درخواست کمک راهنمایان گردشگری از بهارستان‌نشینان

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان گفت: راهنمایان گردشگری بیمه نیستند و در این مدت نتوانستند که حتی حقوق بیکاری دریافت کنند؛ نمایندگان مجلس و مسئولان باید برای بیمه شدن راهنمایان گردشگری فکری بکنند زیرا مسئله بسیار مهمی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از ابتدای اسفندماه و با آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران، بسیاری از مشاغل دچار آسیب شدند؛ اما یکی از بزرگترین صنعت‌های آسیب دیده صنعت گردشگری بود که برای مدتی به طور کلی تعطیل شد. در بین اجزای مختلف صنعت گردشگری بیشترین آسیب را راهنمایان گردشگری دیدند، این گروه مرکز ثقل این صنعت هستند و نقشی کلیدی در رونق صنعت گردشگری ایفا می‌کنند. اما در چند ماه گذشته وضعیت راهنمایان به شدت ناگوار بوده و این قشر فشار بسیاری را متحمل شدند.

مریم هدائیان، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان در همین رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: انجمن صنفی راهنمایان گردشگری اصفهان، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین انجمن‌ها در نوع خود است. تلاش‌های زیادی کردیم که اهمیت شغل راهنما را به مسئولان و مردم نشان دهیم. در گذشته راهنما به عنوان مترجم شناخته می‌شد، اما در حال حاضر مردم متوجه اهمیت ویژه گردشگری و راهنمایان گردشگری شده‌اند. با این حال تأثیر جهانی شیوع کرونا شرایط صنعت گردشگری را تحت تأثیر قرار داد؛ با این حال امید ما از بین نرفته و تلاش می‌کنیم که همه چیز بار دیگر درست شود.

وی افزود: راهنمایان از مهم‌ترین بخش‌های گردشگری و متخصص‌ترین منابع انسانی آن هستند؛ آزمون و خطا در کنار تجربه و مطالعه برای تبدیل شدن به راهنمای گردشگری حیاتی است و باید از آنها حمایت‌های لازم بشود. اگر راهنمایان گردشگری را از دست بدهیم، هرزمان که این صنعت به رونق دوباره برسد باید چندین سال زمان صرف تربیت راهنمایان حرفه‌ای جدید شود. راهنمایان گردشگری بیمه نیستند و در این مدت نتوانستند حتی حقوق بیکاری دریافت کنند؛ نمایندگان مجلس و مسئولان باید برای بیمه شدن راهنمایان گردشگری فکری بکنند زیرا مسئله بسیار مهمی است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری اصفهان، خاطرنشان کرد: استفاده از راهنمایان گردشگری در پروژه‌های کوتاه مدت و بلند مدت راهکار دیگری است که می‌تواند این قشر را موقتاً از رکود خارج کرده و به آن‌ها کمک کند. باید در پروژه‌های مرتبط گردشگری از توان این قشر استفاده شود تا آنها درآمدی داشته باشند؛ اگر کسی از صنف راهنمایان گردشگری خارج شود، بسیار بعید است که به این شغل برگردد، زیرا بی‌توجهی مسئولان و بی وفایی متولیان گردشگری را دیده است پس دوباره ریسک نمی‌کند. تسهیلات دیگری نیز برای جامعه راهنمایان گردشگری نیاز است؛ پیش‌تر وامی کشوری برای فعالان گردشگری ارائه شد و با مشکلات فراوان راهنمایان نیز جءز مشمولین اخذ این وام گنجانده شدند و بین ۶ تا ۱۲ میلیون تومان وام دریافت کردند.

وی ادامه داد: البته این وام با گذشت نزدیک به هفت ماه از شیوع کرونا در کشور، مبلغ قابل توجهی نیست و باید مسئولان استانی نیز برای این صنف تسهیلاتی را مهیا کنند. همینطور تسهیلات دیگری مثل تخفیف‌های ویژه برای امکانات رفاهی و امورات روزمره بسیار مورد نیاز جامعه راهنمایان گردشگری است. تعداد راهنمایان زیاد نیست و برنامه‌ریزی برای آنها بسیار آسان است؛ این کار فقط نیاز به دلسوزی و احساس مسئولیت دارد.

هدائیان همینطور در مورد تأثیر رونق دوباره گردشگری داخلی در حل شدن مشکلات راهنمایان، اظهار کرد: رونق گردشگری داخلی مشروط بر برخی فرهنگ سازی‌ها، می‌تواند مشکلاتی را از جامعه راهنمایان گردشگری رفع کند. در حال حاضر مشغول تعریف شیوه‌نامه‌ای برای برگزاری تورها در زمان شیوع کرونا هستیم.

کد خبر 444370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.