غربالگری بیماری کرونا برای ۳۴ هزار نفر از عشایر استان انجام شد/۴۲ نفر مبتلا به کرونا بودند

مدیر گروه توسعه شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود ۳۴ هزار نفر از عشایر استان در دو مرحله غربالگری شدند، ۲۴۲ نفر از عشایر استان مشکوک به کرونا و از این تعداد تست کرونای ۴۲ نفر مثبت و چهار نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند که دو نفر از آن‌ها فوت کردند.

رسول حمامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه جمعیت عشایر استان اصفهان حدود ۵۲ هزار نفر است، اظهار کرد: تاکنون ۳۴ هزار نفر از عشایر استان اصفهان در ارتباط با بیماری کووید ۱۹ غربالگری شده‌اند.

وی ادامه داد: امسال حدود هشت هزار نفر از عشایر به استان اصفهان کوچ نکردند و حدود هشت هزار نفر هم در زمستان به اصفهان می‌آیند که بیشتر عشایر عرب جرقویه هستند و در منطقه شرق اصفهان مستقر می‌شوند.

مدیر گروه توسعه شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه عشایر در برخی از شهرستان‌های استان از اردیبهشت تا پایان شهریور ماه مستقر هستند، افزود: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، همه عشایری که در استان بودند در دو نوبت غربالگری و بیماریابی شدند.

وی با توضیح اینکه در مجموع حدود ۳۴ هزار نفر از عشایر استان در دو مرحله غربالگری شدند، تصریح کرد: یک مرحله غربالگری در ابتدای ورود عشایر به استان و در پایگاه‌های سنجش غربالگری و بیماریابی در مداخل ورودی استان انجام شده و یک مرحله حین اسکان از تیرماه تا شهریور ماه غربالگری شدند.

حمامی اظهار کرد: با انجام غربالگری مشخص شد که برخی از عشایر بیمار بودند و تست PCR طبق شیوه نامه‌های وزارت بهداشت برای افرادی که نیازمند تست بودند انجام شد و افرادی که تست آن‌ها مثبت بود  رایگان درمان شدند.

وی با اشاره به اینکه در غربالگری عشایر استان اصفهان حدود ۲۴۲ نفر از آن‌ها مشکوک به کرونا بودند، اضافه کرد: از این تعداد ۴۲ نفر بعد از انجام تست PCR کرونا مثبت بودند و چهار نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند، دو نفر از آن‌ها نیز بر اثر ابتلا به کرونا ویروس فوت کردند.

مدیر گروه توسعه شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: آمار ابتلای عشایر به بیماری کووید ۱۹ نسبت به مناطق شهری بسیار کمتر است و شاید بخشی از آن به سبک زندگی آن‌ها، حضور در محیط آزاد و ارتباط کمتر با سایر افراد بستگی دارد.

وی از اجرای مرحله سوم غربالگری و بیماریابی کووید ۱۹ در بین عشایر استان خبر داد و گفت: در این مرحله عشایر مانند بقیه جمعیت غربالگری می‌شوند، اما تعدادی از این عشایر از شهریور ماه استان اصفهان را ترک می‌کنند و به استان‌های قشلاقی مثل خوزستان و فارس و بوشهر می‌روند و آن‌ها را در مرحله سوم غربالگری در استان نداریم و آن‌ها در استان‌های دیگر غربالگری می‌شوند.

حمامی با تاکید بر اینکه آموزش و فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بر اساس سبک زندگی عشایر انجام شده است، اظهار کرد: پوسترهای آموزشی در چادرهای عشایر نصب شد، همچنین نزدیک به ۱۰ هزار ماسک و حدود دو هزار لیتر ماده ضدعفونی کننده محیط و به همین میزان ماده ضدعفونی کننده دست در میان عشایر استان توزیع شد.

وی با بیان اینکه غربالگری کووید ۱۹ عشایر توسط همکاران بهورز یا مراقبان سلامت مرکز بهداشت استان انجام می‌شود، افزود: تیم سلامت که شامل پزشک خانواده و مامای سلامت است به صورت هفتگی به چادرهای عشایر سرمی‌زنند و خدمات کامل بهداشتی و درمانی به آن‌ها ارائه می‌دهند که حتی کامل‌تر از خدمات جمعیت شهری و روستایی است، چرا که برای جمعیت شهری و روستایی ماسک و مواد ضدعفونی کننده توزیع نمی‌شود.

مدیر گروه توسعه شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون لزوم رعایت دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا به جمعیت عشایر استان تاکید شده است، گفت: استفاده از ماسک، حفظ فاصله ایمن و شست‌وشوی منظم دست‌ها به جمعیت عشایری آموزش داده شده است، همچنین ماهیت زندگی عشایر جابجایی است و ارتباط زیادی با جمعیت‌های دیگر ندارند، بنابراین احتمال ابتلا و شیوع فراوان در این جمعیت کم است.

کد خبر 444487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.