عمل به سند ۲۰۳۰ چیزی جز نقض قانون اساسی کشور را در پی نخواهد داشت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش «چالش‌های سند ۲۰۳۰ برای ایران» گفت: عمل به سند ۲۰۳۰ چیزی جز نقض قانون اساسی کشور را در پی نخواهد داشت.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام عاملی گفت: سازمان ملل با این هدف تشکیل شد که بتواند صلح پایدار را در جهان نهادینه کند، ولی متأسفانه خیلی زود کشته شدن بیش از صد میلیون انسان را در جنگ جهانی اول و دوم را به فراموشی سپرد و فلسفه وجودی نهاد بین‌المللی را فراموش کرد. وجود شورای امنیت در ساختار سازمان بین‌الملل ناقض حقوق بشر در موقع تأسیس این نهاد بود.

وی ادامه داد: وجود شورای امنیت در تصمیم‌گیری کشورهای جهان یک بی عدالتی آشکار است که متأسفانه با شعارهای این سازمان در تضاد است و همین شورا به عنوان یک واحد نقض کننده در مورد تصمیمات کشورهای عضو این سازمان تلقی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دکترین آمریکا به سوی مدیریت چند نهادی دنیا رفت. سیاست مدیریت چند نهادی جهانی در سیاستی بود که جهان را در عمل مدیریت می‌کرد و به عنوان یک نگرش نبود، بلکه به عنوان ساز و کارهای حقوقی که می‌توانست مسائلی را برای جهان ایجاد کند.

این استاد دانشگاه گفت: سازمان‌های بین‌المللی با تصمیم‌های استکبار جهانی، مدیریت می‌شوند و همگان ملاحظه می‌کنند که ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را نه نسبت به دولت‌ها بلکه بر ملت‌ها اعمال می‌کنند و این برخلاف تمام پروتکل‌های و آئین نامه‌های سازمان ملل است.

حجت الاسلام عاملی ادامه داد: اسناد بین‌المللی طوری تدوین شده‌اند که می‌توانند در جهت و مسیر مدیریت چند نهادی شکل بگیرد و اجرا شود. سند ۲۰۳۰ دارای اهداف استعماری است که جنبه مداخله کننده سیاسی نظام حکمرانی کشور را دارد و می‌تواند چالش‌های بزرگی برای کشورهای جهان ایجاد کند و استقلال و قوانین کشورهای جهان را مورد خدشه قرار می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با توضیح چهار چالش از سند ۲۰۳۰ اظهار کرد: چالش اول در این سند چالش جهان بینی است. سند، مبتنی بر یک جهان بینی لیبرال طراحی شده است و لذا در این سند هیچ سخنی از احترام ادیان به میان نیامده است و نگاه لیبرال در بن مایه سند کاملاً مشخص است.

وی افزود: ما با این سند، چالش نگاه جهان بینی داریم که با اندیشه الهی اسلامی در تضاد است. نگاه اسلامی، نگاه تک بعدی نیست بلکه همه جانبه است. نگاه الهی سعی می‌کند سعادت بشر را هم در این دنیا هم در آخرت رقم بزند، ولی آیا نگاه لیبرالی که در این سند است می‌تواند این گونه باشد؟

حجت الاسلام عاملی با بیان چالش دوم، گفت: نکته دوم چالش حکمرانی است که در سند به چشم می‌خورد. اصل اول تا پنجم قانون اساسی تاکید بر استقلال نظام جمهوری اسلامی دارند و حکمرانی کشور را بر مبنای نظام جمهوری اسلامی تعریف می‌کند.

وی در ادامه با بیان اصولی از قانون اساسی ایران تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی بر پایه ایمان به خدای یکتا، وحی الهی و معاد است. عدل خدا در خلقت و تشریع و امامت رهبری مستمر و تداوم آن و آزادی انسان در برابر خداوند تأکید شده است و آیا ما بر اساس یک مداخله کننده به نام توسعه پایدار ۲۰۳۰ می‌توانیم این اصول را زیر پا بگذاریم؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه ۷۹۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۶ به صراحت این قانون را لغو کرد و بر طبق این تصمیم، نهادها موظف هستند این حکم را مورد اجرا قرار دهند.

حجت الاسلام عاملی با توضیح چالش سوم سند، گفت: چالش سوم سند ۲۰۳۰ چالش فرهنگی است. واقعیت آن است که آن فرهنگی که در سیره اهل بیت (ع) رشد پیدا می‌کند با آن فرهنگی که با سنت و دکترین لیبرال فرهنگ غربی است دو فرهنگ کاملاً متفاوت و سکولار است.

وی در پایان با بیان چالش چهارم سند ۲۰۳۰ اظهار کرد: نگاه آخرتی که این سند فاقد آن است و این نگاه یک عامل اساسی در تربیت جامعه به شمار می‌رود. اگر در تک تک برنامه‌هایی که در کشور تصویب می‌شود، توجه به معاد و سعادت ابدی در نظر گرفته شود سلامت دنیا آخرت محقق خواهد شد.

منبع: مهر

کد خبر 444286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.