رایزنی‌ها در تعلیق

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

بهتر است بهترین تصمیمات درباره رفع فیلتر توییتر اتخاذ شود

اسماعیل حسین‌زهی، نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی، گفت: هنوز دستگاهی تولیت مدیریت و ساماندهی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را نپذیرفته است.

اسماعیل حسین‌زهی درباره چرایی عدم رفع فیلتر توئیتر با توجه به فعالیت مقامات و مسئولان رسمی در این شبکه‌های اجتماعی، گفت: همکاران ما در مجلس شورای اسلامی دنبال آن هستند که یک ساماندهی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنند. البته الان دنبال آن هستند که نهاد یا دستگاه تولیت این ساماندهی را عهده‌دار شوند که فعلاً دستگاهی این تولیت را قبول نکرده است.

نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا موافق رفع فیلترینگ توئیتر هستید، گفت: واقعاً نمی‌دانم درباره این مساله چه بگویم! به هر حال ما امروز در یک جامعه پویا زندگی می‌کنیم و بهتر است درباره این مسائل بهترین تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی همچنین در واکنش به این موضوع که حذف احتمالی شبکه‌های اجتماعی از طریق فیلترینگ یا اینترنت ملی بسیاری از مشاغل و کسب و کارهای اینترنتی را جدا تهدید می‌کند، تصریح کرد: قطعاً همکاران ما در مجلس برای هر تصمیمی درباره فیلترینگ یا ایجاد شبکه ملی اینترنتی از نظر کارشناسان و خبرگان این امر استفاده خواهند کرد تا خدایی ناکرده، کسی از این مساله متضرر نشود.

حسین‌زهی همچنین در واکنش به این موضوع که حذف شبکه‌های اجتماعی سیستم رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی کشور را نیز آسیب‌پذیر خواهد کرد، گفت: تمامی این مسائل قبل از هر اقدامی بررسی خواهد شد و امیدوارم بهترین تصمیمات در این زمینه اتخاذ شود.

نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش که اساساً آیا شما مخالف فیلترینگ هستید، گفت: من مخالفتی با این موضوع را اعلام نکردم و اعتقاد دارم که فضای مجازی باید ساماندهی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ساماندهی فضای مجازی به معنای نظارت بیشتر بر کاربران خواهد بود، اظهار کرد: من فکر می‌کنم که باید اجازه بدهیم و ببینیم که همکاران در مجلس چه راهکاری را برای ساماندهی فضای مجازی ارائه می‌دهند.

یک هفته مانده به چکاندن ماشه، سفرهای اروپایی ظریف لغو شد

لغو سفر محمدجواد ظریف به سه کشور اروپایی که قرار بود طی روزهای آتی انجام بگیرد، گمانه‌زنی‌های زیادی را در خصوص ارتباط دلایل آن با برخی موضع‌گیری‌های بین‌المللی نسبت به اعدام نوید افکاری، ایجاد کرده است. بر همین اساس نشریه پرتیراژ آلمانی بیلد، با استناد به منابع خود خبر داد که از قرار معلوم سفر وزیر خارجه ایران به سه کشور اروپایی موقتاً لغو شده است.

این در حالی است که منابع غربی پیش‌تر از سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به اروپا در آستانه تصمیم آمریکا برای اجرای مکانیسم ماشه خبر داده بودند. وزیران خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام روز ۲۰ شهریور نشستی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران برگزار کردند و قرار بود وزیر خارجه ایران در هفته جاری راهی آلمان، فرانسه، بریتانیا به عنوان سه عضو برجام و همچنین ایتالیا و اسپانیا شود. برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که لغو احتمالی این سفر در پی اعدام نوید افکاری صورت گرفته است، هر چند وزارت خارجه ایران علت لغو سفر را مشکلات لجستیکی عنوان کرده است. گفته می‌شود آلمان اولین مقصد سفر ظریف به اروپا بوده است. این در حالی است که اتحادیه اروپا و آمریکا قویاً ایران را به دلیل اعدام نوید افکاری، در روز شنبه محکوم کرده‌اند.

طرح سه فوریتی مجلس برای مقابله با اقدامات آمریکا و اروپا

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۵ شهریور) قوه مقننه در تذکر شفاهی گفت: آمریکایی‌ها برای فعال کردن مکانیزم ماشه مدعی هستند که علیرغم خروج از برجام کماکان ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ حضور دارند، در ۳۰ مرداد درخواست فعال کردن سیستم ماشه را ارائه کردند بنا بر تفسیر آمریکایی‌ها تا ۳۰ شهریور ماه شورای امنیت باید قطعنامه‌ای را صادر کند.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها بازی منافقانه‌ای انجام می‌دهند و سیاست‌های اعلامی آنها با سیاست‌های اعمالی متناقض است، افزود: قوه مقننه باید در برابر بازی پلیس خوب و پلیس بد آمریکا و اروپایی‌ها دقت کند. نباید به واسطه بازی‌های اروپایی‌ها دست نگه داریم و با تحریم‌های جدید روبرو شویم.

نماینده مردم مشهد در مجلس، تصریح کرد: در همین راستا طرح سه فوریتی از سوی نمایندگان آماده شده تا با تصویب آن در مجلس با شیطنت اروپایی‌ها و آمریکا مقابله کنیم.

گزینه‌های روی میز ایران در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه

مجتبی ذوالنوری با اشاره به اظهارات اخیر پمپئو مبنی بر تلاش آمریکا و اروپا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه، گفت: مبنای اظهارات مسئولان ایالات متحده مبنای قانونی و حقوقی ندارد و با توجه به مکانیزم پیش بینی شده در برجام نمی‌توانند چنین اقدامی صورت دهند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تأکید کرد: اگر بخواهند اقدامی در راستای فعال سازی مکانیسم ماشه و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران صورت دهند، جمهوری اسلامی بی تفاوت نخواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه امروز در راستای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا طرحی سه فوریتی به مجلس داده‌ایم، عنوان کرد: اگر آمریکا بخواهد به صورت یکجانبه مکانیسم ماشه را علیه جمهوری اسلامی فعال کند، این طرح، دولت را ملزم به مقابله به مثل با اقدامی نظیر کنار گذاشتن محدودیت‌های برجامی می‌کند.

ذوالنوری ادامه داد: به واسطه این طرح در صورت قانون شدن، جمهوری اسلامی می‌تواند اورانیوم را در هر حجمی که نیاز فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور باشد صورت داده و غنای آن را بالا برده و انباشت کند همچنین می‌توانیم برای تولید سوخت هسته‌ای تا ۹۰ هزار سو اقدام کرده و آب سنگین را به هر میزان تولید و انباشت کرده و به فروش برسانیم.

انتقاد تند سلیمی نمین از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری

اخیراً تعدادی از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان «اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری» نوشته و در حال بررسی آن هستند در طرح اولیه که این روزها در کمیسیون شوراهای مجلس در حال بررسی است، اصلاحاتی در قانون پیشین انجام و تکمله‌هایی به آن افزوده شده است که انتقادات زیادی از سوی فعالان سیاسی به‌همراه داشت.

سلیمی نمین در این باره گفت: طرح اولیه اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری خیلی طرح ناپخته‌ای است و یکسری ارزیابی‌ها را به عهده شورای نگهبان گذاشته است که عملاً ناممکن است؛ مثلاً تشخیص اینکه فرد اهل تربیت نیروی انسانی هست یا خیر؟! این اصلاحیه به نظر من خیلی ماورایی است و قابلیت تحقق ندارد.

وی افزود: به نظر نمی‌رسد شورای نگهبان بتواند در مدت کوتاهی که برای احراز اصلاحیت‌ها در اختیار دارد، همه مواردی که در این طرح آمده را درباره کاندیدا بررسی کند و نسبت به یک کاندیدا شناخت کامل پیدا کند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: در بعضی از بندهای این اصلاحیه مسائل عجیب دیگری مطرح شده است مثل اینکه فرد کاندیدا شده هم مدیر اجرایی قوی با سابقه مدیریت باشد و هم طبق بندها رجل سیاسی و مذهبی هم باشد. باید از طراحان این طرح پرسید در بین افرادی که در همین ماه‌های گذشته نامشان به عنوان کاندیدای ۱۴۰۰ مطرح شده چند درصد می‌توانند با این شرایط انطباق داشته باشند؟ مسائلی که مطرح می‌شود باید با شرایط کشور قرابت داشته باشد.

کد خبر 444517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.