شورا همچنان در انتظار لیست دستفروشان تهران

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: ساماندهی دستفروشان خوب است اما به شرطی که فعالیت آن‌ها ثبت شده باشد و فهرستی مشخص داشته باشند؛ سال ۹۷ قرار بود لیست آن به شورا ارائه شود اما هنوز تدوین نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اعطا در برنامه زنده تلویزیونی "تهران ۲۰" اظهار کرد: بهمن‌ماه ۹۷ در شورای شهر تهران مصوبه‌ای تحت عنوان سازماندهی مشاغل سیار مطرح شد اما اختلاف نظری وجود داشت و برخی بر این باور بودند که دستفروشی سد معبر بوده و یکی از وظایف شهرداری مقابله با سد معبر است.

وی ادامه داد: وظیفه شهرداری مقابله با هرچیزی است که سد معبر ایجاد کند، شهرداری سال‌ها با پدیده دستفروشی مقابله کرد که بعضی از افراد با این موضوع مخالف بودند و همین موضوع باعث شد دستاورد مصوبه برخورد با دستفروشان متفاوت شود و فرهنگی جدید پدید آمد.

سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: در چند سال اخیر شاهد برخوردهای خشن مأموران شهرداری با دستفروشان نبودیم و اگر موردی نیز وجود داشته به حداقل رسیده است.

اعطا افزود: شهرداری در مقاطعی از سد معبر دستفروشان چشم‌پوشی کرد اما ما به رویکردی به نام ساماندهی دست یافتیم و این موضوع را انتخاب کردیم تا مشکلی برای شهرداری و دستفروشان ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه تهران به دلیل تمرکز سیاسی و بازرگانی با زیاد شدن جمعیت مواجه است، گفت: مهاجرت افراد از شهرهای دیگر به دلیل کسب و کار باعث شد تا این اشخاص به ساختار درآمد غیررسمی بروند، دستفروشی یکی از این ساختارهاست.

وی گفت: ساماندهی این افراد خوب است اما به شرطی که فعالیت آن‌ها ثبت شده باشد و فهرستی مشخص داشته باشند تا کسانی که نیازمند این شغل هستند با آن‌ها برخورد نشود.

سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: سال ۹۷ قرار بود فهرستی به شورا ارائه شود اما هنوز تدوین نشده و در این سال‌ها دغدغه شهرداری در مورد این موضوع زیاد بوده است. ابتدا برای ساماندهی این افراد باید محلی مشخص برای آن‌ها اعلام شود که شهر از شکل اصلی خود خارج نشود سپس برای فعالیت و کسب و کار دستفروشان باید ساعات مشخصی تعیین شود؛ شناسنامه دار کردن شغلی این اشخاص در ساماندهی بسیار مؤثر است.

اعطا ادامه داد: شهرداری با همکاری بنیاد مستضعفان سعی داشت فهرستی تهیه کند اما در این امر موفق نبود با این حال در شرایط اقتصاد کنونی کشور و وجود شیوع ویروس کرونا باید به یک سازماندهی برسیم زیرا ما با یک پدیده اجتماعی مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: نهادهایی که در این امر دخالت دارند به کار یکدیگر بی‌اعتماد شده‌اند و همین موضوع باعث شده معضلات دستفروشی حل نشود، زمانی که برای این افراد شناسنامه، ساعات کاری مشخص و مکان مناسب انتخاب شود، این موضوع حل می‌شود و شورای شهر می‌تواند هر زمان گزارش و آمار دقیق و مشخصی در این زمینه ارائه کند.

کد خبر 444330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.