کبد چرب احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد؟ 

نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد احتمال این که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی به دلیل بیماری کرونا در بیمارستان بستری شوند بسیار زیاد است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به اینکه کووید -۱۹ یک ویروس جدید است، محققان در حال بررسی عوامل تأثیرگذار بر آن هستند. به اعتقاد آن‌ها افراد مسن و همچنین کسانی که به بیماری‌های ریوی، قلبی و دیابت مبتلا هستند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند. با توجه به اینکه بین پاتو فیزیولوژی بیماری کرونا و بروز التهاب، ارتباط قوی وجود دارد، بیماری کبد چرب غیرالکلی و استئاتوز کبدی می‌تواند به عنوان عوامل خطرآفرین بیماری کرونا در نظر گرفته شود و فرد را در معرض ابتلا به آن قرار دهد. استئاتوز یک واژه کلی برای اشاره به تجمع چربی در کبد است.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تأثیر بیماری کبد چرب غیرالکلی و استئاتوز کبدی بر میزان بستری شدن بیماران کرونایی مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها اطلاعات پزشکی بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ فرد مبتلا به بیماری کرونا را از تاریخ یک مارس تا ۲۵ آگوست ارزیابی کردند. نتایج بررسی‌های پژوهشگران نشان داد بیماران کرونایی که به استئاتوز کبدی دچار بودند، بیش از دیگران در بیمارستان بستری شدند. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که بیماری کبد چرب غیرالکلی و استئاتوز کبدی احتمال بستری شدن افراد کرونایی را در بیمارستان افزایش می‌دهد.

پژوهشگران با بررسی خصوصیات دموگرافیک افراد شرکت کننده در مطالعه متوجه شدند که استئاتوز کبدی خطر بستری شدن هر دو گروه زنان و مردان مبتلا به کرونا را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد که درمان‌های شناخته شده برای بیماری کبد چرب و استئاتوز کبدی می‌تواند خطرات ناشی از بیماری کرونا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به عنوان مثال طی انجام این مطالعه میزان بستری شدن بیماران کرونایی که از داروهای متفورمین و پپتید شبه گلوکاگون -۱ (GLP-1) استفاده کردند کاهش یافت.

بیماری کبد چرب غیرالکلی یا استئاتوز کبدی، نوعی التهاب مزمن ناشی از چربی احشایی است که احتمال بستری شدن افراد مبتلا به کرونا را افزایش می‌دهد و باعث بروز مشکلات مربوط به چاقی می‌شود. بنابراین افرادی که میزان شاخص توده بدنی (BMI) آن‌ها بالاست، باید برای بیماری استئاتوز کبدی غربالگری شوند و در مورد خطرات ناشی از چاقی احشایی و کووید -۱۹ آگاه شوند.

کد خبر 444505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.