ثبت‌نام و ورود زنان به عرصه انتخابات ریاست جمهوری ممنوع نیست

آخرین وضعیت حضور زنان در انتخابات آتی، رد اصلاحیه لایحه زنان سرپرست خانوار، تکذیب تغییرات در سیاست پذیرش دستیاری در رشته بیماری‌های زنان و زایمان، جزئیاتی از بیمه بیکاری و شرایط بازنشستگی زنان و توصیه‌های کرونایی به زنان باردار را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید:

به گزارش ایمنا، شورای نگهبان در یازده دوره گذشته با کاندیداتوری زنان برای ریاست‌جمهوری موافقت نکرده است و برخی استدلال می‌کنند که قانونگذاران قانون‌اساسی، مخالف حضور زنان در انتخابات برای تصدی پست ریاست‌جمهوری بوده‌اند.

در اصل ۱۱۵ قانون اساسی به صراحت آمده است که "رئیس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور. "

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره امکان حضور زنان در رقابت انتخابات گفته است: بارها این سوال شده و بنده عرض کردم ثبت‌نام و ورود به این عرصه برای کسی ممنوع نیست. قانون اساسی مشخصاً بررسی صلاحیت‌ها را یکی از وظایف شورای نگهبان قرار داده است. آنچه در بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌شود نظر شورای نگهبان است که در ادوار گذشته هم دیدیم.

اصلاحیه لایحه زنان سرپرست خانوار در کمیسیون برنامه و بودجه رأی نیاورد

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در توئیتر خود نوشت: هفته قبل به دعوت کمیسیون بودجه برای توضیح لایحه زنان سرپرست خانوار در مجلس حضور پیدا کردم و گزارشی از اقدامات دولت و معاونت ارائه و سوالات نمایندگان را پاسخ دادم برخی سوالات کارشناسی و برخی توأم با موضع سیاسی بود در نهایت کمیسیون به لایحه اصلاحیه رأی نداد.

تغییر در سیاست پذیرش دستیاری در رشته بیماری‌های زنان و زایمان تکذیب شد

دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه‌ای به شایعات منتشر شده در خصوص پذیرش دستیاری تخصصی در رشته بیماری‌های زنان و زایمان واکنش نشان داده و هرگونه تغییر در سیاست‌های پذیرش این رشته را تکذیب کرد.

در این اطلاعیه آمده است: پیرو ابهامات ایجاد شده در خصوص پذیرش دستیاری تخصصی بیماری‌های زنان و زایمان اعلام می‌شود همان گونه که در دفترچه شماره ۱ پذیرش دستیاری به صراحت ذکر شده است دستیاران تخصصی بیماری‌های زنان و زایمان صرفاً از بین بانوان متقاضی جذب خواهند شد و در این سیاست هیچ گونه تغییری ایجاد نشده است. بنابراین شایعات پخش شده در فضای رسانه‌ای در این زمینه بی‌اساس بوده و تکذیب می‌شود.

جزئیاتی از بیمه بیکاری و شرایط بازنشستگی زنان

ام‌البنین باقرنژاد اظهار کرد: مستمری بیکاری به کسانی تعلق می‌گیرد که به صورت ناخواسته از کار بیکار شده‌اند، یعنی کارگاهی به دلیل کاهش تولید، تعمیرات یا هر چیز دیگری که ارتباطی با کارگر ندارد، افراد شاغل خود را تعدیل می‌کند. این افراد می‌توانند از مستمری بیکاری استفاده کنند.

این کارشناس حقوق کار در اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی، افزود: بر اساس توافقی که سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار داشتند، مستمری بیکاری به کسانی تعلق می‌گرفت که یک سال بیمه پردازی داشتند، اما این غیرقانونی بود و با شکایت به دیوان عدالت اداری افرادی با شش ماه سابقه می‌توانند مستمری بیکاری دریافت کنند.

وی درباره میزان بیمه بیکاری گفت: جدول مشخصی برای پرداخت بیمه بیکاری وجود دارد، اما به طور کلی دو مؤلفه میزان سابقه و تجرد یا تأهل تعیین کننده میزان مستمری بیکاری است. افراد تا ۵۰ ماه می‌توانند بیمه بیکاری بگیرند. همچنین اگر فردی در حین دریافت بیمه بیکاری فوت کرد، بازماندگان او می‌توانند مستمری دریافت کنند.

باقرنژاد با بیان اینکه مستمری بیمه بیکاری کمتر از حداقل حقوق نیست، گفت: در ماه‌های اخیر ما با نوعی پرداخت مستمری بیکاری مواجه بودیم که متفاوت با مستمری بیکاری معمول است. این مستمری برای بیکاری ناشی از کروناست و رقم پرداختی کمتر از مستمری بیکاری است که در قانون مشخص شده است. باقرنژاد همچنین در جواب سوالی درباره بازنشستگی زنان گفت: زنان با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن می‌توانند تقاضای بازنشستگی بدهند، اما این افراد به ازای ۲۰ روز در ماه حقوق می‌گیرند.

توصیه‌های کرونایی به زنان باردار

نغمه منصوری پزشک متخصص زنان و زایمان، اظهار کرد: زنان باردار برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا باید به طور همزمان به فکر حفظ سلامت خود و جنین باشند.

وی اضافه کرد: برخی از زنان باردار در دوران بارداری با مشکلاتی چون مشکلات تنفسی و همچنین کاهش رشد جنین مواجه شده و در بسیاری از موارد با کاهش مایع آمنیوتیک روبرو می‌شوند.

این پزشک متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: حفظ آرامش و خونسردی، استراحت کافی و مفید، مصرف مایعات فراوان و داشتن رژیم سرشار از پروتئین تأثیرات چشمگیری در پیشگیری از ابتلای زنان باردار به بیماری کرونا دارد.

در گذشته‌های نه چندان دور گاهی برای حفظ جان مادر پزشکان اقداماتی را انجام می‌دادند که در نهایت به فوت نوزاد منتهی می‌شد و البته با پیشرفت علم پزشکی درصد وقوع چنین حوادثی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و پزشکان به طور همزمان توانایی نجات مادر و نوزاد را تا حد قابل قبولی کسب کرده‌اند.

منصوری در ادامه یادآور شد: رعایت نکات بهداشتی مورد تاکید پزشکان و کادر درمان مثل شستشوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی مناسب از سوی زنان باردار بسیار بیشتر از سایر افراد حائز اهمیت است و نباید با سهل انگاری با آن برخورد شود. رعایت نکردن نکات بهداشتی گاهی اوقات به بروز بیماری‌های حاد تنفسی و خارج کردن جنین به صورت نارس از شکم مادر مبتلا به کرونا منجر می‌شود تا بتوانند به بهبود سلامت مادر کمک کنند.

این پزشک متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: احتمال بروز عوارض و ابتلا به بیماری برای جنین نارس نسبت به سایر نوزادان که در زمان مناسب به دنیا می‌آیند وجود دارد و این نوزادان آسیب پذیرتر هستند. یکی از درمان‌های رایج در درمان بیماری کرونا مصرف داروهای حاوی کورتون است و این داروها با آزمایش‌های سلامت جنین تداخل دارد و تصمیم گیری را برای پزشک متخصص زنان و زایمان سخت می‌کند.

بیماری کرونا از ابتدای شیوع تاکنون با علائم مختلف و متفاوت در افراد گوناگون بروز کرده است و نمی‌توان نشانه یا علائم ثابتی را برای آن ذکر کرد و این مسئله موضوع درمان آن و ساخت واکسن ویژه این بیماری را با سختی مواجه کرده است. آزمایش‌های تشخیصی نمی‌تواند در همه مواقع جواب قطعی را به پزشک معالج و کادر درمان در خصوص سایر بیماران بدهد و در این موارد بیمار، پزشک و کادر درمان را تحت فشار قرار می‌دهد و عبور از این مرحله مستلزم صبوری و همراهی بیشتر بیمار است.

وی اضافه کرد: مراقبت‌های وقت زایمان و موضوع شیردهی به نوزاد از مادر مبتلا به کرونا، در اوایل تولد نوزاد با نظر متخصص اطفال تعیین می‌شود و تاکنون منع کامل شیردهی و چنین دستور العملی به دلیل ابتلای مادر به کرونا صادر نشده است. سطح نزدیکی نوزاد تازه متولد شده از مادر مبتلا به کرونا با توجه به نظر متخصص اطفال صورت می‌گیرد و تصمیم گیری‌ها در چنین مواردی درباره نوزادان و مادران مختلف متفاوت است.

زنان باردار و همسران آن‌ها به عنوان بهترین مراقب و همراه این افراد باید با دقت بیشتری مراقب سلامتی این گروه باشند تا با کمترین خطر این دوران را که در حال حاضر با شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان روبرو شده است طی کرده و به سلامت از این مرحله پر مخاطره و توأم با استرس عبور کنند.

خوشبختانه پیشرفت علم پزشکی همچون سایر علوم در کشور ما با رشد چشمگیری در سال‌های اخیر همراه بوده است و در صورت همراهی مردم با کادر درمان تلفات بیماری‌های واگیر مانند بیماری کرونا به کمترین میزان خود در سطح جهان خواهد رسید و خستگی پزشکان و پرستاران با حفظ جان جامعه تحت درمان آن‌ها رفع می‌شود.

کد خبر 444437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.