تهیه فهرست نادره‌کاران از افتخارات وزارت میراث‌فرهنگی است

معاون میراث‌فرهنگی تهیه فهرست نادره‌کاران (حاملان) میراث‌فرهنگی را یکی از افتخارات چند سال اخیر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از میراث آریا، مراسم رونمایی از تندیس و لوح ثبت ملی میراث زنده بشری استاد غلامحسین امیرخانی در خط نستعلیق با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بلخاری رئیس گروه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی فرهنگستان هنر و جمعی از هنرمندان و شاگردان استاد به میزبانی مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد برگزار شد.

طالبیان بیان کرد: در دهه گذشته معنا و مفهوم میراث‌فرهنگی تغییر کرده و سعی بر پرداختن به دانش و محتوایی بوده که پشت خلق این آثار عظیم بوده است. یکی از افتخارات چند سال اخیر ما تهیه فهرست نادره‌کاران (حاملان) میراث‌فرهنگی بوده که نام هر کدام از این هنرمندان این فهرست را مزین کرده است.

او افزود: در این پرونده که در حد بضاعتمان تهیه شده نام هر یک از اساتید متعلق به فرهنگ‌ها و اقوام مختلف است که نشان از زیبایی‌های این مرز و بوم و تاریخ ایران دارد. ثبت نام این افراد کمترین کاری است که باید اتفاق بیفتد.

معاون میراث‌فرهنگی بیان کرد: از اساتیدی که در این مراسم حضور دارند درخواست می‌کنم، هنرمندان و اساتید سرمنشایی که این فهرست را غنی‌تر می‌کنند به ما معرفی کنند تا به عنوان نادره‌کاران ثبت کنیم و بیشتر ارزش‌های کشور عزیزمان رانشان دهیم. خوشنویسی به عنوان یک هنر مقدس و متعالی بسیار اهمیت داشته و نوروز امسال پرونده خوشنویسی ایران برای همه سبک‌ها را به عنوان پاسداری خوب و کسانی که میراث‌دار بودند و این هنر را تداوم بخشیدند به یونسکو فرستادیم و در حال حاضر بارگذاری شده است.

طالبیان از تلاش و کمک‌های دستگاه‌ها و سمن‌های مختلف از جمله انجمن خوشنویسان، انجمن مفاخر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم برای تداوم پیدا کردن این هنر متعالی یاد کرد.

لزوم ادامه فرهنگ ثبت آثار ناملموس

پارسا مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد نیز با خوشامدگویی به حضار و استاد امیرخانی بیان کرد: یک بار دیگر شاهد قدردانی از زحمات خستگی‌ناپذیر یک عمر مجاهدت هنری و ادبی یک استاد ارزشمند هستیم و از زحمات یک عمر آموزش، تربیت و انتقال امانت بزرگ تاریخی و فرهنگی هنر خوشنویسی به آیندگان تجلیل و قدردانی کنیم.

او با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: وزارت میراث‌فرهنگی چند صباحی است که در جهانی شدن تنوعات فرهنگی با ثبت ملی آثار منقول و ناملموس خود در فهرست آثار ملی حرکات ارزنده‌ای انجام داده است.

پارسا تصریح کرد: پس از ثبت ملی مکتب میرعماد الحسنی در فهرست آثار ناملموس، گام بعدی به منظور ادامه این حرکت فرهنگی با شناسایی و معرفی آثار و هنرمندان در گستره فرهنگی و ملی برداشته شد و با پیشنهاد و ارائه پرونده میراث‌فرهنگی ناملموس سال ۹۸ به اداره کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی با عنوان استاد غلامحسین امیرخانی گنجینه زنده بشری در خط نستعلیق، به بخش مهم دیگری از فعالیت‌های مرتبط با پاسداشت وصیانت از میراث مادی و معنوی خود تحقق بخشید.

او افزود: این پرونده به همت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با شماره ۴۵ در تاریخ ۲۹ بهمن سال ۹۸ در فهرست ملی (نادره‌کاران) و حاملان میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شد.

یک شاگرد کوچک تاریخم

در ادامه استاد امیرخانی با عرض ادب و احترام به حضار بیان کرد: زمانی که آدم به این جایگاه می‌رسد نگاه می‌کند به گذشته و اینکه کجا فرصت را از دست داده، امروز باید چه کند و فردا چه وظیفه‌ای دارد. من در زندگی‌ام این توفیق را داشتم که از حضور ۵۰ استاد تلمذ کنم و از هر یک درس بگیرم. حضور داشتند.

او افزود: ما که توفیق داشتیم در یکی از هنرهای فاخر کار کنیم با خودمان فکر می‌کنیم آیا توانسته‌ایم یکی از اشعار حافظ را آن چنان که باید خطاطی کنیم؟ در مقابل این همه عظمت و خلاقیت در عرصه‌های هنر سعی می‌کنیم خطی بنویسیم که قابل باشد و نمی‌دانم تا چه حد موفق بوده‌ام؟

این هنرمند بیان کرد: بنده به‌عنوان یک شاگرد کوچک تاریخ و کسی که ۶۰ سال مسئولیت داشتم، مورد اعتماد بودم و مدیریت کرده‌ام، می‌گویم درد این جهان پیشرفته و بسیار قدرتمند شرق و غرب درد ما عدم تعادل است.

امیرخانی تصریح کرد: ما در سایه تعادل است که می‌توانیم نقشی کوچک یا بزرگ داشته باشیم. در جایگاه خودمان و در حد توانمان خدمت کنیم. این عدم تعادل خیلی مردافکن و روزگار خراب کن است. در این روزگار به جای اینکه تکنولوژی در خدمت ما باشد ما اسیر تکنولوژی شده‌ایم.

او حکمت، عفت، شجاعت و عدالت را چهار ستون تعادل‌دهنده رفتار جامعه عنوان کرد که جان مایه مذهب شیعه است و باید برای ما قطب‌نما باشد.

امیرخانی تأکید کرد: مسئله هنر و فرهنگ بستری است که جامعه در بستر آن رشد می‌کند و همه چیز معنا پیدا می‌کند.

او در پایان با اشاره به ماهیت بصری خط نستعلیق بیان کرد: شاکله خط نستعلیق بر مدار بیضی طراحی شده و شناور و رقصان است. این رقصان بودن باید استوار هم باشد که این دو نکته ضد هم هستند. اگر شاگرد خوبی باشیم می‌توانیم از عمر خودمان راضی باشیم.

امیرخانی تنها استادی دانست که شاگرد نامدار تربیت کرده است

در ادامه مراسم حسن بلخاری با تشکر از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای این پاسداشت افزود: میراث حقیقی شیء نیست بلکه انسانی است که شیء را می‌سازد و به جامعه بشری هدیه می‌کند. انسان میراث خداست و بنابراین دارای شأن خلاقیت و سازندگی است. وزارتخانه میراث‌فرهنگی با نام‌گذاری زیبای میراث زنده بشری ما را از شیء بودن رها کرد و این کار پسندیده و ارزشمندی است.

او با بیان اینکه استاد فرشچیان حکیم فرش و استاد امیرخانی حکیم خط است، اضافه کرد: زمانی که از حکیم صحبت می‌کنم درباره سه ویژگی اخلاق، فرزانگی و خلاقیت صحبت می‌کنم. تمامی حضار به تواضع، بزرگ‌منشی، شرافت، جوانمردی، فتوت و فرزانگی استاد امیرخانی شهادت می‌دهند.

رضا بنی‌رضی نیز از شاگردان استاد درباره او گفت: استاد امیرخانی در زمانه‌ای ظهور کرد که خط و خوشنویسی به حدی از ناتوانی رسیده بود که خوشنویسان جایگاه سزاواری میان هنرمندان نداشتند. استاد امیرخانی بود که این آب رفته را به جوی برگرداند و امیرخانی نه نام یک شخص بلکه نام یک دوران و تحول است.

او امیرخانی را تنها استادی دانست که این همه شاگرد نامدار تربیت کرده و افزود: کدام‌یک از بزرگان این قدر تنوع ترکیب در آثارشان موج می‌زند. او سخنوری نکته‌سنج، مدیری مدبر و ادیبی ژرف‌اندیش است و شاهد این مدعا انتخاب مضامین نابی است که در آثارش مشهود است. در فضل و بزرگی او همین بس که دشمنانش هم به احترام او کلاه از سر برمی‌دارند.

کیوان ساکت نیز که در این مراسم حضور داشت دقایقی به نواختن تار برای حضار پرداخت.

این مراسم از تندیس و لوح ثبت ملی میراث زنده بشری استاد غلامحسین امیرخانی در خط نستعلیق رونمایی شد.

کد خبر 444604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.