کاهش قیمت ارز با ابتکار عمل بانک مرکزی/ ترمز رشد دلار کشیده شد

به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار در بازار به پایان کار خود نزدیک می‌شود زیرا بانک مرکزی از صبح امروز با ۳ اقدام مهم شامل از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، برداشتن سقف قیمت در سامانه نیما و همچنین صرافی‌های بانکی(بازار متشکل ارزی) ،‌ در تلاش است را بازار را تحت کنترل درآورد.

به گزارش ایمنا، قیمت دلار در روزهای اخیر به دنبال رکوردشکنی‌های پیاپی بود. این در حالی بود که بازار ارز از مشتری واقعی تقریباً خالی شده و بیشتر افرادی نیز که به این بازار مراجعه می‌کردند به قصد فروش به چهارراه استانبول می‌رفتند.

با این حال تحرکات سفته بازاران در این بازار و در کانال‌های خود در فضای مجازی، قیمت‌سازی را افزایش داده بود. به طوری که در ساعات پایانی شب نیز قیمت دلار در این کانال‌ها بالا و پایین می‌شد و بازار ارز نیز صبح خود را با قیمت‌های شب گذشته این کانال‌ها آغاز می‌کرد.

در این میان بانک مرکزی نیز اقدامات متنوعی انجام داد و در آخرین گام نیز از صبح امروز ۳ اقدام مهم در دستور کار قرار گرفت.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این اقدامات باعث شده تا رشد قیمت دلار در بازار متوقف شود و روند قیمت نیز نزولی باشد. این ۳ تصمیم بانک مرکزی که ترمز رشد قیمت دلار را کشید، شامل از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، برداشتن سقف قیمت دلار در سامانه نیما و همچنین صرافی‌های بانکی بود.

بانک مرکزی از ابتدای روز با برداشتن سقف قیمت در نیما و صرافی‌های بانکی به نرخ دلار در بازار حمله کرد. پس از این حمله قیمت در بازار و معاملات پشت خطی دچار شوک شد. طوری که قیمت دلار بازار از کانال ۲۷ به کانال ۲۶ عقب‌نشینی کرد و در ساعت ۱۸ امروز به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان نیز در بازار آزاد رسید.

با این اقدام بانک مرکزی، فاصله قیمت بین بازار آزاد و صرافی‌ها کاهش پیدا کرد و تلاش شد تا امکان نوسان‌گیری دلالان از این بازار به حداقل برسد.

در واقع بانک مرکزی ابتدا ممنوعیت عرضه ۲۲۰۰ دلار به هر کارت ملی برای یک‌بار در سال را برداشت، سپس سقف قیمت در بازار نیما را حذف کرد تا قیمت از ملاقات عرضه و تقاضا به دست آید و دست‌آخر قیمت صرافی ملی که نماد بازار متشکل است را با بیش از سه هزار تومان افزایش به قیمت بازار نزدیک کرد.

بانک مرکزی در ابتدای روز عرضه را افزایش داد تا در کنار برداشتن سقف قیمتی، بازار آزاد بتواند به قیمت تعادلی برسد. مشاهدات نشان می‌دهد که روند کاهشی قیمت دلار در بازار ادامه دارد و قیمت دلار فردایی نیز با کاهش همراه شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 444301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.