بهره‌برداری از نخستین و بزرگترین تصفیه‌خانه محلی فاضلاب کشور در مشهد

معاون خدمات شهری شهردار مشهد از تکمیل پروژه تصفیه خانه چهل بازه به عنوان نخستین و بزرگترین تصفیه خانه محلی فاضلاب کشور برای تامین آب مورد نیاز در فضای سبز این کلانشهر خبر داد.

مهدی یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قرار گرفتن کلانشهر مشهد در اقلیم خشک و محدودیت‌های منابع آبی باعث شد تا در سال ۹۶ احداث نخستین و بزرگترین تصفیه خانه محلی فاضلاب کشور در دستور کار مدیریت شهری قرار بگیرد و اجرای این طرح با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز شد.

وی ادامه داد: این تصفیه خانه با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان و با تأمین اعتبار از سوی بخش خصوصی در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و تاکنون بیش از ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بر اساس برنامه‌ریزی و زمان بندی تا آبان ماه سال جاری آماده بهره برداری خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد خاطرنشان کرد: این تصفیه خانه با استفاده از روش تصفیه بیوراکتور غشایی و طی مراحل پیش تصفیه، تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی، فیلتراسیون غشایی و گندزدایی، فاضلاب ورودی را به پسابی تصفیه شده به منظور آبیاری فضای سبز شهر مشهد تبدیل می‌کند و از مزایای استفاده از این روش جدید تصفیه می‌توان به فضای اشغال کمتر مجموعه تصفیه خانه، کیفیت عالی پساب خروجی و راندمان بسیار بالا در تصفیه فاضلاب، نسبت به سایر روش‌های تصفیه قدیمی اشاره کرد.

وی افزود: تصفیه خانه چهل بازه با استفاده از روش‌های نوین می‌تواند در هر ثانیه ۵۰ لیتر پساب باکیفیت تولید کند و در مجموع با استفاده از این مقدار پساب تولید شده حدود ۵۰ هکتار از فضای سبز شهر  روزانه آبیاری خواهد شد.

یعقوبی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به کمبود منابع آبی مهمترین راه حل منطقی توسعه منابع آب در آینده، استفاده مجدد از پساب به عنوان یک منبع جدید و پایدار است و پساب در دسترس‌ترین منبع آبی پایدار در تمام نقاط محیط‌های شهری است و بنا بر برنامه‌ریزی‌ها  مقرر شده مقدمات اجرای شش تصفیه خانه محلی فاضلاب دیگر در شهر مشهد فراهم شود.

کد خبر 444445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.