سالمندان خشکی صبحگاهی مفاصل را با ورزش کاهش دهند

یک فیزیوتراپیست نحوه تمرین اولیه برای از بین بردن خشکی صبحگاهی بدن سالمندان و کاهش التهاب در مفاصل و نرم شدن آن برای تسهیل حرکت بدن را تشریح کرد.

امیر حسین شیربان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص شیوع خشکی صبحگاهی بدن در بین افراد سالمند، اظهار کرد: شکایت بیشتر سالمندان معمولاً از خشکی صبحگاهی بدن است و ممکن است این خشکی در مفاصل زانو، کمر و گردن و یا هر بخش دیگری از بدن آنها باشد.

وی افزود: این خشکی معمولاً مانند حالت التهاب در مفاصل سالمندان احساس می‌شود و معمولاً مشکلات مفصلی در این قشر رایج است تا حدی که صبح‌ها با خشکی بدن مواجه هستند و بعد از حرکت کردن کم کم از بین می‌رود.

این فیزیوتراپیست تصریح کرد: زمانی که سالمندان از روی تخت بلند می‌شوند نباید روی مفاصل فشار آورده و حرکت کنند و بهتر است تمرین‌های اولیه‌ای داشته باشند تا خشکی مفاصل به خصوص در زانوها و مفاصل از بین برود و سپس با نرم‌تر شدن مفاصل می‌توانند شروع به حرکت کنند.

شیربان با تاکید بر اینکه باید برای نرم شدن بدن تمرین ورزشی انجام داد، گفت: ابتدا برای اینکه خشکی کمر از بین برود سالمندان همانطور که دراز کشیده‌اند زانوها را خم کنند تا کف پاها روی تخت قرار گیرد و در این حالت زانوهای بدن آنها به صورت خمیده است و می‌توانند آن را به سمت چپ و راست حرکت دهند.

وی با بیان اینکه سالمندان در انجام این تمرین از کشش‌های زیاد بدنی پرهیز کنند، ادامه داد: در انجام این تمرین زانوها به شکلی مانند برف پاک کن ماشین حرکت کرده و نباید کشش زیادی انجام شود، به این دلیل که ممکن است به مفاصل کمر فشار وارد شود.

این فیزیوتراپیست، خاطرنشان کرد: ضروری است این حرکت در حد یک تمرین ریلکسی باشد برای اینکه عضلات و مفاصل اطراف بدن سالمندان آزادتر باشند و خون‌رسانی بهتری انجام شود و مفاصل کمری و زانوها روغن کاری شده و حرکت آنها تسهیل شود.

شیربان اظهار کرد: حرکات نرمشی رفع خشکی صبحگاهی را باید صبح زود انجام داد و افرادی که مسن‌تر هستند و شدت آسیب مفاصل آنها بیشتر بوده ممکن است که یک یا دو ساعت که در مکانی بنشینند خشکی به سراغ بدن آنها بیاید و بهتر است که با انجام چند حرکت مفاصل بدن را نرم‌تر کرده و بعد حرکت کنند.

کد خبر 444574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.