مشکلی برای تامین نهاده‌ها نداریم/ نهاده عامل گرانی محصولات پروتئینی نیست

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی نهاده‌های دامی در تابستان، گفت: نگرانی برای امنیت غذایی، تامین نهاده ها و تولید محصول وجود ندارد.

حسین ایراندوست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، تحریم و محدودیت‌های ارزی را دلیل اصلی کمبود نهاده‌های دام و طیور در کشور از ابتدای امسال دانست و اظهار کرد: وضعیت تأمین نهاده‌ها در سه ماه تابستان نسبت به فصل بهار بهتر است. برای مثال اگر در سه ماه بهار از طریق سامانه بازارگاه ۳۰ درصد نهاده‌ها تحویل می‌شد هم اکنون این آمار به ۴۰ درصد رسیده است و به بیان دیگر نهاده‌ها ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر از نظر تأمین دانه جو و ذرت هیچ نگرانی وجود ندارد زیرا این دانه‌ها به اندازه کافی واردات شده و در داخل نیز تولید شده است حتی ذخایر موجود در انبار پشتیبانی اصفهان باید تعویض و مصرف شود تا بار جو جدید را در انبار جایگزین کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در این مدت تنها در تأمین کنجاله سویا محدودیت داشتیم، ادامه داد: علت این امر سیاست کاهش واردات کنجاله با هدف حمایت از تولید دانه‌های روغنی در کشور است و کاشت دانه‌های روغنی را باید ترویج کنیم.

ایراندوست با بیان اینکه امسال نزدیک به ۸۰۰ هزار تن دانه روغنی به کشور واردات شده و حدود ۱۸۰ تن در داخل تولید شده است، گفت: این دانه‌های روغنی روانه کارخانه‌های روغن‌کشی شده است و کنجاله‌های آن در اختیار مرغداران و گاوداران قرار می‌گیرد. علاوه بر اینها شرکت پشتیبانی امور دام محصول چند کشت کنجاله را خریداری کرده است و امروز برای تأمین نهاده‌ها مشکلی نداریم.

امسال سطح زیرکشت ذرت علوفه‌ای در اصفهان قابل توجه است

وی با اشاره به اینکه بخشی از نهاده‌های موجود در استان وارداتی است، اظهار کرد: بخشی از ذخایر نهاده‌ها نیز تولید داخلی است؛ یونجه و سیلاژ ذرت به اندازه کافی در اصفهان تولید شده است به ویژه امسال سطح زیر کشت ذرت علوفه‌ای نیز قابل توجه است.

ایراندوست با بیان اینکه میزان واردات ذرت به کشور ۹۰ درصد، جو ۴۸ درصد و کنجاله سویا بیش از ۹۰ درصد است، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها توسعه کاشت دانه کلزا را در کشور دستور کار داریم که جایگزین کنجاله کنیم اما هنوز در این باره نمی‌توان حساب کرد و مجبور به واردات این محصول هستیم.

نوسانات ارزی بر نهاده‌های دامی و خروجی محصولات تأثیر می‌گذارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه عمده مکمل‌های معدنی خوراک دام و طیور در کشور تولید می‌شود، گفت: بخشی از ویتامین‌های مورد نیاز برای نهاده‌ها وارداتی است اما میزان واردات رقم قابل توجهی نیست زیرا در هر تُن جیره دام حدود دو کیلوگرم ویتامین اضافه می‌شود.

افزایش ۱۵ درصدی تولید شیر در ماه آینده قیمت‌ها را می‌شکند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه به تولید کنندگان و مصرف کنندگان اطمینان خاطر می‌دهیم که نگران امنیت غذایی، تولید محصول و تأمین نهاده‌ها نیستیم، افزود: تنها مشکل نوسانات قیمت ارز است و قیمت همه کالاها در کشور تابع نوسانات ارز قرار گرفته است از این رو طبیعتاً قیمت نهاده‌های دامی نیز روی خروجی محصولات تأثیر می‌گذارد اما اطمینان می‌دهیم در یک ماه آینده که تولید شیر در دامداری‌ها ۱۵ درصد افزایش می‌یابد قیمت‌ها می‌شکند؛ از این رو خیلی نگران تأمین امینی غذایی نباشیم.

ایراندوست خاطرنشان کرد: فراوانی که امروز در محصولات پروتئینی کشور و استان وجود دارد در دنیا بی نظیر است و از نظر قیمت نیز در مقایسه با سایر کالاهای مصرفی حتی برخی اقلام میوه ارزان‌تر است.

نهاده عامل تعیین کننده گرانی محصولات پروتئینی نیست

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره علت گرانی تخم مرغ در روزهای اخیر گفت: گرانی اخیر تخم مرغ سه عامل دارد از سوی تغییر قیمت تابع دو عامل تأمین نهاده و میزان عرضه و تقاضا در بازار است. تا دو هفته پیش مرغداران به شدت گله مند بودند که چرا تخم مرغ از قیمت مصوب ۹,۵۰۰ تومان به قیمت ۷,۵۰۰ تومان خریداری می‌شود که دلیل این امر کاهش تقاضا در ماه‌های تیر و مرداد بود زیرا هوا گرم است و تخم مرغ نمی خرند.

وی ادامه داد: در همان زمان اجازه صادرات تخم مرغ داده شد و علت اصلی این گرانی صادرات است در حالی که عدد قابل توجهی نیز صادر نشده است؛ قرار بود به ازای هر کیلوگرم تخم مرغ ۴,۰۰۰ تومان عوارض صادراتی باشد اما برای اینکه بتوانند قیمت تخم مرغ را در بازار تنظیم کنند ۴۰۰ تومان تعیین شد و این صادرات سبب افزایش قیمت تخم مرغ بود؛ اگر چه نهاده گران است اما عامل گرانی اخیر تخم مرغ نیست.

ایراندوست افزود: نرخ گوشت مرغ زنده در اصفهان در دو ماه گذشته ۱۲,۵۰۰ تومان بوده است در حالی که کنجاله سویا در این مدت از کیلویی ۶,۰۰۰ تومان به ۱۳,۰۰۰ تومان رسیده است اما قیمت مرغ زنده همان قیمت است زیرا عرضه در بازار بیش از تقاضا است ولی در ماه‌های پیش رو که مجالس زیادتر می‌شود مصرف مرغ و به تبع آن قیمت مرغ افزایش می‌یابد بر این اساس نهاده عامل تعیین کننده نیست اما مؤثر است.

اگر امسال نهاده‌ها در بازارگاه توزیع نمی‌شد حفظ تولید امکانپذیر نبود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره سامانه بازارگاه نیز اظهار کرد: این سامانه را وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بانک کشاورزی با هدف شفاف سازی توزیع سه نهاده اصلی جو، کنجاله سویا و ذرت طراحی کرده است و از ابتدا نهاده‌ها از طریق این سامانه توزیع می‌شود.

وی جلوگیری از گران‌فروشی، قاچاق، حذف دلالان بازار سیاه را از مزایای سامانه بازارگاه برشمرد و توضیح داد: وارد کننده موظف است نهاده را با قیمت مشخص در این سامانه بارگذاری کند و مصرف کننده سفارش خود را از محلی که بارگیری می‌شود بدون انحراف مسیر تحویل می‌گیرد به همین دلیل اعتراضاتی نیز وجود دارد که این اعتراضات از سوی تولید کننده، وارد کننده و مصرف کننده نیست بلکه برخی دلالان که نمی‌خواهند نهاده در فضای شفاف توزیع شود، به راه‌اندازی این سامانه اعتراض دارند.

ایراندوست تصریح کرد: بازارگاه به توزیع شفاف نهاده کمک می‌کند و اگر این سامانه راه اندازی نمی‌شد با وجود محدودیت‌هایی که در تأمین نهاده‌ها در ابتدای سال جاری داشتیم نمی‌توانستیم تولید را حفظ کنیم.

کد خبر 444595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.