اختصاص ۲۴۵ میلیون تومان اعتبار به کتابخانه‌‎های گلپایگان

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گلپایگان، گفت: امسال از محل اعتبارات تملک دارایی ۲۴۵ میلیون تومان اعتبار به نهاد کتابخانه عمومی گلپایگان تخصیص یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا خدایی صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان با تأکید بر اینکه در راستای افزایش سرانه مطالعه، کتابخوانی باید جزئی از فرهنگ مردم باشد، اظهار کرد: احساس نیاز به مطالعه کتاب نخستین فاکتور افزایش سرانه مطالعه است و از همین رو والدین باید به فرزندان بیاموزند که برای یافتن پاسخ سوالات خود به کتاب مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه مطالعه به دانش افزایی و افزایش عزت نفس انسان کمک می‌کند، گفت: مطالعه جایگزین خوبی برای تفریح است و والدین برای حفظ و بسط فرهنگ کتابخوانی، فرزندان را به کتابفروشی و نمایشگاه‌های کتاب برای خرید ببرند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلپایگان با بیان اینکه با ورود بیماری کرونا و تعطیلی مدارس درس خواندن دانش آموزان از طریق فضای مجازی انجام شد که گام نخستی برای افزایش سرانه مطالعه در خانه است، تصریح کرد: زمانی سواد رسانه مطرح بود اما اکنون تربیت رسانه‌ای در دستور کار معلمان و اساتید دانشگاه قرار گرفته است چون چه بخواهیم چه نخواهیم به انسان‌های شبکه‌ای که از طریق تلفن همراه با یکدیگر ارتباط دارند تبدیل شدیم.

خدایی تصریح کرد: آموزگار با رفتار خود فرهنگ را باید آموزش بدهد نه کار فرهنگی، کار فرهنگی به کلیشه تبدیل شده و بی‌نتیجه است برای ترویج یک موضوع بنر نصب می‌شود در حالی که رفتار باید فرهنگ‌گونه باشد.

وی گفت: شهرداری و دستگاه‌ها در سطح شهر خانه کتاب ایجاد کنند تا هنرهای دیگری که زاییده کتاب است در آن نهادینه شود و مراجعه کنندگان در کنار مطالعه به گفت‌وگو و نقد کتاب هم بپردازند و حالت رکود در کتابخانه‌ها شکسته شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلپایگان تأکید کرد: سواد آکادمیک نیست، مدرک گرایی در جامعه نباید گسترش پیدا کند چون این امر خود عامل بیسوادی است، اگر مدرسه مهارت محور شود تفاوتی بین آموزش مربی یا معالجه بیماران توسط پزشکان وجود نخواهد داشت.

در شهر گلپایگان فرهنگسرا نداریم

در ادامه سیدحمیدرضا افتخاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گلپایگان با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی به عنوان مرجع در توسعه فرهنگی جامعه نقش بی‌بدیل دارند، اظهار کرد: اتفاقات جدید در حوزه تکنولوژی در سبک مطالعه افرادی که بیشتر برای مسائل فرهنگی وقت می‌گذارند تأثیر دارد.

وی تأکید کرد: افزایش جذابیت کتابخانه‌ها بهانه‌ای برای جذب کتابخوان در شهرستان است و به این دلیل که در شهر گلپایگان فرهنگسرا نداریم بار این مسئولیت بر عهده کتابخانه‌هاست، امروز فضای مجازی بخشی از زندگی مردم شده و معرفی کتاب برای دنبال کنندگان این تکنولوژی انگیزه‌ای برای گرایش به سمت مطالعه است که البته نوع کتاب باید طبق سلیقه جامعه باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گلپایگان تصریح کرد: ترس از فضای مجازی و تکنولوژی در بسیاری موارد وجود دارد که با آموزش برای خانواده‌ها این فضا واقع‌بینانه‌تر می‌شود، در مناسبت‌های مختلف به ویژه اینکه در آستانه هفته دفاع مقدس هستیم بهتر است مسابقه کتابخوانی در فضای مجازی برگزار شود تا زمینه‌ای برای افزایش سرانه مطالعه شود.

اهدای ۲۲۰۰ عنوان کتاب به کتابخانه‌های شهرستان گلپایگان

علیرضا احمدی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گلپایگان با بیان اینکه کتابخانه‌ها منابع مالی ندارند، اظهار کرد: امسال از محل اعتبارات تملک دارایی ۲۴۵ میلیون تومان اعتبار به نهاد کتابخانه عمومی گلپایگان تخصیص یافت.

وی تصریح کرد: با برگزاری جشنواره "بهار کتاب و بهار دانایی" دو هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب به کتابخانه‌های سطح شهرستان گلپایگان اهدا شد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان گلپایگان، خاطرنشان کرد: مخاطبان کتابخانه‌های شهرستان دانشجو و دانش‌آموزان هستند که با وجود کمبود منابع مالی کتاب‌های موجود جوابگوی تأمین کتاب کمک درسی آن‌ها نیست که در این زمینه به کمک خیران نیاز داریم.

احمدی تصریح کرد: بر اساس خرید کتاب که در کشور جایگزین مجازات‌های حبس شده است، طبق توافقنامه انجام شده با دادگستری گلپایگان، از سوی سلسله مراتب قضائی به قضات شعبه‌ها دستور داده شده تا در برخی از پرونده‌های قضائی به جای پرداخت وجه نقد، مجازات خرید کتاب صادر کنند.

استفاده از ظرفیت خیرین برای رفع کمبود منابع مالی کتابخانه‌های گلپایگان

در ادامه کورس بدیعی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان با بیان اینکه ۲۷ شهریور سالروز درگذشت استاد حسین شهریار به نام روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است، اظهار کرد: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه نمایشگاه کتاب در ایام دهه فجر و بزرگداشت شهدای مقاومت در مجتمع فرهنگی هنری گلپایگان برگزار می‌شود.

وی افزود: برای پرداخت سهم نیم درصد نهاد کتابخانه از شهرداری‌های سه شهر و استفاده از ظرفیت خیرین برای رفع کمبود منابع مالی کتابخانه‌ها و معرفی کتاب در مکان‌های عمومی و فضای مجازی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان برای افزایش سرانه مطالعه پیگیری شده است.

کد خبر 444563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.