توجه به هوشمندسازی شهر در اصفهان ۱۴۰۵

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدیریت شهری در زمینه هوشمندسازی و ارتقای جایگاه فناوری در آینده شهر اصفهان برنامه‌هایی را در طرح اصفهان ۱۴۰۵ گنجانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصراصفهانی در یک گفت‌وگوی زنده رادیویی با توضیح درباره اقدامات مدیریت شهری در زمینه هوشمندسازی و جایگاه فناوری در آینده شهر اصفهان، اظهار کرد: با پیشرفت شهرها و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۷۰ درصد جمعیت جهان شهرنشین می‌شوند و شهرنشینی الزامات مربوط به خود را دارد، تمام کشورهای جهان باید بستری مناسب برای جمعیت انبوه شهری فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه بکارگیری و ابداع روش‌های نوین و کارآمد جهت ساماندهی و مدیریت شهرها ضروری است، ادامه داد: کشور ما نیز با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد نباید از این قافله عقب بماند و مانند تمام دنیا باید به پیشرفت در ساماندهی و مدیریت شهری بیندیشد؛ جمعیت شهرنشین کشور روز به روز در حال افزایش است و روستاییان نیز در تلاش هستند خود را به سبک و سیاق زندگی در شهر نزدیک کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تأثیر زیرساخت‌های شهر در ایجاد آرامش، آسودگی و زندگی بهتر مردم، اضافه کرد: افزایش جمعیت شهر توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، ترافیکی، تفرجگاهی و محیط زیستی را در اولویت قرار داده و می‌طلبد که از روش‌های نوین بهره گیریم تا میزان رفت‌وآمد در شهر کمتر شده و مدیریت شود.

وی مدیریت فشارهای ناشی از پیچیدگی شهرهای پرجمعیت بر شهروندان را مهم دانست و افزود: گام برداشتن به سمت ایجاد شهر الکترونیک و هوشمند سبب ارتقای زندگی شهروندان و مدیریت شهر می‌شود، ما دنبال تحقق شهر، شهروند و شهرداری هوشمند هستیم.

نصراصفهانی با اشاره به ارائه خدمات هوشمند ادارات و ارگان‌ها به شهروندان، تصریح کرد: اگر این اقدامات الکترونیکی که ادارات و ارگان‌ها به شهروندان ارائه می‌دهند، وجود نداشت قطعاً زندگی افراد مختل شده و گره می‌خورد، البته تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها باید به سمت ارائه خدمات هوشمند به شهروندان پیش بروند، در شهرداری نیز باید از کثرت رفت‌وآمدها کاسته شود و به سمت ایجاد شهرداری هوشمند پیش برویم.

وی با بیان اینکه مردم باید به عنوان کاربران خدمات الکترونیک شهری، خود نیز به روز باشند، اضافه کرد: لازم است مردم در راستای رسیدن به تعریف شهروند الکترونیک گام بردارند و پرداخت قبوض به صورت الکترونیکی و دریافت پول از سیستم‌های خودپرداز کمک شایانی به ویژه در این دوران به کمتر شدن رفت‌وآمدها، صرفه جویی در وقت و کاهش ترافیک می‌کند، افراد با گوشی تلفن همراه خود بسیاری از فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند، بدون اینکه از منزل خارج شوند.

اصفهان در آستانه جهش هوشمندسازی است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با توضیح اینکه جهان در آستانه یک جهش در زمینه هوشمندسازی است، گفت: همه دنبال استفاده از فناوری‌های نوین شهری هستند، هوشمندسازی شهر در کمیسیون‌های هفت‌گانه شهرداری از تمام جهات در حال بررسی است.

وی با اشاره به اهمیت هوشمندسازی شهر از دید مدیریت شهری، خاطرنشان کرد: مدیران شهری از توجه به هوشمندسازی شهر ناگزیر هستند و باید به این مقوله توجه ویژه داشته باشند؛ برنامه پنج ساله ششم اصفهان با عنوان اصفهان ۱۴۰۵ به تمام مواردی که شهر اصفهان تا پنج سال آینده به آن نیاز دارد، به طور کامل و جامع پرداخته که موضوع هوشمندسازی شهر و شهرداری نیز جزئی از تأکیدات آن است؛ شهرهای هوشمند، الکترونیکی نیز خواهند بود، اما شهرهای الکترونیک لزوماً هوشمند نیستند.

نصراصفهانی گفت: وقتی برای بودجه یک ساله شهرداری مبلغی حدود ۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، قطعاً در برنامه پنج ساله اصفهان نیز مبلغ قابل توجهی برای هوشمندسازی شهر در نظر گرفته شده است بنابراین فکر کردن به ایجاد زیرساخت‌های این امر، مهم است زیرا اگر شهر را هوشمند کنیم قطعاً الکترونیکی شدن شهر نیز محقق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اقداماتی زیرساختی مانند ۲۰۴ کیلومتر فیبر نوری در جهت الکترونیک کردن شهر اصفهان انجام شده که برای هوشمندسازی شهر نیز کاربرد دارد؛ آموزش نیروهای شهرداری و مردم در استفاده از خدمات الکترونیکی و هوشمند نیازمند تأمین بودجه است و این موضوع باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.

آمار سامانه‌های هوشمند اصفهان

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان آموزش شهروندان جهت استفاده از ابزارها و سیستم‌های هوشمندی که در شهر استفاده می‌شود را مهم دانست و تاکید کرد: شهروندان باید آموزش‌های لازم برای استفاده از سیستم‌های هوشمند شهری را ببینند، البته گاهی نیز با پدیده مقاومت در برابر تغییر روبرو هستیم و با آموزش دادن و توضیح درباره سیستم‌های هوشمند سبب می‌شود، افراد خود مبلغ استفاده از خدمات هوشمند و الکترونیکی شوند، آموزش‌های هم‌زمان برای افراد حاضر در شهرداری و شهروندان لازم است تا شهروندان و متصدیان ارائه این خدمات، در زمینه یادگیری با هم پیش بروند.

وی اعتمادسازی بین شهروندان جهت استفاده بیشتر از خدمات الکترونیک را مؤثر دانست و توضیح داد: باید سمت و سوی ارائه تمام خدمات الکترونیکی باشد و شهروندان به این باور برسند که بدون حضور فیزیکی در شهرداری و سایر ادارات نیز خدمات می‌گیرند.

نصراصفهانی افزود: حدود یک هزار دستگاه اتوبوس در شهر اصفهان در حال تجهیز شدن با سیستم AVL است و با این سیستم می‌توان اتوبوس‌ها را از مرکز کنترل ترافیک و شرکت اتوبوس‌رانی کنترل کنیم و بدانیم کدام اتوبوس در چه خطی است و یا کدام خط‌ها نیاز به اتوبوس دارد.

وی با اشاره به آمار سامانه‌های هوشمند تحت مدیریت شهرداری، اظهار کرد: حدود ۱۸۲ تقاطع مجهز به سیستم هوشمند، ۲۹ تقاطع مجهز به پیش زمان‌بندی‌های مورد نیاز، ۱۴۲ تقاطع مجهز به چراغ چشمک زن، ۵۷ تقاطع مجهز به شمارش معکوس زمانی، ۱۳۷ تقاطع به شمارشگر معکوس، ۴۵۳ تقاطع چراغ‌دار هوشمند، ۳۹۵ دوربین نظارت تصویری، ۲۱۱ تقاطع دارای چراغ فرمان‌دهی هوشمند، ۸۵ تقاطع دارای چراغ راهنمایی با کنترل مرکزی، ۵۸ تقاطع دارای چراغ راهنمای هوشمند، ۴۲ تابلوی متغیر خبری، ۱۰۴ سامانه ثبت تخلف سرعت، ۶۵ سامانه ثبت تخلف از چراغ قرمز، ۴۰ سامانه ثبت تخلف BRT و ۲۵ سامانه طرح محدوده زوج و فرد در شهر اصفهان وجود دارد.

کد خبر 444527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.