پروژه‌های خلاقانه برای پایداری بیشتر شهرها

پیش‌بینی‌ها حاکی است که تا سال ۲۰۵۰ نزدیک به ۷۰٪ از جمعیت جهان در شهرها زندگی کنند؛ اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد بر لزوم اطمینان از امنیت و پایداری این شهرها برای همه تأکید می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با رشد روزافزون جمعیت جهان و افزایش شهرنشینی، ایجاد شهرهای ایمن، مقاوم و پایدار در رأس برنامه‌های سبز است. سازمان ملل متحد این مأموریت را در زمره ۱۷ هدف توسعه پایدار خود قرار داده است که در مجموع طرحی را برای پرداختن جمعی به چالش‌هایی که جهان با آن روبروست تشکیل می‌دهد. هدف این طرح دستیابی به شهرها و اجتماعات پایدار شامل کاهش اثرات بلایای طبیعی، اطمینان از دسترسی همه به فضای سبز و پرداختن به تأثیرات زیست محیطی شهرهاست. بعضی از روش‌های ابتکاری و خلاقانه برای این چالش در شهرهای مختلف جهان در ادامه شرح داده می‌شود:

۱. شهرهای اسفنجی

دانشمندان تصور می‌کنند که گرم شدن کره زمین احتمال وقایع شدید آب و هوایی از جمله سیل را افزایش می‌دهد. اما بعضی از شهرها با استفاده از قدرت طبیعت برای کاهش خطرات اقدام می‌کنند. در چین، محله‌های بتنی با فضاهای سبز تلفیق می‌شوند که می‌توانند آب را به طور طبیعی جذب، نگه داشته و فیلتر کنند. همین مفهوم در سنگاپور نیز بکار رفته است که به دلیل سرسبزی زیاد "شهر باغ" لقب گرفته است.

۲. جنگل‌های عمودی

با کمبود فضا، مردم شهرها اغلب دنبال مکان‌هایی برای گسترش فضای سبز در ارتفاع هستند. در شهر میلان ایتالیا، معماران همین کار را با پوشش درخت انجام داده‌اند و جنگل عمودی در دو بلوک برج مسکونی ایجاد کرده‌اند. این جنگل شامل ۸۰۰ درخت، ۴۵۰۰ بوته و ۱۵۰۰۰ گیاه بوده که در صورت کاشت در زمین، به مساحت سه و نیم زمین فوتبال گسترش می‌یابد. پروژه‌های مشابه در شهرهای سوئیس، هلند و چین اجرا شده است.

۳. محله ۲۰ دقیقه‌ای

تصور کنید در طول یک سفر ۲۰ دقیقه‌ای با وسایل حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه سواری یا پیاده‌روی از خانه هر چیزی را که برای یک زندگی شاد و سالم لازم است پیدا کنید؛ برخی شهرها برای تحقق آن تلاش می‌کنند. ملبورن پیشگام این امر است و می‌خواهد ساکنان همیشه به سهولت به مواردی مانند مغازه‌ها، خدمات تجاری و بازرگانی، آموزش یا امکانات تفریحی دسترسی داشته باشند.

در پاریس، شهردار از یکی از معروف‌ترین خیابان‌های تجاری شهر (Rue de Rivoli) به عنوان نمونه اولیه یک کلانشهر آینده استفاده می‌کند که در آن هیچ پاریسی نیازی به مسافرت بیش از ۱۵ دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری برای کار، خرید یا ارتباط با یک سازمان دولتی ندارد.

۴. جنگل‌های کوچک شهری

جنگل‌های کوچک با استفاده از روشی الگو گرفته از معابد ژاپنی در مناطق شهری در سراسر جهان روییده‌اند. یک گیاه‌شناس دریافت که مناطق حفاظت شده در اطراف معابد، زیارتگاه‌ها و گورستان‌ها شامل انواع زیادی از گیاهان بومی است که با همزیستی اکوسیستم مقاوم و متنوعی تولید می‌کنند. از جنگل‌های کوچک به عنوان پتانسیلی برای کمک به مقابله با تغییرات آب و هوایی یاد می‌شود.

۵. مسیر قطار سبز

پروژه‌های بازآفرینی در خط مقدم ابتکارات پایدارسازی شهر قرار دارند و شهر بانکوک، جایی که کمبود فضای سبز آن مورد بررسی قرار گرفته است و اکنون در مسیر درستی برای رفع آن قرار گرفته است و یک خط ریلی قدیمی به پارک شهر تبدیل شده است. یکی از مشاوران این پروژه گفت: "ممکن است بزرگ نباشد، اما به عنوان یک کاتالیزور برای بازآفرینی شهری از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند نوع نگاه مردم به فضاهای عمومی را تغییر دهد."

۶. تردد هوشمندانه‌تر

در بعضی کشورها نصب نرم‌افزار جدیدی روی گوشی‌ها به تردد سریع‌تر، تمیزتر و راحت‌تر شهروندان کمک کرده است. کاربران مکان و مقصد خود را وارد می‌کنند و بر اساس یک الگوریتم کارآمدترین مسیر محاسبه می‌شود و سپس حمل‌ونقل عمومی بر اساس آن تغییر مسیر می‌یابد. این سیستم ابتدا برای کمک به مقابله با شیوع کووید ۱۹ (COVID-19) معرفی شد، اما تحقیقات نشان داده اگر به طور دائمی اجرا شود می‌تواند میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی کند.

تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۵۰ که تقریباً ۷۰٪ از جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد مفهوم جوامع پایدار به عنوان یک راه حل کارآمد برای ساماندهی جمعیت در حال رشد است.

کد خبر 444392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.