کارگروه نظارت بر کتاب‌های درسی تشکیل می‌شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به منظور نظارت جامع بر تصاویر و محتوای کتاب‌های درسی در مأموریت ویژه‌ای، کارگروهی را برای نظارت بر محتوای کتاب‌های درسی تعیین کرد.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، در پی حواشی ایجاد شده در خصوص تصویر قرآن در نگاره کتاب فارسی پایه اول و جلد کتاب ریاضی سوم ابتدایی و ابراز تأثر شدید دکتر حسن ملکی و قول اصلاح این موارد در کتاب‌های سال آینده، امروز رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دستور تشکیل کارگروه نظارت جامع بر کتاب‌های درسی را صادر کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در این مأموریت تاکید کرده است که کتاب درسی به‌عنوان یک رسانه‌ی مهم و بی‌بدیل ابعاد و ظرایف متعدّدی دارد، یکی از آن‌ها بُعد تصویری و نمادی این رسانه است که طراحی و استقرارشان در متون آموزشی از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار است. برای بررسی دقیق کتاب‌ها از این منظر و حصول اطمینان از مقبولیّت آن‌ها مأموریت داده می‌شود با همفکری و مشورت با معاونان و مدیران کل دفاتر سازمان و افراد دیگر، کتاب‌های درسی همه دوره‌های تحصیلی از جهت محتوا و تصاویر بررسی شود.

حسن ملکی در این مأموریت از اعضا کارگروه خواسته ضمن بررسی و اصلاح شاخص‌های محتوایی به چند پرسش در بررسی کتاب‌های درسی پاسخ داده شود.

بخشی از این سوالات بدین شرح است: آیا محتوا و تصاویر چاپ شده در کتاب‌های مختلف با دلالت‌های اسناد بالادستی، فرهنگ، ارزش‌ها و انتظارات اجتماعی جامعه ما تناسب لازم را دارد؟ آیا طرح روی جلد کتاب‌های درسی با توجّه به نوع درس و جهت‌گیری‌های محتوایی هر کتاب از مقبولیت لازم برخوردار است؟ آیا عناصر و اجزای هریک از تصاویر به تنهایی و در ارتباط با کلّ طرح از تناسب و مقبولیّت لازم برخوردار است؟ آیا عکس‌ها و تصاویر متون و روی جلد از ویژگی‌های هنری و زیبایی‌شناسی لازم برخوردار می‌باشند؟

اولویت اول این کارگروه بررسی کتاب‌های درسی تولید شده تا سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ است و کلیه کتاب‌های درسی پس از بررسی در این کارگروه اصلاح و یا بازتولید خواهد شد. این کارگروه زیر نظر مستقیم ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی فعالیت خواهد کرد.

کد خبر 444383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.