افراد که از کرونا جان سالم به در می‌برند به طور قابل توجهی در خطر انواع اختلالات روانی از جمله جنون و زوال عقلی قرار دارند.

محققان تاکید کردند موارد بسیار زیادی از انواع اختلالات روانی و اختلالات اضطراب در بهبود یافتگان از کرونا دیده شده است. عوارض روانی دیگر بیماری کرونا در مبتلایان شامل افسردگی و بی‌خوابی می‌شود.

دانشمندان با بررسی بیش از ۶۲ هزار بیمار کرونایی پس از بهبودی مشاهده کردند «اختلال استرس پس از سانحه» و اختلالات ترس و هراس به صورت گسترده‌ای در میان آن‌ها دیده می‌شود همچنین یک نفر در هر ۱۶ نفر که پیش‌تر هیچ گونه سابقه بیماری روانی نداشته است پس از یک تا سه ماه از بهبودی، امکان ابتلاء به اختلالات روانی را دارد.

محققان تاکید دارند شواهد بررسی ۱۴ تا ۹۰ روزه پس از بهبودی افراد از کووید ۱۹ نشان می‌دهد نزدیک به ۶ درصد مبتلایان نخستین علائم اختلالات روانی را از خود نشان داده‌اند.

پیشتر نیز محققان انگلیسی در تحقیقات خود اعلام کردند بیمارانی که شرایط وخیمی داشته و در بیمارستان بستری شده‌اند نسبت به بیمارانی که علائم خفیف‌تری داشتند، بیشتر در معرض ابتلاء به اختلالات روانی قرار دارند. اختلالات مرتبط با اضطراب و نگرانی یکی از موارد شایع در میان بهبود یافتگان است. با این حال، افسردگی، بی خوابی، زوال عقل و جنون نیز در میان بهبود یافتگان مشاهد شده است.

این تحقیقات همچنین نشان داد کسانی که در گذشته سابقه بیماری روانی داشته‌اند به طور میانگین از انسان‌های معمولی بیشتر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. محققان اعلام کردند بیماران مبتلا به کرونا اگر پس از بهبودی شاهد نگرانی و اضطراب، احساس ناخوشی، بی خوابی و یا کاهش قدرت حافظه شدند سریعاً به یک متخصص مراجعه کنند. متخصصان می‌توانند با روش‌هایی ساده جلوی تشدید حال بیمار را بگیرند.

بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تاکنون ۳۷۲ هزار تن در انگلیس به ویروس کرونا مبتلا شده و از این میان، ۴۲ هزار تن جان خود را از دست داده‌اند. دولت انگلیس برای توسعه یک واکسن مؤثر برای مقابله با کووید ۱۹ همکاری‌هایی با دانشگاه آکسفورد دارد و دولت این کشور امیدوار است بتواند برنامه واکسیناسیون سراسری در کشور را از اول ماه ژانویه آغاز کند.

کد خبر 444651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.