جمع آوری معتادان متجاهر استان در سه مرحله اجرا شد

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: سه مرحله از طرح جمع آوری معتادان متجاهر در استان اصفهان اجرا شده است و درصورت همکاری دیگر دستگاه‌ها، این طرح‌ ادامه خواهد داشت.

سمیه کریمی، در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اجرای سه مرحله از طرح جمع آوری معتادان متجاهر، اظهار کرد: به دلیل شرایط پیش آمده و شیوع بیماری کرونا، امکان جمع آوری معتادان مانند سال‌های گذشته نبود و برای فراهم شدن ساز و کارهای جمع آوری معتادان متجاهر باید در کمیته درمان و ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر به نتیجه می‌رسیدیم که پس از برگزاری جلسات متعدد قرار شد که با یک سوم ظرفیت و با حفظ فاصله اجتماعی، پذیرش انجام شود.

وی با اشاره به شروع طرح جمع آوری از خردادماه سال جاری، افزود: مرحله اول این طرح از ۲۶ خردادماه آغاز شد و جمع آوری از طرف نیروی انتظامی انجام گرفت. با وجود مشکلاتی‌که پیش آمد اما تجربه موفقی صورت گرفت. افراد جمع آوری شده ۴۲ روز در قرنطینه سازمان بهزیستی اسکان پیدا کردند، سم زدایی و مراقبت‌های اولیه روی آنها صورت گرفت و پس از این اقدامات به مرکز امام علی سپاه واقع در شهرستان مبارکه منتقل شدند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: در ۱۵ و ۱۶ مردادماه سال جاری مرحله دوم آغاز شد. با پذیرش افرادی که از سوی دادستانی اصفهان و پلیس ارجاع شده بودند، همچنین با جمع آوری معتادان از پاتوق‌های اصفهان، خمینی شهر و فلاورجان، افراد برای تکمیل مراحل درمان به مرکز قرنطینه منتقل شده و پس از ۱۴ روز به مرکز امام علی منتقل شدند همچنین مرحله سوم در ۱۷ شهریور و با حجم بالای جمع آوری از شهرستان‌های اصفهان، برخوار، خمینی شهر، لنجان و دیگر شهرستان‌های اطراف اصفهان که دارای معتاد متجاهر بودند اجرا شد و باعث تکمیل شدن ظرفیت کمپ‌های بهزیستی شد.

وی با اشاره به جمعیت پذیرش، در سه مرحله مذکور، گفت: نمی‌توان ادعا کرد که همه معتادان متجاهر استان در این سه مرحله جمع آوری و سازماندهی شده‌اند اما به نظر می‌رسد نسبت به جمعیتی که نیروی انتظامی به بهزیستی اعلام می‌کند نسبتاً تعداد خوبی‌جمع آوری شده است هرچند آمارها نشان می‌دهد ممکن است هنوز هم معتاد متجاهر در سطح شهر باشد. البته تفکیک بین کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر صورت نگرفته و بعضاً گمان می‌شود هر دو گروه یک دسته هستند. در کل می‌توان ادعا کرد که فارغ از ظرفیت‌ها تا جایی که در توان معاونت پیشگیری بهزیستی بوده، جمع آوری و ساماندهی‌ها شده است.

کریمی با بیان اینکه طرح جمع آوری معتادان متجاهر برای مدتی متوقف می‌شود، افزود: همان طور که اشاره شد ظرفیت‌های فعلی مراکز نگهداری تکمیل است، با فعالیت‌های مددکاری که روی افراد صورت می‌گیرد ممکن است تعدادی ترخیص شوند و آنگاه جمعیت به گونه‌ای باشد که بتوانیم طرح مجددی را اجرا کنیم، قطعاً این مراحل ادامه دارد. گفتنی است مراکز اقامتی خود معرف بهزیستی همچنان ظرفیت پذیرش دارد و به فعالیت خود با تمام توان ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به لزوم نگاه ویژه شورای مبارزه با مواد مخدر کشور به استان اصفهان، تصریح کرد: سازمان بهزیستی استان اصفهان در خصوص ماده ۱۶ مبارزه با مواد مخدر نیاز به حمایت ویژه‌ای از سوی شورای مبارزه با مواد مخدر کشور دارد تا علاوه بر تأمین هزینه‌های درمان، از نظر زیر ساختی نیز تقویت شود.

معاونت پیشگیری بهزیستی با اشاره به اجرای طرح موبایل سنتر در اصفهان، افزود: در سال گذشته این طرح آغاز شد و برخی شهرستان‌ها شامل اجرای آن شدند اما در حال حاضر با توجه به آمارهای شورای مبارزه با مواد مخدر و همچنین پلیس، شهرستان‌های برخوار، شاهین شهر و منطقه شمال اصفهان به عنوان مناطق آسیب پذیر معرفی شده و اقدامات مرتبط شده است. در این طرح تلاش شده از خدمات کاهش آسیب به معتادان متجاهر استفاده شود.

وی در خصوص مزیت طرح‌های موبایل سنتر اضافه کرد: موبایل سنتر ها پس از پذیرش افراد، آنها را به مراکز نگهداری منتقل می‌کنند. در واقع مناطق آسیب پذیر شناسایی شده، طرح‌ها اجرا می‌شوند و در نهایت پس از پاکسازی منطقه که طی چند ماه است، موبایل سنتر مذکور به مکان دیگری منتقل می‌شود.

کریمی، وعده افزایش ظرفیت‌های نگهداری را در صورت کمک شهرداری اصفهان داد و افزود: تعدادی کانکس از سوی بهزیستی اصفهان تهیه شده است که اگر شهرداری اصفهان به معاونت پیشگیری محل نگهداری واگذار کند می‌توان ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر را افزایش داد تا آمار خیابانی به حداقل برسد. در واقع کانکس‌ها جزء مراکز سیار به حساب می‌آیند و می‌توان آنها را در مناطق پرخطر مستقر کرد.

معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی اصفهان در پایان تصریح کرد: بهزیستی آمادگی هرگونه ساماندهی و پذیرش معتادان متجاهر حتی بیشتر از این ظرفیت را دارد اما این منوط به هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مثل پلیس مبارزه با مواد مخدر، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و شهرداری اصفهان است تا با همکاری یکدیگر این روند رو به رشد باشد.

کد خبر 444312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.