صدور بیش از ۱۹۰ مجوز سقط جنین درمانی در پنج ماه ابتدایی امسال

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری ۲۵۲ متقاضی سقط جنین درمانی به اداره کل پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۹۲ نفر واجد شرایط بودند و برای آنها مجوز لازم صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۲۵.۹ درصدی روبرو بوده است.

علی سلیمان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در پنج ماهه نخست امسال ۲۵۲ متقاضی سقط جنین درمانی به اداره کل پزشکی قانونی استان مراجعه کرده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد ۱۹۲ نفر واجد شرایط بودند و برایشان مجوزات لازم صادر شد.

وی با بیان اینکه ۴۶ نفر از مراجعین برای سقط جنین درمانی فاقد شرایط لازم برای دریافت این مجوز بودند، افزود: تعداد مجوزهای صادر شده در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۲۵.۹ درصدی داشته است؛ تعداد مجوزهای سقط جنین صادر شده در پنج ماهه اول سال قبل ۲۵۹ مورد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه صدور مجوز سقط جنین درمانی تنها تا پیش از ۱۹ هفتگی جنین میسر است، تصریح کرد: مجوز سقط درمانی بر اساس ماده واحده قانون سقط جنین درمانی مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی است و آئین‌نامه اجرایی آن بر عهده سازمان پزشکی قانونی کشور است و بر اساس آنچه در قانون مورد تأکید قرار گرفته تنها در صورت داشتن شرایط خاص، برای مادر باردار صادر می‌شود که مهم‌ترین آن سن بارداری کمتر از ۱۹ هفته است و اگر سن بارداری از این مقدار گذشته باشد، به دلیل وجود روح در جنین امکان صدور مجوز سقط به هیچ عنوان وجود ندارد.

سلیمان‌پور با توضیح اینکه علاوه بر سن بارداری عوامل دیگری نیز در صدور مجوز سقط جنین مؤثر و دخیل است، اضافه کرد: وجود ناهنجاری در جنین که بعد از تولد موجب حرج مادر شود و یا وجود بیماری مادر به نحوی که ادامه بارداری برای وی خطر جانی به همراه داشته باشد، باید توسط سه پزشک متخصص تأیید شود تا پزشکی قانونی نسبت به صدور مجوز اقدام کند.

وی افزود: این تصور که تمام ناهنجاری‌های موجود در جنین یا هر بیماری مادر به صدور مجوز سقط می‌انجامد، تصوری کاملاً نادرست است، چرا که تنها ناهنجاری‌های جنینی که موجب حرج مادر شود و یا بیماری‌هایی که در صورت ادامه بارداری برای مادر خطر جانی داشته باشد به صدور مجوز منجر خواهد شد.

کد خبر 444452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.