انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه انجام می‌شود؟

دونالد ترامپ در آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ نزدیک به سه میلیون رای کمتر از هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی خود به دست آورد، اما چگونه تبدیل به رئیس جمهور آمریکا شد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، اولین مرحله برای شرکت در انتخابات آمریکا، ثبت نام برای رأی دادن است؛ این قانون که در تمامی ایالت‌های آمریکا به جز داکوتای شمالی وجود دارد، اولین لازمه رأی دادن در انتخابات این کشور است.

ثبت نام برای رأی در چندین ایالت از دو تا چهار هفته پیش از انتخابات شروع شده و در برخی ایالت‌ها نیز در همان روز رأی‌گیری انجام می‌شود، اما سوال اینجاست که چگونه نامزدی با تعداد رأی کمتر از رقیب، تبدیل به رئیس جمهور آمریکا می‌شود؟

انتخابات آمریکا از نوع غیرمستقیم است؛ درواقع شما به جای انتخاب یک شخص، گروهی از اشخاص را انتخاب می‌کنید که آن گروه یا حزب، رئیس جمهور را تعیین کرده و بر کشور حکومت می‌کنند. پیشینه این مسئله به شروع تاریخ ایالات متحده بر می‌گردد.

زمانی که بنیان‌گذاران ایالات متحده آمریکا در کنار حفظ و برقراری دموکراسی، از انتخاب رئیس جمهور اشتباه توسط مردم واهمه داشتند، تصمیم گرفتند قانون انتخابات الکترال را در این کشور اجرایی کرده و نحوه انتخاب رئیس جمهور را غیرمستقیم کنند.

در این نوع انتخابات، هر ایالت با توجه به اندازه جمعیت خود تعدادی الکترال دریافت می‌کند. در حال حاضر مجموع الکترال‌های ایالات آمریکا به عدد ۵۳۸ رسیده که هر نامزد برای برتری در انتخابات به ۲۷۰ عدد آنها نیاز دارد.

در اکثر ایالت‌ها قانون به این شکل است که هر حزب انتخاباتی، اگر با هر درصدی انتخابات ایالت را پیروز شود تمامی آرای الکترال آن ایالت را به دست می‌آورد؛ بنابراین رئیس جمهوری که تعداد رأی کمتری به دست آورده نیز شانس پیروزی در انتخابات را دارد.

این اتفاق پس از ۱۰۰ سال در رقابت انتخاباتی جرج دابلیو بوش و آلبرت گور در سال ۲۰۰۰ افتاد و بوش علی‌رغم درصد کمتر آرا به کمک رأی الکترال ایالت‌ها به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد و کرسی هدایت کشور را به دست گرفت.

برای تکرار تاریخ نیز تنها ۱۶ سال زمان لازم بود تا در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ با تکیه بر آرای الکترال خود، و در حالی که آرای کمتری نسبت به هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات داشت به جایگاه ریاست جمهوری آمریکا برسد.

مسئله آرای الکترال به قدری اهمیت دارد که احزاب آمریکا همیشه دنبال کسب ۲۷۰ رأی الکترال خود هستند. آنها با انتخاب معاون رئیس جمهور در زمان کمپین انتخاباتی و تمرکز روی ایالت‌هایی با بیشترین رأی الکترال مثل کالیفرنیا (۵۵)، نیویورک و فلوریدا (۵۸)، ایلینویز و فیلادلفیا (۴۰) و تگزاس (۳۸)، تعداد الکترال‌های مورد نیاز خود را جذب کرده و از حمایت سنتی برخی ایالت‌ها از احزاب نیز استفاده می‌کنند.

البته در حالتی نزدیک به غیرممکن نیز هیچ کدام از طرفین به عدد ۲۷۰ نرسیده و این مسئله، انتخاب رئیس جمهور و معاون اولش را برعهده مجلس نمایندگان و سناتورهای آمریکایی می‌گذارد.

کمتر از دو ماه دیگر به انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا باقی مانده و دو نماینده احزاب اصلی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی این کشور، از حزب جمهوری خواه و جو بایدن، از حزب دموکرات مشغول رقابت برای تصاحب پست ریاست جمهوری برای چهار سال آینده هستند.

ترامپی که به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده با توجه به مشکلات بی سابقه مانند نژادپرستی، عدم مدیریت شیوع ویروس کرونا و بیکاری، محبوبیت کمتری نسبت به دوره انتخابات قبلی داشته و معاون اول سابق باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی و محبوب این کشور را به عنوان رقیبی جدی برای به دست آوردن پست ریاست جمهوری آمریکا، راه سختی را برای پیروزی در پیش رو دارد.

انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برای انتخاب رئیس‌جمهور و معاون وی برگزار خواهد شد. این انتخابات پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکاست و برنده آن در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ کارش را آغاز می‌کند.

کد خبر 444450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.