فن‌آوری و کرونا؛ دو عصر نوین در تقابل با هم

محور مهارت‌آموزی در عصر حاضر، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات محسوب می‌شود که نیازمند پیشبرد هرچه بیشتر دانش بشری در این زمینه است؛ با این‌ حال شیوع کووید -۱۹ باعث ایجاد خلل در این پیشرفت شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هوموساپینس یا انسان خردمند همان انسان راست‌قامت و هوشمند امروز است که در طول میلیون‌ها سال رشد و نمو، تکامل یافته و در سراسر زمین پراکنده شده است. نظریه‌پردازان تکامل بر این باورند که بشر در نتیجه تغییرپذیری، سازگاری و تحولاتی که برای زندگی روی کره زمین الزامی و مهم بوده به جایگاه امروزی رسیده است و زمین‌شناسان تمامی آنچه را که در طول قرن‌های متوالی برای تغییرات دائمی یا موقت لازم بوده است، "زمان" و "قرار گرفتن در تنگنا برای بقا" می‌دانند که به مرور باعث شده است انسان از محدودیت‌هایی که در گذشته‌های دور داشته است فراتر رود و میلیون‌ها مایل از مرزهای محدودسازش عبور کند.

آغاز عصر فن‌آوری و تغییرات بشری

فراتر از تمامی نظریه‌های زمان و مکان، با پیشرفت تکنولوژی در طول قرن بیستم فاصله‌ها به‌صورتی کاملاً متفاوت نسبت به گذشته از بین رفت و بتدریج کره زمین به یک دهکده جهانی تبدیل شد. در طول این سال‌ها آغاز عصر اینترنت، انقلاب رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های ارتباطی، گسترش مخابرات و برنامه‌های رادیو و تلویزیون تعریف جدیدی از جامعه‌پذیری ارائه داد و در نتیجه عواطف و رفتارهای بشری یک بار برای همیشه دستخوش تغییر شد و این توسعه قدرتمند و وسیع تحولاتی عظیم در دنیای مدرن به وجود آورد.

هدف و تلاش فن‌آوری ارتباطات در راستای گردهم آوردن انسان‌ها و نیز افزایش میزان درک و شفافیت موجود در تعاملات بشری بود. از همان روزهای آغاز این عصر جدید قرار بود تغییر شکل و طراحی مجدد روابط و معاشرت‌های نوع بشر به کمک ابزارهای فناور محور همچون تلفن هوشمند و تمامی وسایل تکنولوژیکی ساخته شده، موجبات آرامش و آسایش فکری هر انسانی را در سراسر این کره خاکی فراهم آورد، منابع فراوان، توسعه زیرساخت‌ها و مؤسسات آموزشی پیشرفته به بهبود درک انسان از اینکه از کجا آمده و به کدام سمت می‌رود کمک کند و محققان پزشکی با استفاده از این امکانات سلامتی بشر را تضمین کنند و زندگی او را نجات دهند.

پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی (AI) و برنامه‌ریزی برای استقرار املاک و داشته‌ها در دیگر سیارات منظومه شمسی نیز یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای بشر امروز است که برای تحقق آن دست به تلاش‌های شبانه‌روزی زده است. در دنیای پیش‌بینی شده انسان نوین، انقراض حیوانات، ویران شدن زمین و آسیب‌رساندن به محیط زیست هیچ جایگاهی نداشته و هرگز بخشی از نگرانی‌های بشر محسوب نمی‌شده است. سرعت یکی از اساسی‌ترین و معمول‌ترین ویژگی‌های دنیای مدرن است و بر طبق قانون بقا افرادی که نمی‌توانند با آن مطابقت یابند از دور رقابت خارج می‌شوند. بشر امروز نیز با تمام توان در حال پیشروی است و با دستیابی به پیشرفت‌های چشمگیر سعی در حذف رقبا دارد که البته در این میان آسیب‌های پیش‌بینی‌نشده بسیاری را نیز به محیط اطراف خود تحمیل کرده است.

آغاز عصر کرونا و محدودیت حیات اجتماعی

در عصر سرعت، پیشرفت و موفقیت، ناگهان توقف بزرگی به‌وجود آمد که خود را به‌صورت همه‌گیری یک بیماری جهانی نشان داد؛ کووید -۱۹ وقفه‌ای بزرگ و ناباورانه که بشر هیچ تصوری از آن نداشت و حتی در بدترین و ناگوارترین چالش‌های پیش‌بینی‌شده نیز راهکاری از قبل تعیین‌ شده برای آن در نظر گرفته نشده بود. کرونا ضربه‌ای مهلک بود که نه کشورهای توسعه‌یافته و نه درحال‌توسعه هرگز تصور نمی‌کردند روزی قرار است برای آن‌ها اتفاق بیفتد.

بااین‌حال به‌وقوع پیوست و زندگی جهان را برای همیشه دچار تغییر و تحول کرد. با هجوم این ویروس به شهرها و کشورهای مختلف، به تدریج نگرانی‌ها افزایش یافت و دولت‌های گوناگون به‌منظور پیشگیری از ورود و یا مهار آن در مرزهای خود راهکار انزواگزینی را انتخاب کردند، راهکاری که توسعه حیات اجتماعی را به بن‌بست رساند، دفاتر و ادارات را تعطیل کرد، دورکاری را رواج داد و مردم را به ترکیب روابط شخصی و کاری در محیطی که فقط به امور شخصی اختصاص داشت وادار کرد.

در اولین روزهای آغاز قرنطینه و انزوای اجتماعی، اشاعه هرگونه اطلاعات درباره شرایط با بی‌اعتمادی عمومی همراه بود، بخش عمده‌ای از مردم به ذخیره مواد غذایی و بهداشتی در خانه‌ها روی آورده بودند، تمامی اخبار دریافتی در شبکه‌های اجتماعی را به سرعت و بدون اطمینان از درستی یا نادرستی آن به اشتراک می‌گذاشتند، به‌منظور حفظ امنیت و سلامت اطرافیان به شستن و ضدعفونی کردن افراطی دست‌ها و محیط می‌پرداختند و به‌طورکلی در شرایطی سرشار از ترس، اضطراب و افسردگی دائمی بسر می‌بردند. در این میان برخی افراد با گسترش تجارت اینترنتی خود شروع به کسب درآمد کردند و عده‌ای با ارسال تنها اخبار هولناک در شبکه‌های اجتماعی ترس را گسترش دادند.

در حقیقت تکامل هرگز به بشر یاد نداد که در برخورد با شرایط قرنطینه چه رفتاری را اتخاذ کند. از سوی دیگر روش‌های مقابله‌ای انسان‌ها نسبت به یک موضوع حتی در شرایط کاملاً یکسان نیز متفاوت است چراکه انسان‌ها متنوع هستند و در موقعیت‌های گوناگون واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. در دوران شیوع ویروس کرونا هر دسته از انسان‌ها رفتار مخصوص به خود را داشتند. در این میان عده‌ای خانه‌های خود را از موادغذایی مملو کردند، عده‌ای زندگی و سلامت خود را برای خرید یک پاکت سیگار به خطر انداختند، عده‌ای خود را در پشت دیوارهای خانه محبوس کردند و عده‌ای تنفس در هوای آزاد را به ماندن در خانه ترجیح دادند.

در هر صورت، فن‌آوری همچنان راه خود را در مسیر دستیابی انسان به اهداف بلندپروازانه خود ادامه می‌دهد و با عبور از این وقفه طولانی و هولناک، هر چند از برنامه‌ها عقب مانده است ولی آینده‌ای روشن را در مقابل بشر قرار خواهد داد. عصر کرونا، بیش از هر زمان دیگر نشان داد که دنیای امروز دنیای ارتباطات و فن‌آوری است و نمی‌توان با استفاده از شیوه‌های سنتی پاسخگوی نیازهای بشر بود. بنابراین لازم است بشر امروز با سرعت و دقتی بیشتر از قبل به آمورش مهارت‌های فن‌آورانه به نسل جدید خود بپردازد و دنیا را برای داشتن آینده‌ای پیشرفته‌تر آماده سازد.

کد خبر 444343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 0
    عالی❤❤❤❤❤❤❤