اطلاعات ضروری درباره مراسم اربعین امسال

سفیر کشورمان در بغداد توضیحاتی در رابطه با مراسم اربعین امسال مطرح کرد.

به گزارش ایمنا، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در بیانیه ای در رابطه با راهپیمایی اربعین گفت: امسال علیرغم میل قلبی و باطنی بنده و همه دوستان و عزیزانی که در موضوع اربعین تلاش می‌کنند و خدمت به زوار امام حسین را یکی از افتخارات و پرونده درخشان زندگی خود می‌دانند، باید عرض کنم که تاکنون به دلایل شرایط کرونا و اوضاع بهداشتی هیچ گونه تصمیمی از سوی دولت عراق برای اجازه ورود زوار ایرانی و خارجی اتخاذ نشده است و موضع آن‌ها برای ما کاملاً روشن است، آن‌ها امسال نمی‌خواهند در اربعین زائر خارجی بپذیرند.

وی افزود: در رابطه با داخل خود عراق شرایط فرق می‌کند، اولاً اینکه موضوع اربعین یک جریان مردمی بوده و هست و دولت نمی‌خواهد مانع شود و نمی‌تواند جلوی مردم را بگیرد بنابراین مانند روزهای تاسوعا و عاشورا همین جریانی که به راه افتاد و مردم به سمت کربلا آمدند، راهپیمایی اربعین و موکب‌ها و غیره برگزار خواهد شد. حقیقتاً دولت عراق در این موضوع نقشی ندارد و همانگونه که عرض کردم امسال مثل سال‌های گذشته اربعین برای خود عراقی‌ها انجام خواهد شد ولی برای کشورهای دیگر که تابع یک چارچوب و قوانین و مقررات و ویزا و اجازه ورود هستند مساله بسیار متفاوت است.

مسجدی گفت: اکنون حتی ویزاهای عادی برای کارکنان شرکت‌هایی که در اینجا پروژه دارند و برای کسانی که در عراق مأموریت دارند به سختی و به صورت بسیار محدود انجام می‌شود. ما تا اربعین چند روز بیشتر فرصت نداریم و در سال‌های گذشته تمام اقدامات‌مان را در این زمان و در این تاریخ انجام داده بودیم، موکب‌های ما، امکانات، هماهنگی‌های ما همه صورت گرفته بود چرا که دولت عراق پای کار بود و ما مشکلی نداشتیم ولی امسال علیرغم همه جلسات و پیگیری‌های جدی موضع عراق کاملاً مشخص است.

سفیر کشورمان گفت: نکته دوم فضای مجازی که واقعاً یک فضای پرالتهاب و لجام گسیخته‌ای است می‌بینیم که افراد مختلف و اشخاص مسئول و غیرمسئول و یا بعضاً موارد مشکوک و یا اینکه تاریخشان مشخص نیست، مسائلی بیان می‌شود که هیچ‌گونه سندیت و رسمیت و اعتبار ندارد. مثلاً ارتباطات بین ایران و عراق به صورت بسیار گسترده در میان مردم دو کشور وجود دارد؛ بین موکب ها بین افراد مختلف. شنیده می‌شود که مثلاً از داخل عراق با یک طرف ایرانی تماس می‌گیرند که شما بیایید مگر دولت می‌تواند جلوی اربعین را بگیرد.

مسجدی تاکید کرد: در داخل عراق و برای خود عراقی‌ها دولت نقشی ندارد و نمی‌تواند جلوی مردم را بگیرد اما دعوت از زائر ایرانی به این منظور چه وجاهتی دارد؟ زائر ایران تابع یک چارچوب و قواعدی است، زائر ما تابع یک فرهنگ و یک مدیریت است، زائر ما که یک زائر داخل عراق نیست، او می‌خواهد از سرزمین خودش به اینجا بیاید و باید قانونمند باشد و این مساله ضوابط و قوانینی دارد و هماهنگی‌هایی باید انجام شود. اینکه جریان این چنینی راه افتاده است و در واقع ما پشت قضیه هم مشکوک هستیم تا روابط دو کشور را دچار مشکلات بکنند.

سفیر ایران در عراق ادامه داد: ما زائری داریم که در سال‌های گذشته که تردد عادی بود اما به یک شکل غیرمجاز آمده است اکنون در زندان است و برای او محکومیت‌های شدیدی را اعمال کردند. بنابراین چه کسی جوابگوی این مسائل خواهد بود، مگر می‌شود هنجارشکنی و قانون‌شکنی کرد؟ زوار ایران زواری هستند که اگر قرار باشد در هر جای دنیا حضور داشته باشند با چارچوب و مقررات و احترام به همه اینها تصمیم خود را می‌گیرند از طرفی مملکت ما مملکتی است که صاحب دارد، رهبری دارد، فرمانده دارد و این کشتی بزرگ جمهوری اسلامی کشتیبان دارد، ما تابع ولایت هستیم ما تابع رهبری عزیزمان هستیم ما تابع دستور و تصمیم هستیم، اینگونه نیست که در کشور هر کسی به خودش اجازه دهد که مثلاً من محب امام حسین هستم و یا عاشق اربعین هستم و با این بحث‌ها بخواهد دست به اقدامی بزند.

وی گفت: چیزی که در دستور کار ما قرار می‌گیرد تصمیم کشور است و با هماهنگی با طرف عراقی است، یک زائر ایرانی و محب امام حسین هیچ وقت به خودش اجاره نمی‌دهد که خارج از این چارچوب‌ها و مقررات کاری را انجام دهد لذا خواهش من این است که دستگاه‌های فرهنگی و اطلاع رسانی، مداحان عزیز، خطبای بزرگوار، ائمه جمعه و جماعات و همه کسانی که با مردم ارتباط مباشر و مستقیمی دارند به مردم شریف ایران به محبین اهل بیت علیهم السلام به عاشقان امام حسین بگویند که کاملاً در چارچوب تصمیمات جمهوری اسلامی حرف بزنند و عمل بکنند و حرکت بکنند و خدای ناکرده کاری نکنند که موجب مشکلاتی برای دو کشور بشود. این درخواست‌هایی که از گوشه و کنار و یا از افراد مجهول الهویه و یا بعضاً مشکوک بیان می‌شود معلوم نیست چه دست‌هایی پشت صحنه است.

مسجدی گفت: زائر ایران زائری قانونمند و با احترام است و وظیفه خود را کاملاً خوب می‌داند و به آن عمل خواهد کرد، اگر قرار باشد که راه باز باشد و مجوز و هماهنگی و موافقت باشد با عشق و علاقه به زیارت می‌آید و اگر قرار است که دستور کار چیز دیگری باشد، ارادت و عشق خود به ساحت امام حسین علیه السلام را به گونه دیگری ابراز می‌کند.لذا بحث‌هایی که بعضاً مطرح می‌شود به هیچ وجه قانونمند و مورد قبول نیست. هیچ عراقی و هیچ ایرانی نمی‌تواند خارج از چارچوب جمهوری اسلامی ایران حرفی را به زبان بیاورد، این خواست رهبر معظم انقلاب است که همیشه ما را به رعایت قوانین و مقررات کشور توصیه می‌کند، در همین بحث کرونا ببینند که ایشان چگونه عمل کردند، صحبت‌ها، اقدامات و عملکرد مقام معظم رهبری چگونه است، ایشان الگوی کار ما هست، ایشان الگوی رفتاری و اقدامات و تصمیمات ما هست.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر یک فاجعه و یک بحران انسانی در بحث گسترش این بیماری اتفاق بیفتد و میلیون‌ها انسان گرفتار شدند و هزاران نفر تلفات به دنبال خواهد داشت آن وقت چه کسی جوابگو خواهد بود. لذا تمام صاحبان مواکب عزیز در جمهوری اسلامی، تمام مسئولین محترم، تمام مردم شریف و همه محبین و زوار عزیز باید دقت بکنند و تحت تأثیر حرف‌های غیرمسئولانه قرار نگیرند و آن وظیفه شرعی و اخلاقی و عقلایی خودشان را آن طوری که از طرف مسئولین ذیربط گفته می‌شود عمل کنند، بیشتر از هرکس دیگری ما علاقه مند هستیم که راه زیارت باز شود، سال گذشته ۳و نیم میلیون ایرانی با عشق و علاقه و هماهنگی‌هایی که شد وارد عراق شدند زیارت کردند و با امنیت به کشور خود بازگشتند و ما کم‌ترین مشکلات را داشتیم بنابراین اگر قرار است زیارت باشد همین اتفاق خواهد بود.

مسجدی تاکید کرد: لذا خواهش من از همگان این است که کاملاً مراقبت بکنند و نگذارند فتنه و یا مسائلی به وجود بیاید که بعداً باعث مشکلاتی برای روابط دو کشور و یا در مرزهای ما بشود.

وی افزود: همچنین مسئولان انتظامی و امنیتی محترم جمهوری اسلامی هم حتماً به وظایف سازمانی خود در چارچوب قانون و مقررات و دستورالعمل‌هایی که برایشان تعیین خواهد شد اقدام می‌کنند. بنابراین همه ما باید دست در دست هم دهیم و آنچه که خیر و مصلحت و تصمیم کشور است همان را انجام دهیم و امسال بعید می‌دانم که ما غیر از این راهی داشته باشیم و مراسم اربعین را به اشکال مختلفی در خود جمهوری اسلامی ایران انجام دهیم تا از شر این ویروس منحوس نجات پیدا کنیم و برای سال‌های آینده اقداماتی را انجام دهیم.

مسجدی تاکید کرد: زائر ما باید با کرامت و با احترام، با ادب و قانونمداری و با عشق و علاقه وظیفه و زیارت خودش را انجام دهد و ما مورد اعتراض هیچکس قرار نگیریم و زیارت‌مان هم شک و شبهه‌ای نداشته باشد.

کد خبر 444284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.