حقیقی: کیارستمی نمی‌خواست تکنسین سینما تربیت کند

ابراهیم حقیقی گرافیست باسابقه و طراح پوستر فیلم مستند کیارستمی و عصای گمشده در آیین افتتاحیه این مستند بیان کرد که عباس کیارستمی نمی‌خواست تکنسین سینما تربیت کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی فیلم، آئین افتتاح مستند سینمایی «کیارستمی و عصای گمشده» به کارگردانی محمودرضا ثانی و تهیه کنندگی بهروز نشان با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه با رونمایی از پوستر فیلم و طرحی از ابراهیم حقیقی، روز گذشته ۲۵ شهریورماه در موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم بهروز نشان تهیه کننده فیلم ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر در مراسم گفت: بسیار خرسندم که امروز و در کنار شما دوستان شاهد اکران فیلم «کیارستمی و عصای گمشده» هستم و بیشتر از این موضوع خوشحالم که قبل از نمایش این فیلم در کشورهای خارجی توانستیم با حمایت‌های گروه سینمایی «هنر و تجربه» نخستین اکران را در ایران داشته باشیم.

وی ادامه داد: جای این فیلم در گروه «هنر و تجربه» بود، جایی که مطمئنم فیلم به دست مخاطب واقعی می‌رسد. همان‌هایی که جامعه هدف ما هستند، سینماگران و علاقه مندان شریف سینما.

محمودرضا ثانی کارگردان فیلم مستند «کیارستمی و عصای گمشده» درباره ساخت این مستند گفت: واقعیت این است که در ابتدای ماجرا برای ساخت فیلم با کیارستمی همراه نشدم. قرار بود یک کارگاه ۲۵ نفره از دانشجویان با حضور کیارستمی برگزار کنیم و به همین نیت راهی سفر شدیم. از همان آغاز سفر کیارستمی از من پرسید چرا دوربین را روشن نمی‌کنی؟ من هم روشن کردم به گمان اینکه فیلم‌ها را برای خودش می‌خواهد. خلاصه اینکه در تمام مدت همراهی با کیارستمی مدام در حال فیلم گرفتن بودم و در آخر کیارستمی به من گفت که به ایران برگشتی در اولین فرصت این فیلم‌ها را مونتاژ کن تا برای آیندگان به یادگار بماند. اما بعد از رفتن این فیلمساز فقید سینمای ایران دیگر دست و دلم به مونتاژ فیلم نرفت تا اینکه بهروز نشان دوست و رفیق و همراه من گفت تا کی می‌خواهی کار را به تعویق بیاندازی و از من خواست سعی‌ام را برای مونتاژ فیلم بکنم و همت او بود که فیلم به سرانجام رسید.

نویسنده کتاب «عباس کیارستمی و درس‌هایی از سینما» ادامه داد: بعد از آن هم، چون زبان اسپانیایی می‌دانستم برای ساختن دیدن «گابریل گارسیا مارکز» با کیارستمی همراه شدم. او قصد داشت از کتاب «خاطرات دلبرکان غمگین من» او فیلم بسازد و در ادامه کارگاه‌های آموزش فیلمسازی هم برگزار شد که بخش‌هایی از نوع نگاه کیارستمی به آموزش را در آن مشاهده می‌کنید.

در ادامه این مراسم ابراهیم حقیقی طراح پوستر و گرافیست سینمای ایران که طراحی پوستر فیلم مستند «کیارستمی و عصای گمشده» را انجام داده است، با بیان نوع نگاه کیارستمی به سینما گفت: عباس کیارستمی راه و روش متفاوتی در سینما داشت و در این عرصه نه دنبال سرگرم کردن مخاطب و نه دنبال فروش زیاد از صنعت سینما بود و خوشبختانه محمودرضا ثانی با ساخت این فیلم مستند توانست این وجه از نوع نگاه کیارستمی به سینما را به ثبت برساند.

وی ادامه داد: به بهروز نشان و محمودرضا ثانی که موفق شدند به گوشه دیگری از زندگی عباس کیارستمی نوری بتابانند، تبریک می‌گویم و این فیلم به یادگار برای آیندگان ما خواهد ماند. این فیلم حاصل حضور کیارستمی در کلاس‌های درس فیلمسازی او در اسپانیا و کلمبیا است و گویی این وجه از کیارستمی یعنی آموزش سینمایی او برای ما مغفول مانده بود. کلاس‌های فیلمسازی کیارستمی از گونه مرسوم آموزش با هنرجویانی که کنکور می‌دهند و در کلاس حاضر می‌شوند، نیست.

ای ین طراح گرافیک و عکاس در پایان با بیان این مطلب که کیارستمی در آموزه‌های خود قصد نداشت تکنسین تحویل سینما دهد گفت: همانطور که اشاره کردم درس‌ها و ورک‌شاپ‌هایی که برای هنرجویانی برگزار می‌شود بسیار متفاوت بود او دانشجویان علاقمند به سینما را انتخاب می‌کرد تا درس دهد چراکه کیارستمی نمی‌خواست تکنسین سینما تربیت کند و سعی می‌کرد به دانشجویان تفکر کردن را بیاموزد.

کد خبر 444639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.