ارتباط رژیم غذایی سالم و ورزش دوران بارداری با سلامت کودک

مطالعه جدید تأیید می‌کند که تغییر سبک زندگی زنان چاق در دوره بارداری می‌تواند فواید طولانی مدتی برای سلامت قلب و عروق کودک داشته باشد.

به گزارش ایمنا، نتایج مطالعه محققان کالج کینگ لندن نشان می‌دهد رژیم غذایی قبل از زایمان و تحرک فیزیکی در زنان باردار چاق می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت زنان و همچنین کودکان شأن تا سه سال بعد از زایمان داشته باشد. در این مطالعه، زنان بارداری که از یک برنامه رژیم غذایی و ورزشی پیروی می‌کردند با گروه کنترل که زنان بدون هیچ گونه تغییر در رژیم غذایی شأن بودند مقایسه شدند.

معاینات پیگیری سه سال پس از تولد نشان داد که کودکان متولد شده از زنان باردار دارای برنامه غذایی و ورزشی ویژه نسبت به کودکان تحت مراقبت استاندارد دارای ضربان قلب در حالت استراحت کمتر bpm ۵- بودند. ضربان قلب بالا در هنگام استراحت در بزرگسالان با فشار خون بالا و اختلال عملکرد قلب و عروق مرتبط است.

همچنین مادران گروه آزمایش در طول سه سال بعد از تولد هم دارای رژیم غذایی سالم‌تری بودند. «کاترین دالریمپل»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این تحقیق نشان می‌دهد که مداخله در سبک زندگی زنان باردار با تمرکز بر بهبود رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند منجر به بهبود عملکرد قلب و عروق در کودک در سه سالگی و بهبود مداوم در رژیم غذایی مادران تا سه سال بعد شود.»

وی می‌افزاید: «این یافته‌ها بسیار هیجان انگیز هستند زیرا نشان می‌دهند بارداری فرصتی برای ارتقا سلامت و تغییرات مثبت در سبک زندگی است که برای مادر و فرزندش سودمند است.»

بر اساس گزارش مهر، محققان تاکید می‌کنند چاقی در دوره بارداری مشکلی بسیار اساسی است و می‌تواند ریسک عوارض بارداری را افزایش دهد و همچنین بر سلامت طولانی مدت کودک هم تأثیر گذارد. محققان قصد دارند این کودکان را مجدداً در سن ۸-۱۰ سالگی معاینه کنند تا ببینند آیا این بهبود عملکرد قلب و عروق در طول دوران کودکی حفظ می‌شود یا خیر.

کد خبر 444356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.