محرمانه در خانه ملت

توافق صلح امارات و بحرین با اسرائیل در کاخ سفید همزمان با انتقاضه مردمی در فلسطین و طرح سوال اقتصادی از وزیر کار در پشت درهای بسته مجلس از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۲۶شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کاهش امواج هیجانی در بازار خودرو» به بررسی مشکلات متعدد قرعه کشی خودروسازان پرداخت و از قلم محمد میلاد عبداللهی نوشت: قیمت‌ها در بازار خودرو طی هفته‌های اخیر به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته و تا کنون راهکار مناسبی برای بهبود اوضاع اتخاذ نشده است. همانطور که در گزارش‌های قبلی اشاره شد، نرخ خودروهای تولید داخل، لحظه‌ای افزایش می‌یابد و در چند وقت اخیر شاهد گران‌ شدن ۳۰ تا ۴۰۰ میلیونی قیمت آنها در بازار آزاد بودیم. همچنین بر اساس گزارش‌های میدانی، متقاضیان پس از تماس با واسطه‌گران و اعلام قیمت از سوی آنها، نسبت به پرداخت وجه برای خرید خودرو صرف‌نظر می‌کنند.

به عبارت دقیق‌تر نابسامانی قیمت‌ها در بازار اتومبیل آش بازار دلالان و واسطه‌گران را به شدت شور کرده است. گفتنی است به عقیده کارشناسان بازار خودرو، می‌توان عوامل متعددی را برای بروز چنین معضلی برشمرد. به طوری‌که جدا از نوسانات نرخ ارز و گران شدن دلار و تأثیرپذیری بازار خودرو از این امر، عدم نظارت کافی عامل مهمی در افسارگسیختگی قیمت‌هاست. اما نکته مهم‌تر، تصویر منتشر شده‌ای از خودروهای بیشمار دپو شده در فضای مجازی، در برخی انبارهای کارخانه‌های خودروسازی داخلی بود که طی چند روز اخیر به شدت در کانون توجه مخاطبان قرار گرفت.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صلح سیاه در کاخ سفید» به بررسی توافق صلح امارات و بحرین با اسرائیل در کاخ سفید همزمان با انتفاضه مردمی در فلسطین پرداخت و نوشت: مراسم امضای توافق برای عادی‫‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با امارات از یک سو و بحرین از سوی دیگر امروز در کاخ سفید با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و هیئت‌های اماراتی و بحرینی به ریاست عبدالله بن زائد و عبداللطیف بن راشد الزیانی وزرای خارجه دو کشور در ساعت ۱۲ ظهر به وقت واشنگتن (هشت و ۳۰ دقیقه شب به وقت تهران) با حضور حدود ۷۰۰ مهمان از جمله تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس برگزار شد.

هیئت اماراتی همچنین شامل مقامات ارشد این کشور از جمله وزیر اقتصاد، وزیر مشاور در امور مالی، وزیر مشاور در امور همکاریهای بین‌المللی و وزیر صنایع و تکنولوژی‌های پیشرفته بود. در هیئت اسرائیلی نیز یوسی کوهن رئیس موساد و مئیر بن شبات مشاور امنیت داخلی اسرائیل حضور دارند. همچنین در این مراسم مقامات ارشد آمریکا از جمله جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا حضور دارند و گزارش شده نماینده‌ای از مجارستان در این مراسم مشارکت می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دوشنبه شب در توئیتی اعلام کرد که تل آویو سال‌های طولانی برای امضای توافق با امارات و بحرین تلاش کرده است و متعهد شد که کشورهای عربی بیشتری به قطار عادی سازی روابط با اسرائیل بپیوندند. وی در این توئیت از واشنگتن اعلام کرد: من پیش‌نویس پیمان صلح تاریخی بین اسرائیل و امارات و اعلامیه صلح تاریخی بین اسرائیل و بحرین را در دست دارم.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «محرمانه در خانه ملت» به بررسی طرح سوال اقتصادی از وزیر کار در پشت درهای بسته مجلس پرداخت و نوشت: یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از نخستین روزهای آغاز به کار خود تاکنون تقریباً هیچ روزی را بی‌حاشیه پشت‌سر نگذاشته است. یک روز جدال قدرت‌شان چنان علنی می‌شود که فریاد «خودی‌ترها» را نیز بلند می‌کند، یک روز میل به واگذاری کمیسیون‌های تخصصی، چند نماینده مورد وثوق بزرگان این روزهای مجلس جنجال‌ساز می‌شود و روز دیگر مباحث و مسائلی چون استیضاح و سوال از وزرا و رئیس‌جمهوری، رشوه ۶۵ میلیاردی و البته سفر ۱۵۰ نفره با کلیدواژه نظارت میدانی، پارلمان‌نشینان را به حواشی می‌کشاند. نشست علنی روز گذشته مجلس نیز عاری از حاشیه نبود ولی این‌بار حواشی نه با توهین و فریاد که با سوال‌های پنهانی و غیرعلنی‌سازی یک نشست علنی، آن هم در شرایطی که مهم‌ترین وعده اصولگرایان در «انتخابات بی‌رقیب انتخاباتی» اسفند ماه ۹۸ «شفافیت» بود.

همین چندی پیش بود که محمدجواد آذری جهرمی در قامت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی قدم بر سنگفرش سبز انتخابی ترین قوه ایران گذاشتند ولی به شکل غیرقابل‌باوری با فریادها و اظهارات به‌زعم ناظران «توهین‌آمیز» نمایندگان یازدهمین دوره مجلس ایران مواجه شدند از این‌رو هیچ بعید نبود حضور محمد شریعتمداری در قامت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن پارلمان برای پاسخ به سوال نمایندگان با توجه به هزار و یک معضل اقتصادی امروز ایران، دوباره به جنجالی تمام‌عیار تبدیل شود ولی در این میان آنچه غیرمنتظره بود، بردن بررسی مسائل و مباحث در ارتباط با معیشت جامعه از سوی مدعیان شفافیت به پشت درهای بسته بود که این اتفاق افتاد تا هیچ‌کس مگر محمدباقر قالیباف، رئیس و نمایندگان مجلس یازدهم، در جریان ریز به ریز جزئیات اتفاقات و کنش و واکنش‌های رخ داده بر سر سوال از وزیر کار آن هم در جلسه‌ای غیرعلنی نباشد.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مدعیان شفافیت در جلسه غیرعلنی» به بررسی مواجهه پارلمان اصولگرایان با مسئله‌ای به‌نام شفافیت پرداخت و نوشت: نمایندگان اصولگرای پارلمان یازدهم دیروز رأی به برگزاری جلسه غیرعلنی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دادند، این در حالی است که همین نمایندگان داعیه‌دار شفافیت در مجلس‌اند و حتی یک ساعت قبل جلسه با وزیر نفت، علنی برگزار شده بود. همین صدای برخی را درآورد که مگر چه محرمانه‌ای در این وزارتخانه در جریان است که مردم نباید بدانند. علیرضا سلیمی در تذکر ماده ۱۰۲ و ۲۰۷ آئین‌نامه داخلی مجلس درباره درخواست نمایندگان برای غیرعلنی‌شدن مجلس، گفت: در ماده ۱۰۲ آئین‌نامه داخلی مجلس به‌صراحت گفته شده در صورت اضطرار که رعایت امنیت کشور ایجاب کند، به تقاضای کتبی رئیس‌جمهور، یکی از وزرا و ۱۰ نفر از نمایندگان جلسه غیرعلنی تشکیل می‌شود.

در ادامه این ماده آمده است تقاضا کننده جلسه غیرعلنی باید ادله خویش را مبنی‌ بر وجود شرایط اضطرار و اقتضای امنیت کشور و در نتیجه لزوم برگزاری جلسه غیرعلنی به مدت ۱۵ دقیقه بیان کند. ادله اضطرار باید از سوی نماینده متقاضی جلسه غیرعلنی مطرح شود و نمایندگان با توجه به آن رأی دهند اما آقای مصری به‌صورت بسیار کوتاه در این خصوص توضیح دادند و ما نمی‌توانیم این موضوع را دربست قبول کنیم. مالک شریعتی نیاسر نیز در مخالفت با غیرعلنی‌شدن جلسه با اشاره به اخطار اصل ۶۹ قانون اساسی، گفت: از توضیحات آقای مصری متوجه نشدیم چطور این سوال امنیتی است، اگر جلسه غیرعلنی شود، خلاف قانون اساسی و اصل شفافیت است. از رئیس مجلس درخواست می‌کنم این اخطار را به رأی گذاشته تا غیرعلنی‌شدن جلسه منتفی شود. اما درنهایت با موافقت نمایندگان سوال محمد رشیدی و عبدالرضا مصری، نمایندگان کرمانشاه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌صورت غیرعلنی مطرح شد.

گفته شده بود که از وزیر قرار است درباره علت افزایش‌ نیافتن حقوق مستمری‌بگیران بهزیستی سوال شود، اما این سوالی نبوده که بابتش جلسه غیرعلنی شود و نمایندگان هم به آن رأی دهند؛ مگر اینکه در لحظه آخر سوال یا سؤال‌هایی دیگر جایگزین شده باشد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قرارداد توتال و لغو کارت سوخت دستپخت دولت بود نه نظام» به بررسی اظهارات وزیر نفت در مجلس پرداخت و نوشت: خانه ملت دیروز کار خود را با برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی مسائل داخلی مجلس آغاز کرد. پس از آن در جلسه علنی مجلس، بیژن زنگنه در راستای اجرای ماده ۲۳۵ آئین‌نامه داخلی مجلس، گزارش عملکرد وزارت نفت و طرح‌های توسعه‌ای را مطرح کرد. سوال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در دستور کار جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی قرار داشت.

بیژن زنگنه در جلسه علنی دیروز مجلس و در جریان ارائه گزارش عملکرد وزارت نفت و برنامه‌های توسعه، گفت: امروز آمریکا و صهیونیست‌ها جنگ تمام‌عیار اقتصادی را علیه ملت ایران تحمیل کرده‌اند و هر روز تلاش می‌کنند بر ابعاد آن بیفزایند و در این شرایط لازم است همه ارکان نظام با هم‌اندیشی به‌صورت یکپارچه عمل کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت نفت، افزود: افزایش ظرفیت تولید از میادین مشترک نفت و گاز، دوری از خام‌فروشی، توسعه گازرسانی، افزایش صادرات گاز، حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان و مقابله با تحریم‌های نفتی از جمله برنامه‌های در دستور کار ما بوده و آن را ادامه می‌دهیم. پارس جنوبی محلی است که حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری کردیم و این از افتخارات ما است و باید گفت بی‌تردید صنعت گاز و پتروشیمی هر دو محصول جمهوری اسلامی هستند.

وزیر نفت متذکر شد: صادرات فرآورده‌های نفتی نسبت به سال ۹۲ دو برابر شده اما مشکلاتی هم داشتیم که خارج از اراده ما بود و مربوط به اراده سیاسی کشورهای خارجی بود اما با وجود این ما همچنان جزء بزرگ‌ترین صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی هستیم و همچنین صادرات پتروشیمی بخوبی انجام می‌شود.

زنگنه درباره اقدامات این وزارتخانه برای مقابله با تحریم‌های نفتی، گفت: برای دورزدن تحریم‌های نفتی تلاش‌های زیادی شده است، ما از هر کسی که امکان بوده کمک گرفتیم، از نیروهای امنیتی و خارجی کمک گرفتیم البته ما باید بتوانیم راهی را باز کرده و صادرات مویرگی را آغاز کنیم. در این راستا ما حاضریم هر طور که اطمینان برای شما حاصل شود اقدام کنیم و حتی حاضریم عرضه در بورس هم انجام شود.

کد خبر 444543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.