رژیم غذایی مطابق با DNA چیست و چه معایبی دارد؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که آزمایش DNA می‌تواند نشان دهد چه رژیم غذایی برای یک فرد مناسب است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، DNA یا اسید دی اکسی ریبونوکلئیک، مولکولی است که از دو زنجیره در هم پیچیده شده تشکیل شده است تا ساختار ژنتیکی خاصی را به وجود بیاورد. DNA اطلاعات مورد نیاز را برای ایجاد ساختار و عملکرد موجودات زنده مانند انسان، گیاهان و بعضی ویروس‌ها فراهم می‌کند.

رژیم غذایی منطبق بر DNA چیست؟

با توجه به اینکه مکانیسم بدن هر فرد متفاوت است و هر شخصی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، همه افراد نمی‌توانند از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنند. محققان به منظور شخصی‌سازی رژیم‌های غذایی، DNA افراد و چگونگی ایجاد یک رژیم غذایی مطابق با آن را بررسی کردند. رژیم غذایی منطبق بر DNA تلاش می‌کند مشکلاتی را که هر فرد در زمان رژیم گرفتن با آن رو به رو می‌شود از بین ببرد.

چرا رژیم غذایی منطبق بر DNA به وجود آمد؟

تعیین توالی DNA  امکان بررسی صفات ژنتیکی را که با حالت‌های مختلف سلامتی و بیماری افراد ارتباط دارد فراهم می‌کند. محققان با مطالعه ارتباط بین مواد غذایی و ژنوم انسان به این نتیجه رسیدند که بررسی DNA افراد می‌تواند به مشخص کردن یک رژیم غذایی مناسب برای هر فرد کمک کند. آن‌ها معتقد هستند انتخاب چنین رژیم غذایی باعث حفظ و بهبود سلامت افراد می‌شود.

انواع رژیم غذایی منطبق بر DNA

پس از ارائه نمونه DNA برای آزمایش، قسمت‌های خاصی از آن بررسی می‌شود و بر اساس این ارزیابی رژیم غذایی مناسب برای افراد توصیه می‌شود. این رژیم‌های غذایی شامل نمونه‌های کم کربوهیدرات، کم چرب، مدیترانه‌ای، بدون لاکتوز و بدون گلوتن می‌شود.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات بر مصرف زیاد پروتئین و محدود کردن مصرف کربوهیدرات تمرکز دارد. افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنند، مقدار زیادی سبزیجات غیرنشاسته‌ای و چربی‌های سالم مصرف می‌کنند و مقدار قند و چربی مورد استفاده خود را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

یک نمونه دیگر از رژیم‌های منطبق بر DNA، رژیم غذایی متعادل است که طبق آن افراد از مواد غذایی مختلف استفاده می‌کنند. کسانی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنند، معمولاً هیچ مشکل خاص سلامتی مانند کلسترول بالا را تجربه نمی‌کنند.

مشخص کردن رژیم غذایی منطبق بر DNA

پیش از مشخص کردن یک رژیم غذایی منطبق بر DNA، هر گونه حساسیت و تحمل ناپذیری فرد در نظر گرفته می‌شود. همچنین باید به این موضوع توجه کرد که مصرف کدام گروه غذایی برای کاهش وزن، ایده آل است. بررسی DNA افراد به تشخیص مولفه‌های خاص ژنتیکی کمک می‌کند و نشان می‌دهد که آیا فرد در معرض چاقی، آلرژی غذایی یا تحمل ناپذیری قرار دارد یا خیر. شرکت‌ها معمولاً به منظور تکمیل کردن اطلاعات به دست آمده از آزمایش DNA  نتایج حاصل از پرسشنامه‌های تکمیل شده در مورد عادات غذایی یا احساسات مرتبط با آن و همچنین جواب آزمایش خون برای اندازه گیری قند خون را بررسی می‌کنند.

معایب پیروی کردن از رژیم غذایی مطابق با DNA

با وجود اینکه متخصصان تغذیه معتقد هستند که هیچ رژیم غذایی واحدی برای همه افراد مناسب نیست، اما هنوز ثابت نشده است که پیروی کردن از رژیم غذایی منطبق بر DNA برای حفظ سلامتی مناسب است یا خیر. این نوع رژیم غذایی خطراتی مانند چاقی مفرط و بی اشتهایی را در نظر نمی‌گیرد و بر اساس نیازهای غذایی، شرایط سلامتی و داروهای مصرفی فرد تنظیم نمی‌شود.

حذف کردن یک گروه غذایی از رژیم غذایی فرد ممکن است خطرناک باشد. بنابراین توصیه شده است به منظور حفظ سلامتی از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید و هیچ گروه غذایی را حذف نکنید. بهتر است پیش از تغییر برنامه رژیم غذایی خود با یک متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید، به ویژه در صورتی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستید.

کد خبر 444302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.