بلاتکلیفی یک سوم از اراضی منطقه ۲/احداث بزرگترین عرصه فضای سبز در محدوده بختیار دشت

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان گفت: بخشی از اراضی این منطقه دارای کاربری کشاورزی است که با توجه به بایر بودن این زمین‌ها و انجام نشدن فعالیت به دلیل نبود منابع آبی لازم با اندکی وزش باد سطح منطقه را خاک فرا می‌گیرد از این رو برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی مکاتبات زیادی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاووس حقانی امروز _ سه شنبه ۲۵ شهریور ماه ۹۹_ در نشست خبری که از طریق لایو اینستاگرام برگزار شد، اظهار کرد: وسعت منطقه دو بیش از دو میلیون مترمربع است که ۴۸ درصد آن داخل محدوده قرار دارد که از این میزان فقط ۱۷ درصد امکان صدور پروانه دارد و مابقی در زمره بافت فرسوده و اراضی کشاورزی بشمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در صورت تعامل میان شهرداری و اداره جهاد کشاورزی پتانسیل خوبی در زمینه ساخت باغ ویلا در این منطقه وجود دارد.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه‌های اجرا شده منطقه افزود: احداث منبع آب ورودی دهنو با حجم ۵۰۰ مترمکعب برای تأمین آب فضای سبز اجرا شده است.

وی با اشاره به پروژه خانه کودک در مجاورت پارک قلمستان تصریح کرد: از سال گذشته پیگیری‌های احداث این پروژه انجام شده، اما موضوع تملک زمین به نتیجه نرسیده و جمع بندی نشده است.

حقانی ادامه داد: رقم کلی اعتبار برای اجرای این پروژه ۱۰ میلیارد تومان است که پنج میلیارد تومان آن در منطقه و مابقی در شهرداری مرکزی تأمین شده است بنابراین مشکلی برای آغاز کار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در این منطقه پنج فرهنگسرا، سه سالن مطالعه و دو ورزشگاه وجود دارد، اظهار کرد: پروژه خانه فرهنگ رسالت در مرحله انتخاب پیمانکار است و تا یک ماه آینده کلنگ احداث آن بر زمین زده خواهد شد؛ اجرای این پروژه‌ها توسط شهرداری نشان از توجه ویژه به اجرای برنامه‌های فرهنگی و ورزشی برای شهروندان است.

رفع منابع آلودگی

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات شده برای رفع منابع آلودگی منطقه دو گفت: در محدوده ۱۸ هکتاری این منطقه اکثر موزائیک سازان و مصالح فروشان مشغول فعالیت هستند که یکی از منابع آلایندگی منطقه بشمار می‌آید که با انتقال آنها به منطقه بختیار دشت، محدوده ۱۸ هکتاری آن‌ها به پروژه گردشگری تبدیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انتقال موزائیک سازان کمک زیادی به رفع مشکلات اهالی محدوده خیابان شهیدان غربی که از آلودگی خاک رنج می‌برند، خواهد کرد.

حقانی با بیان اینکه یک سوم اراضی داخل محدوده منطقه دو، اراضی بلاتکلیف کشاورزی است، افزود: بخشی از اراضی این منطقه دارای کاربری کشاورزی است که با توجه به بایر بودن این زمین‌ها و انجام نشدن فعالیت به دلیل نبود منابع آبی لازم با اندکی وزش باد سطح منطقه را خاک فرا می‌گیرد از این روبرای تغییر کاربری اراضی کشاورزی مکاتبات زیادی شده که باید بررسی‌ها و مصوبات لازم در کمیسیون ماده پنج صورت گیرد.

تخصیص بودجه‌های محرک توسعه به مناطق کمتر برخوردار

وی با تأکید بر لزوم استفاده از بودجه محرک توسعه برای منطقه دو گفت: از محل اعتبار در نظر گرفته شده بودجه محرک توسعه منطقه، ملکی برای احداث پارکینگ طبقاتی نبش میدان جمهوری اسلامی خریداری شده است.

حقانی خاطرنشان کرد: تخصیص بودجه‌های محرک توسعه به مناطق کمتر برخوردار و در حال توسعه کمک زیادی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه منطقه دو در حال توسعه است، افزود: اختصاص بودجه‌های محرک توسعه گره گشایی بسیاری از مشکلات این منطقه خواهد بود و می‌تواند به ایجاد تغییر و تحول اساسی در منطقه کمک کند.

راهکار پیشنهادی برای رفع مشکل ترافیک سنگین در بزرگراه شهید خرازی

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان با اشاره به راهکار پیشنهادی منطقه برای رفع مشکل ترافیک سنگین در بزرگراه شهید خرازی، تصریح کرد: این بزرگراه بین مناطق یک، دو و ۹ شهرداری مشترک است که در مقطعی از زمان طرح تعریض آن با حذف فضای سبز پیرامون زیرگذر بزرگراه مطرح شد، اما به جمع بندی نرسید و تعریض بزرگراه منتفی شد.

وی همجواری حریمی با خمینی شهر را یکی دیگر از مشکلات منطقه دو دانست و گفت: مالکان در مرز بندی بین اصفهان و خمینی شهر برای ساخت و ساز و سایر موارد مرتبط با شهرداری با مشکلاتی مواجه هستند که با توجه به چهار تکه بودن منطقه، با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مکاتباتی شده تا منطقه یکپارچه و این فواصل رفع شود.

حقانی با اشاره به اقدامات شده توسط منطقه دو برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، گفت: منطقه دو پیشگام اجرای طرح فاصله‌گذاری در معابر به ویژه محوطه باجه‌های بانک، نانوایی‌ها و مشاغلی که تجمع شهروندان را همراه دارد، بوده است و ضدعفونی معابر، وسایل بازی پارک‌ها، نیمکت‌ها را به صورت مستمر انجام می‌دهد همچنین مراکز فرهنگی شهرداری برای تولید ماسک در اختیار خیّران قرار گرفته است.

فرصت‌های سرمایه گذاری در منطقه

وی در خصوص فرصت‌های سرمایه گذاری منطقه دو تصریح کرد: قیمت پایین زمین ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاران است که خوشبختانه در یکسال گذشته با جذب شرکت تعاونی سازمان‌های دولتی و خصوصی مراحل دریافت پروانه ساختمانی برای انجام ساخت و ساز در حال انجام است.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در خیابان امام خمینی امکان احداث تجاری‌های خاص با کاربری‌های ویژه وجود دارد و منطقه دو آماده تعامل با سرمایه گذاران است.

افزایش دو برابری سرانه فضای سبز

وی با اشاره به میزان سرانه فضای سبز منطقه گفت: حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع وسعت فضای سبز منطقه دو شهرداری است و سرانه فضای سبز هر شهروند ساکن در این منطقه ۲۵.۹ مترمربع است.

حقانی خاطرنشان کرد: بزرگترین عرصه فضای سبز شهر به وسعت ۱۷۰ هکتار در محدوده بختیار دشت در حال اجراست که با اجرای آن علاوه بر کاهش آلایندگی‌ها، میزان فضای سبز منطقه به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به وسعت بافت فرسوده منطقه دو اظهار کرد: مساحت بافت فرسوده این منطقه ۱۱۰ هکتار است که برای بازآفرینی آن با معتمدان محلی و متقاضیان ساخت و ساز جلساتی برگزار شده و امتیازهایی برای آنها در نظر گرفته شده است، اما با توجه به تمکن مالی کم متقاضیان، انجام اقدامات با تأخیر همراه است.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان در خصوص بودجه سال جاری این منطقه گفت: بودجه منطقه دو شهرداری در سال جاری ۷۰ میلیارد تومان است که تا پایان شهریورماه ۲۹ درصد آن محقق شده است.

وی احداث خانه کودک را یکی از پروژه‌های محرک توسعه منطقه برشمرد و گفت: ۱۳ میلیارد تومان برای احداث پارکینگ خیابان خرم اختصاص یافته است و برای تملک و آزادسازی پارکینگ صمدیه نیز ۲۴ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

کد خبر 444414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.