کاهش ترافیک ترانزیتی تهران با افتتاح طرح‌های عمرانی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سه برنامه دولت برای کاهش ترافیک جاده‌ای بین تهران، کرج و قزوین، گفت: با افتتاح طرح‌های آزادراهی مهم از جمله آزادراه کنارگذر جنوبی تهران تا چند ماه آینده، حجم زیادی از ترافیک ترانزیتی غرب به شرق کشور به ویژه استان‌های تهران، البرز و قزوین کاهش می‌یابد.

به گزارش ایمنا، محمد اسلامی، درباره برنامه دولت برای کاهش ترافیک آزادراه قزوین - کرج به سمت تهران، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید سه پروژه مهم را برای کاهش ترافیک کرج- قزوین در برنامه داشت که ۶۰ درصد آن محقق شده است.

وی افزود: نخست پروژه ادامه آزادراه شهید همت بود که با حضور رئیس جمهوری اسفند سال گذشته افتتاح شد و بخش مهمی از مشکلات ترافیکی مسافران بین تهران و کرج را حل کرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین از رئیس‌جمهوری درخواست کردیم و دولت اجازه داده است تا کاری که شهرداری کرج شروع کرده است یعنی مسیر کمربندی چالوس تا حصارک را در قالب آزادراه ادامه دهیم که امیدواریم برای این طرح با شهرداری به تفاهم برسیم.

اسلامی به ساخت و بهره برداری از متروی هشتگرد اشاره کرد و گفت: پروژه خط ریلی گلشهر- کرج - شهر جدید هشتگرد به طول ۲۶ کیلومتر در ادامه خط پنج صادقیه - تهران احداث شده که جا به جایی روزانه ۲۵۰ هزار نفر مسافر بین کلان‌شهر تهران، کرج، شهر جدید هشتگرد را برعهده دارد و این پروژه هم در کاهش ترافیک بین دو استان تأثیر گذار است.

وی ادامه داد: پروژه مهم راهبردی سوم که در ماه‌های آینده افتتاح می‌شود، کنارگذرجنوبی تهران است که از آبیک تا چرمشهر به طول ۱۶۷ کیلومتر در حال ساخت است و اکنون به پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد رسیده است و در ماه‌های آینده افتتاح می‌شود.

وزیر راه ادامه داد: این پروژه بزرگترین خدمت و تاریخی‌ترین اقدام ترافیکی برای استان‌های پر ترافیک تهران و البرز است که ترافیک ترانزیتی غرب به شرق را کنترل و علاوه بر آن دسترسی‌های شمال به جنوب کشور را آزاد و با زیر بار ترافیک رفتن آن پیش‌بینی می‌کنیم بار زیادی از ترافیک اتوبان کرج - قزوین را بر عهده بگیرد و مردم بتوانند با آرامش بیشتری بین دو استان تردد کنند.

اسلامی در پاسخ به این سوال که برای افزایش و تکمیل مسیرهای ترانزیتی چه راهکارهای دارید، گفت: ما برای رونق ترانزیت به حمل‌و نقل ترکیبی می‌پردازیم.

وی ادامه داد: شکوفایی اقتصادی، مستلزم دو کار بزرگ و همزمان است، اول، «توسعه برند» است تا اقتصاد کشور را از طریق توسعه سهم بازار با کشورهای هدف گسترش دهد. اقدام دیگر افزایش «قدرت لجستیک» و اگر این دو اقدام به صورت متوازن رشد کردند خود به خود شکوفایی اقتصادی، توسعه تجارت و گسترش تولید را محقق می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بحث لجستیک، بحث متناسب سازی هزینه‌های انبارداری و حمل‌و نقل و اجتناب از تخلیه و بارگیری تکراری را دنبال می‌کنیم؛ در برنامه جامع لجستیک حمل و نقل ترکیبی و توسعه کریدورهای ترانزیتی ضروری است.

اسلامی اضافه کرد: امیدواریم با اتصالات جدید ریلی و جاده‌ای که برای مرزهای پیرامون کشور انجام می‌دهیم و افتتاح خطوط کشتیرانی بتوانیم سهم ترانزیتی خود را در منطقه گسترش دهیم که از جمله این کریدورها اتصال راه آهن چابهار به زاهدان و اتصال ریلی خواف به هرات است که به زودی افتتاح می‌شود. اتصال ریلی جدید در شمال غرب کشور، اتصال رشت به آستارا و تکمیل راه‌های شریانی که به صورت تکمیلی دنبال می‌کنیم نیز بخشی از برنامه‌های در دست اجراست.

کد خبر 444592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.