خطر ابتلا به سرطان از کرونا ویروس کمتر نیست/درمان را به تعویق نیندازید

با توجه به شیوع کرونا ویروس در جامعه برخی افراد مراحل تشخیص و ادامه روند درمان سرطان را به تعویق می‌اندازند که بدون شک این موضوع می‌تواند باعث بحران‌هایی جدی در آینده شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماران سرطانی و افرادی که مشکوک به سرطان هستند به هیچ بهانه ایی نباید برنامه تشخیص و روند درمان خود را به تعویق بیندازند؛ در همین ارتباط با دکتر پوریا عادلی، متخصص رادیوتراپی و دبیر انجمن سرطان اصفهان گفت و گویی داشتیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

آیا شیوع کرونا ویروس عاملی برای تأخیر در درمان سرطان است؟

متأسفانه در حال حاضر هم در تشخیص و هم در درمان بیماری سرطان شاهد تأخیر در مراجعات پزشکی هستیم. زمان در تشخیص سرطان‌های نوع حاد و سرطان‌هایی که تنها با یک جراحی درمان می‌شوند، عامل بسیار مهمی است. هر چه مرحله و استیج بیماری سرطان در زمان تشخیص پایین‌تر باشد، امیدواری به درمان بیشتر می‌شود. به طور مثال درمان در استیج‌های پایین سرطانی مانند کولورکتال (Colorectal cancer) تنها با یک جراحی صورت می‌گیرد، در صورتی که بیمار در استیج‌های بالاتر و متاستاتیک با دردسرهای بیشتری مانند شیمی‌درمانی و رادیوتراپی مواجه می‌شود.

سرطان سینه را هم در مراحل اولیه می‌توان با یک عمل جراحی و یک رادیوتراپی درمان کرد، اما در مراحل بالاتر شیمی درمانی هم به روند درمان اضافه می‌شود. توصیه می‌شود افراد در صورت داشتن علائمی مشکوک به سرطان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پزشک مربوطه مراجعه کنند و یا در صورت امکان به صورت آنلاین ویزیت شوند؛ در صورت تشخیص سرطان، تأخیر در روند درمان جایز نیست، زیرا خطر بیماری سرطان از ابتلای ویروس کرونا کمتر نیست.

آیا ویروس کرونا عاملی برای ایجاد سرطان در آینده است؟

از آنجایی که ویروس کرونا پدیده‌ای جدید در علم پزشکی است و هر روز نشانه‌های جدیدی از خود نشان می‌دهد، هنوز شواهدی از ارتباط ویروس کرونا و خانواده این ویروس با بروز بیماری‌های سرطانی در آینده در دست نیست. ابتدا ابتلای کرونا ویروس با بروز علائم تنفسی همراه بود، سپس نشانه‌های گوارشی از خود نشان داد و متأسفانه به تازگی به خصوص در بعضی کودکان منجر به آنسفالیت مغزی شده است. چندین سال بعد از شیوع یک ویروس می‌توان در مورد تأثیر آن بر افزایش خطر ابتلا به سرطان نظر داد. تاکنون ویروس‌هایی از خانواده‌های مختلف منجر به بروز سرطان در افراد شده‌اند؛ ویروس HPV (پاپیلوما ویروس) در زنان عاملی برای ابتلا به سرطان دهانه رحم (سرویکس) است که با توجه به افزایش موارد ابتلا در دهه‌های آینده این سرطان یکی از خطرات سلامت افراد جامعه محسوب می‌شود؛ خوشبختانه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری واکسن پاپیلوما ویروس کشف شده است.

توصیه شما به افراد برای کنترل بیماری کرونا چیست؟

افراد باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند و تنها برای انجام کارهای ضروری از منزل خارج شوند. در چنین شرایطی باید تا حد امکان از انجام مسافرت‌ها پرهیز شود. این بیماری هر روز چهره جدیدی را از خود نشان می‌دهد. در گذشته باور داشتیم که کودکان مبتلا نمی‌شوند، اما اکنون با موارد ابتلای شدید در کودکان مواجه هستیم. شهروندان باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شرایط بحرانی به خود و کادر درمان کمک کرده تا با سربلندی از این مرحله عبور کنند.

کد خبر 444357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.